Author |
Topic |
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 14:42:17
|
Dahlberg: Har man hört det skaffar man en!
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 17:11:11
|
Jag har faktiskt ägt (och spelat med en ) Souther Linear under en tid. Det var en fin arm men jag lessnade på handhavandet. Det är dock inte helt otroligt att jag kommer att ha någon form av tangentialarm i framtiden. Precis som du säger så har dom alldeles uppenbara fördelar.
Men först i kön på den fronten står en Shroeder-inspirerad sak . Har inte funderat klart på tangentiallösningen än |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/04/15 : 22:11:44
|
Den traditionella pivotarmen är oftast utformad som ett rör ca 250 mm långt. Röret skulle på ett enkelt sätt kunna modifieras och användas i en orgel som en fots orgelpipa. Det så kallade "labiet" (blocket i en blockflöjt) finns redan i form av kabelgenomföringen. Modulationen kommer från pickupen. Yamaha byggde på 70 talet en arm med två tunnare rör för att "flytta upp och reducera nivån" på problemet.
Dessutom fungerar den traditionella tonarmen som en resonator. Anpassning av resonansfrekvensen görs genom att välja rätt massa och komplians hos pickupen. Unipivot armarna reducerar ofta problemet med någon form av silikonbad, som sänker Qvärdet i grundresonansen och reducerar övertonerna av resonansen. Unipivotarmarna har fått oförtjänt dåligt rykte, främst för att hanteringen känns ostabil. Min uppfattning är att de är bättre än flertalet armar med traditonell lagring.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/04/17 : 08:37:59
|
Jag skulle aldrig vilja ha en unipivot arm efter alla hemska minnen av Hadcock och Moerch på åttiotalet. Man får inte glömma att min inställning färgas av dessa undermåliga utföranden och kanske inte principen som sådan. Men alla armarna ändrade beteende över tiden efter hur siliconpastan (klägget) betedde sig. Så olika armar fungerade väldigt olika vilket gjorde att man inte visste förräns man testade om en viss pickup verkligen passade (just idag) eller inte. Sen vandrar siliconet ur baljan och lager på både SME och Hadcock så efter ett tag blev alla spelare smetiga och luddiga på tonarmsplattan. Moerch alla armrör är ju praktiska men eftersom armarna blir individuella så blir det i stort sätt bara ett par som fungerade (fungerar?) efter ett tag. Många gillade det mjuka ljudet som unipivoter gav men ljudbilden blev lidande (för oexakt och stor) och också dynamiken. Ofta blev kombinationerna "slätstrukna" över tiden vilket man hade ganska lätt att svälja eftersom felen inte var störande förräns man fick höra en ny kombination. Så mina erfarenheter av kombinationer på 80- och 90-talet gör att jag tycker att alla ex som jag hade tillfälle att bekanta mig med lät och fungerade helt individuellt men alla var på väg i olika takt till en "sameness" nivå. Personligen hatar jag silicone och enpunktslagringar i samband med skivspelare av praktiska erfarenheter. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/04/17 : 14:14:47
|
För att avvika från ämnet tonarmar en stund, kan jag berätta att en av mina vänner talade varmt för att använda sirapsfyllda kondomer som underlag för sin Garrard 301. Han hävdade att det var den ultimata lösningen för att reducera stomljudsöverföringen. En dag när en av kondomerna gick sönder och sirapen rann ut över skivor och förstärkare, var han mindre entusiastisk, då investerade han i traditionella dämpade fötter!
Ett nästan större elände än silikondämpningar i tonarmar som också är ett elände!
"Erfarenhet får man av att göra misstag" - som någon på forumet uttrycker sig.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/04/18 : 09:56:28
|
Jag antar luftlagrade armar faller under samma kategori ?
Forsellarmen är ganska trevlig trots allt, inte samma precision kanske som en konventionell arm men vad är rätt och fel ? |
Lämnat forumet |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/04/18 : 17:37:10
|
time. Luftlagrade armar fungerar i varje delmoment som en traditionell pivotarm, eftersom armen som vilar på luftkudde har dålig referens mot skivan och modulationen. Luftkudden fungerar som en fjäder mot rörliga systemets massa. Någon tillverkare försöker lösa problemet genom att ge rörliga systemet hög massa. Det skapar istället nya problem eftersom följsamheten blir dålig.
En luftlagrad tangentialarm läser skivan på rätt ställe, men unipivotarmen är bättre dämpad. Att sedan ha en "dämpbalja" på annat ställe än lagringspunkten leder till två vridpunkter för olika amplitud, det är inte heller genomtänkt.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/04/18 : 17:57:37
|
Ja, teoretiskt blir det ju pannkaka men det låter ganska bra trots allt, undrar just hur mycket luftkudden påverkar ? Vi har ju två Svenska tillverkare och de har ju fått mycket bra kritik världen över... Mina något begränsade erfarenheter säger att basen blev mycket bra i Forsellarmen men ljudbilden något mindre "fixerad" än önskvärt, borde inte bli så om teorin stämmer ? |
Lämnat forumet |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2006/04/18 : 19:30:38
|
quote: Luftkudden fungerar som en fjäder mot rörliga systemets massa.
...och fjäderns styvhet ("fjäderkonstanten" från gymnasiets fysikundervisning) beror på trycket. Nyare konstruktioner som Kuzma Airline har 4.5 bars övertryck och den nya luftlagrade tonarmen från Nordic Concept lär ha 3-4 bar. I nummer 28 av engelska HiFi+ finns en intressant artikel An Unattainable Goal... A Short History Of Passive Linear-Tracking Tonearms ...följt av en test av Kuzma Airline.
De ovan nämnda tonarmarna har liksom min egen tonarm - en modifierad Eminent Technology - högt tryck och lågt luftflöde medan många andra tillverkare har lågt tryck och högt flöde. De senare brukar ha en fast monterad stång med många mycket små hål ur vilka luften strömmar. Själva tonarmen är monterad på en "löpare" som rör sig fritt på denna stången buren av ett luftpolster. Den mesta luften används alltså ej utan bara luften som går igenom de hål som täcks av löparen används. Forsells tonarm och de Airtangent jag sett bygger på den principen.
Hos Kuzma Airline och Nordic Concept förs luften till basen på tonarmen som även den är utformad som en "löpare" som omsluter en stång - skillnaden är nu att luften kommer från löparen och ett luftpolster skapas runt stången och all luft används för att skapa luftpolstret.
En god vän hade en luftlagrad tonarm som kallades "Aviator" och som svävade över hål. Han prövade att öka trycket och vid ett visst tryck så började hela tonarmen tjuta - Det visade sig att konstruktören hade fasat av hålen som på en orgelpipa - och det lät också så
Mvh, Eliot |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2006/04/18 : 20:55:37
|
Jag tänkte jag kunde visa en bild på den nya luftlagrade tonarmen från Nordic Concept så som Robert visade den för lite över ett år sedan på Sollentunamässan:
...jag är minst sagt mycket nyfiken att få lyssna på den
Airtangent och Leif Häggmark (Audionord) har byggt luftlagrade tangentialtonarmar under lång tid och deras senaste inkarnation Airtangent 2002 beskrivs i detalj på deras nya webbsida som också intressant tar upp principiella för och nackdelar med tangential respektive radialtonarmar
//Eliot |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
mikethebike
Member
305 Posts |
Posted - 2006/04/18 : 22:26:18
|
... och alldeles nyligen lanserade Len - the Cartridge Man - Gregory sin nya, luftlagrade arm "the Conductor". Alldeles "nytestad" på 6moons
http://www.6moons.com/audioreviews/conductor/conductor.html
Recensenten verkar gilla den i alla fall |
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
|
|
Audio Concept
Member
981 Posts |
Posted - 2006/04/18 : 22:34:34
|
Eliot,
jag "skäms" över att inte haft tid att få den klar... :-( för mycket att göra... Dock har jag nu alla delar klara, och hoppas att i en nära framtid kunna bjuda dig och andra på provlyssning.
Den som är på bilden är egentligen prototypen och den slutliga modellen har blivit mycket snyggare samt lite ändrat.
Hoppas som sagt att inom kort kunna presentera den.
mvh, Audio Concept, Robert |
mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end
www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 09:33:15
|
"The Conductor" är ju gjord som en Forsell fast med större avstånd mellan hålen och därmed problem med stötar för att komma vidare över luft strålen, fast de gillade den.. Undrar just om man får mindre rumble i 124:an med en luftarm, det kanske är för mycket att hoppas på.. En härlig syn med en sådan arm på en Garrard 301... |
Lämnat forumet |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 10:48:20
|
time. Om du får mindre rumble med en luflagrad arm, innebär det att systemet inte tar upp de frekvenser som svarar mot rumblestörningen. En del av de luftlagrade armar jag lyssnat till har egenskapen, medan min uppfattning är att all informaion skall överföras - även det rumble som finns. Visserligen kan man tänka sig ett notchfilter. Problemet är att det tar också bort nyttosignal i området och det vill vi inte.
Det finns således bara en lösnig på problemet - att lösa problemet vid källan. Alla slag av "kompensatonslösnngar" har negativa konsekvenser.
Någon sa "jag har mellanhjulspelare men ingen hörbar rumble med min Rodgers LS.3.5a"! Om du vill reducera rumble i mellanhjulsspelare är den bästa lösningen att använda en bra remdriven spelare, alla mellanjulsspelare inklusive EMT har sämre rumbleavstånd är bra remdrivna. EMT har mycket bra lösnngar i många andra avseenden men SR köpte in ett antal Sony TTS 3000 för Musikradion på den tiden för att man inte kunde lösa rumbleproblemet på EMTspelarna. Sen vill man gärna ha det "driv" som mellanhjulspelarna har och det går faktiskt att lösa om remmen är tilräckligt styv med korta fria delar mellan tallrik och remskiva.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 11:06:36
|
Jo, jag misstänkte att rumble kommer igenom ändå, det var bara önsketänkande.. Det är inte så konstigt att man inte hör något rumble i ett par Rogers eftersom det inte finns någon dynamik heller.. problemet kommer med lättdrivna grejor, tyvärr.. |
Lämnat forumet |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 12:02:49
|
Remmen då ? en del använder tjocka gummiringar och andra tunna silkestrådar ? De nya linorna i kevlar som inte töjer sig något vore kanske något ? |
Lämnat forumet |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 13:47:08
|
time. jovisst är det så att ju bättre lyssning man har desto mer skräp hör man. Beträffande rembeskaffenhet. Det är en fråga om "balans" mellan rörlig massa, för att både uppnå en bra filtrering, utan att tappa "drivet" hur man uppnår det vilka grejor som ingår är oväsentligt, det måste inte vara esoteriska material huvudsaken är att man löser problemen.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 17:47:55
|
Jag har undrat hur man skall tackla rumble (motorljud) bäst och jag frågade innan i tråden men fick inget svar som jag tyckte gav något. Efter mycket testande själv tycker jag att någon form av mjuk upphängning är att föredra men sedan har en stum upphängning sina fördelar med ett bättre driv.
Min egen skivspelare (diy) har just nu stum upphängning men jag tycker inte att det är kul att höra motorbuller i tysta partier men drivet är helt enastående. Jag har även testat olika remmar men inte funnit någon större skillnad men jag söker någon som säljer silikonremmar då jag inte provat sådan ännu, någon som vet var.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 19:25:17
|
Bubbel Jag pratar om balans så avser jag att det skall finnas en eftergivlighet i motorupphängningen och drivremmen, men bara så mycket att det finns en "inspänning" som tillsammans med tallriksmassan bibehåller det vi kallar drivet. Att sätta motorn stumt i chassiet är ingen bra lösning, det kräver mycket massa i plinten för att hålla ner störningen av vibrationerna. Det är inte heller en lösning att sätta den i så mjuka upphängningar att resonansfrekvensen för den rörliga massan blir alltför låg eftersom amplituden då blir stor och svår att filtrera.
Åter till ordet balans som är någonstans mellan dessa ytterligheter. Målet är att få ett störavstånd som är bättre än hörbart. om det sedan är hundra gånger bättre eller en miljon gånger bättre, är mindre intressant, åtminstone för de av oss som använder ljudanläggningen för musilyssning.
Bo Hansson Rauna/Opus3
|
Bo |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 22:07:40
|
Jo jag förstår vad du är ute efter Bo med mjuk upphängning menades att den är eftergivlig och tar upp vibrationerna. Jag har funderingar på en semi stum/mjuk upphängning med lite extra finess men det får bli när nästa plint skall få motor.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/04/19 : 22:47:48
|
Bubbel Motorkonsolens och remmens eftergivlighet, skall enligt min uppfattning anpassas till tallikens massa. Då får du "drivet" utan rumble. Det är svårt att förklara samspelet mellan faktorerna och förmodligen ännu svårare att förstå. Jag har försökt förklara vid några tllfällen när någon lagt ett finger på motorkonsolen och känt en svag vibration, skadeglatt kommenterat "det vibrerar!" Det är tydligen omöjligt att ta till sig sambanden.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
839 Posts |
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 09:57:33
|
Ja, han verkade ju tycka att DD är det mest kompromisslösa sättet att göra en spelare, de kommer tydligen att ta fram ett kit Jag har hört några stora Technics och de hade verkligen pondus.. men nu ska en av Bosses spelare provas mot oracle/SME och TD-124, ska bli intressant !
Intressant jämförelse med jitter hos digitalgrejor, samma problematik uppstår förståss och det kanske är detta man uppfattar som "driv" eller vad man nu kallar det för ? |
Lämnat forumet |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 10:34:41
|
Jag är idel öra Bo men vi kan språkas vid vid träffen i helgen för hur det än är så är det lättare att diskutera IRL.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Audio Concept
Member
981 Posts |
Posted - 2006/04/20 : 11:43:40
|
Bo,
är det inte bättre att få bort vibrationerna i motorn så at de inte tar sig vidare till tallriken/pickupen? Mao - att istället angripa källan till problemet?
mvh, Audio Concept, Robert
|
mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end
www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev |
|
|
Topic |
|