HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Disk. fundamentala principer vid TT-kontstruktion?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/05/03 :  15:48:39  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
T.A.Edison. Min Brittiske vän refererade till een Testskiva från HiFi News som lämplig för ändamålet. Jag fick intrycket att han varit med vid tillfällen när testet gjorts, men är inte helt klar över det. Han menade att utfallet visar skillnad mellan olika typer av motorer och att testet var en av de saker som påverkade honom att använda lite kraftigare AC motorer.
Jag tycker metoden är intressant för objektiv kvantifiering även om det finns åtskilliga felkällor som du påpekar.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/05/08 :  13:17:34  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Funderar på att eventuellt sätta fler än en motor på spelaren och
skulle uppskatta lite input Varför, varför inte osv.
En ytterligare motorfråga, hallmotorer ser man så vitt jag vet
aldrig i skivspelare. Varför ?

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/05/08 :  21:31:22  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Dahlberg, en Ohmgadrivning typ som Technics rullbandare kanske ? tre motorer.. Om man köper tre stycken ur samma batch borde de bli ganska lika varandra och sedan kan man kanske fintrimma strömmen till varje...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/05/08 :  21:49:43  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
tt sånt jag tänkte mig ja.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/05/12 :  09:36:28  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Läste just Lenn Arts mkt gedigna tråd om arminställning i reportage avdelningen. Där tycker jag mig förstå att man vanligen måste kompromissa mellan liten felvinkel (lång arm) och vridstyvhet hos armen som väl bör minska med ökad längd. Vilket "onda" kan man tänka är mest "ont"? Eller finns det långa, fullständigt, eller mkt vridstyva armar, och vilka material kan man då tänka sig de skulle vara tillverkade i?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/05/12 :  10:00:45  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
Buggsson, Det gäller om man använder pivotarmar, men det finns alternativ, kort arm utan vinkelfel och med dubbla tunna tonarmsrör, som ger minimal förstärkning av skivans grundbrus. Jag kan av etiska skäl inte nämna några namn här!

Utan går över till en annan upplevelse. Min Brittiske vän hävdade också att detta med skivpuckar och klämmor "makes the sound restricted". Han fick möjlighet att bevisa påståendet, jag använder inte själv varesig puck eller klämma av bekvämlighet, men min vän vi besökte hade en puck på 2-3 kg. Det var en uppenbar skillnad i återgivningen, där det med pucken tappade dynamik och småsignalinformation och utan pucken "lossnade" påtagligt - och jag som hela tiden blivit upplyst om att "man måste ha skivpuck!"

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/05/12 :  15:55:36  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Det här med vinkelfel, och även antiskating-kompensation är ju en approximering som i bästa fall blir genomsnittligt rätt. Helt rätt blir det kanska bara någre få korta ögonblick pr. skiva.

Ungefärligt som en klocka som står still, den går ju rätt 2 gångar i dygnet.
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/05/12 :  18:39:03  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
Dahlberg: Vad menar du vinsten är med flera motorer, jag kan bara se flera källor till fel och problem. Det fanns på 80 talet en Brittisk spelare med 3 motorer, men den försvann från marknaden efter en tid.
Om jag inte misminner mig fanns det en skivspelare med hallmotor, från någon Japansk tillverkare, kan ha varit Fisher, jag vill minnas att det var en direktdriftare.
Brauns bandspelare TG 1000 lär ha en hallmotor, jag har inte kollat, men det går kanske att googla och kolla.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/05/12 :  19:17:49  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Inlägget är i form av en fråga, eller för den delen ett diskusionsunderlag .
Har sett ett flertal riktigt ambitiösa byggen med fler än en
motor, rem/tråd-drivna så klart då och funderar så klart på varför.
Hallmotor har jag aldrig sett i en skivspelare, hade isär
min trasiga video och tycte att motorn så rätt så ambitiös ut
(snygg)

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/05/13 :  01:31:32  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
Om jag inte misminner mig fanns det en skivspelare med hallmotor, från någon Japansk tillverkare,

Min gamla skivspelare, en Yamaha PX2, hade en "4-Phase, 8-Pole, Brushless DC Hall motor" som man kan läsa på thevintageknob

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/06/07 :  10:29:39  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Den här tråden var väl rolig ? blåser lite på lågorna ....

Efter en liten vända med olika verk har jag satt fart på min Technics SL1000P (P betyder "På hjul")

Intrycket är nästan detsamma som de övriga i mellanhjulsdivisionen, ett enormt driv och bra kraft när något händer i musiken och att den är tyst räknas som en bonus.

Jag vet att en del tycker det är ett verk som passar långhåriga människor som säger YO MOTHER****A eller andra intelligenta saker men det funkade med Rigoletto också !

Basen blir lite luddig om man spelar högt men ändå är engagemanget mycket högre än den tidigare Oracle kombinationen..
Kommer att finputsa på det här, prova en DD om ni inte har gjort det, den kanske är det som söks ?

Bosses Continue kommer väldigt nära om man inte vill ha en japansk veteran...eller har fördomar mot Technics ( som jag )

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/06/07 :  18:37:02  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Har en sådan jag med. Är den enda DD som jag har en del förtroende för. Visst har jag fördomar mot Technics men just SP10 eller SL1000 har jag som sagt endast begränsade fördomar emot.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/06/07 :  21:12:32  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Ja, vi diskuterade det när du och Lennart var på besök, det var startskottet.... ska försöka hitta en till för att montera motorn direkt i plinten.
Om man bläddrat lite i de Japanska blaskorna ser man ofta att de värsta triodfreaken har en SP10/SL1000, kul tycker jag...

De var ju inte speciellt billiga när det begav sig, en TD 160 för knappa 2000 och en SL1000 för 13000...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/06/08 :  08:27:19  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Eftersom du är händig och har verktygsresurser så kan det säkert bli bra med tester av lite olika plintar till motorn. Var en ganska stor industri på den tiden det begav sig i Japan. Dom sista MKIII tror jag kostade klart över 30' om jag inte minns fel, fast det var nog MKII som var mest eftertraktad.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/06/13 :  19:14:18  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
Jo visst ska vi försöka hålla liv i tråden en stund till. Diskussionerna har ju faktiskt gett en del.

I mitt första inlägg definierade jag några punkter för skivavspelning, Den första punkten handlade om att betrakta skivan till pickupen, i varje delmoment, som en stum enhet. Det får inte finnas någon eftergivlighet systemet. Det enda som skall röra sig är "motorn" i pickupen, när jag säger motorn menar jag magnet respektive spolar, det är ju de som genererar en elektrisk signal av den modulation som finns i skivspåret.

För ett antal år sedan tillverkade vi en skivspelare som var uppbyggd i en stapel MDF skivor och jämförde den med en annan i ett betydligt tyngre och styvare material, skillnaden var mer än hörbar - den var mycket tydlig, till det tyngre styvare chassiets fördel.

En del av det finare skivspelarna med pressgjutet chassie har ursparingar runt tallriklagringen, en av mina bekanta gav sig på att förstärka området med en pålimmad plåt och upplevde att det blev bättre.

Det verkar som stabiliteten mellan skivtallrik och pickup har stor betydelse för skivspelarens sätt att återge dynamiska förlopp.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/06/13 :  23:34:49  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Att modda skivspelare är ingen enkel konst och i regel har man ju bara en så man vill höra en förbättring hellre än en försämring förstås. Har personligen aldrig hört en moddad spelare som låtit "bättre" än en leverantörsuppgraderad spelare. Och jag har haft tillfälle att lyssna på diverse Thorens, Systemdek, Linn, och Ariston utan att hört någon större skillnad i någon riktning. Balansering av vikt och stabilitet är säkert vitalt, men jag har inte hört en remdriven spelare som direkt blir bättre av att öka tyngden.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/06/14 :  22:56:57  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message  Reply
Harry Up. Dr Sou Win kommenterade detta med modifiering enligt följande "- om nu en del människor tycker att dom är så begåvade och kan tillföra en produkt bättre egenskaper än de som ursprungligen konstruerat och byggt den, varför stratar inte dessa människor en egen industri och bygger egna produkter utan de begränsningar det innebär att utgå från något befintligt".

Jag blir "deppad" när jag ser en "klassisk" produkt som är sönderborrad och uppklippt, för att någon tror att det blir bättre om man byter komponenter. Vi är helt överens om att låta de gamla produkterna vara vad de är, utan modifikationer. Skall man ha något bättre så köp något bättre.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/06/14 :  23:30:20  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Precis Bo, klet och dämpmattor och annat elände är inte direkt okänd teknologi för konstruktörer.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/10/08 :  19:59:12  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Synd att tråden har stannat av.
Skulle vara kul att få mera kunskap om skivspelare,som har skivspelarchassin som är uppbyggda av MDF.

Vissa har ju bara en MDF skiva som chassi sedan finns de andra som är uppbyggda i flera lager med en tjock alumineum platta på toppen som ska göra konstruktionen resonansdöd.

Vad är fördelen med att använda ett tungt material som metall,sten eller betong mot flera lager MDF med dämpning mellan de olika lagren?

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/10/09 :  00:15:56  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
quote:
Vad är fördelen med att använda ett tungt material som metall,sten eller betong mot flera lager MDF med dämpning mellan de olika lagren?


Det skall väl vara massan i sig som gör skillnaden, dvs, av två lika stora kroppar dämpar den tyngre vibrationer bättre?

J. Ullberg
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/10/09 :  00:46:11  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Ok,om vi ska ta tre svenska exempel:

Opus3 continuo är av betång och det blir tydligen en markant förbättring med en mdf platta monterad under spelaren (dämpmassa mellan plint och mdf platta).

Simply Black 330 är uppbyggd av 5 lager mdf och en 4mm tjock aluminium platta på toppen även där dämpmassa mellan plint och aluminiumplattan.

AudioConsept har en tunnare plint där tallriken är monterad med ben som går ned i en plintkonstruktion som har någon dämpande funktion.

Skulle vara intressant och få veta mer om dessa design lösningar,alla spelare verkar ha tunga skivtallrikar

(Forsell spelarna tycker jag inte är intressanta,finns dom att köpa nya?)

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

vogue
Starting Member

10 Posts

Posted - 2006/10/09 :  13:59:33  Show Profile Send vogue a Private Message  Reply
Mycket interessant tråd!

Jeg har selv bygget 5-6 DIY skivspelare, och har været igennem en lang række af de punkter som berøres i tråden. Min konklusion er at der ikke er en rigtig teori, men flere teorier som alle kan give et godt resultat.

Nu er der flere eksperter som har skrevet i tråden ... tack for at ni vil bidrage. Jeg er kun amatør, og er således ikke teknisk kvalificeret som mange deltagere i tråden.

Jeg har gjort mig nogle erfaringer ... som måske kan supplere ovenstående:

* Uelastisk tråd giver en mere dynamisk ljud, bedre definition i bassen. Jeg anvender pt. en fiskeline som er 100% uelastisk och det giver en klar forbedring sammenlignet med alm. Scheu-tråd. Bemærk dette kræver at motoren er mjukt ophængt.

Jeg tycker personligt, at tråd problematikken er lite overset, idet der er store problemer i tråd/remdrivningen. Om tråden er fleksibel, så vil denne kunne give hastighedsvariationer, selvom motoren kører 100% præcist - uanset om det er en AC eller DC motor.


Jeg har et par spørgsmål som jeg ochså gerne vil bringe frem ...

Jeg anvender pt. Scheu's motor i et DIY hus - men tycker at den virker lite ... tveksam i kvaliteten - om man kan sige sådan. Er der nogen som kender nogen alternativ ... med motorstyring. Tænker selv på VPI motor med flywheel ... som går at købe som upgrade til VPI.

Vogue

Why not!
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/04/27 :  04:43:08  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Jo, jag vet att just dessa två spörsmål som kommer nedan har varit aktuella tidigare i denna så informativa tråd, men inte med just dessa infallsvinklar (tror jag).

Följande hittade jag på en tillverkares hemsida:

1. "The current (and fashionable) use of acrylic platters added an audible ringing; lack of bottom octave under 40Hz and a softening of the frequencies from 100 to 200 Hz."

Någon som vet om denna uppgift är underbyggd? Men hur skall det börja ringa? Självsvängningar eller?

2. "We eschewed air bearing because it filtered out frequencies below 100 Hz. This too applies to magnetic bearings."

Bägge dessa egenskaper, om korrekta borde väl påverka basåtergivningen negativt? Och jag som trodde magnetlager skulle vara mumma för en grammofon.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2007/04/27 :  20:14:55  Show Profile Send Balthazar a Private Message  Reply
Bo, (och andra)
om det är viktigt att hålla kopplingen P.U och skiva så stum som möjligt betyder det då att detta med olika typer av mattor/underlag
också är avgörande? Både gummimatta och filt tex bör väl ha en hel del "eftergivlighet". Alltså- om man jämför med (välgjorda) magnet-
och luftlagringar och den negativa inverkan de möjligen kan ha- borde inte skivunderlaget ha betydelse i än större storleksordning?
Och det kunde kanske i så fall tala för skivpuckar och vacumsug etc.

(jag är inte alls övertygad om att det är på detta sätt men skulle gärna höra någon kunnig person resonera kring det)
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/04/30 :  19:32:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
om det är viktigt att hålla kopplingen P.U och skiva så stum som möjligt betyder det då att detta med olika typer av mattor/underlag



Jag vet inte längre om det stämmer att man skall ha en stum koppling mellan skivtallrik och tonarm monterade på samma plan. Efter att P-G Jeppson och jag hade en vinylkväll hemma hos honom så har mina åsikter satts åt sidan. Jag har nämligen alltid trott att detta är det som är sant.

Trötta som vi var sent på kvällen började vi prata om plintdesign och kom fram till Ådala-plinten omdöpt till EVAL(d) där man har varje enhet på var sitt plan så att man skiljer de olika resonanserna från varandra med lite gummi i mellan. Sagt och gjort diy'are som vi är sattes idéerna i verket samma vecka efter lite justeringar så spelar den med sådan övertygelse att man inte fattar riktigt.

Om nu någon får för sig att detta är fel väg att gå och att stumma tunga plintar är det enda rätta bör prova denna version för att höra om det är så, själv har jag lagt alla fördommar på hyllan efter detta.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000