HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Rydbergs anläggning!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 18

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/23 :  09:17:22  Show Profile Send C-Quence a Private Message  Reply
Snygg uppsättning, Rydberg!

Jag har för övrigt samma modell på högtalarstativ som dig, men mina är i silver och heter SE 6 (d.v.s. 60cm-modellen) istället för SE 5 (= 50cm). Jag har även Soundcare SuperSpikes under mina stativ.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/23 :  09:53:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Touche, Zalve!

Blir spännanade att se vad det blir för någe till slut, Rydberg.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/02/23 :  10:37:21  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
quote:
piP spelar nog på ungefär samma nivå som 804:orna, två bra högtalare! piP är väldigt roliga att lyssna på, bra drag

quote:
Jag är rätt ledsen också, de där 804:orna var verkligen mina drömhögtalare och jag jobbade en hel svttig sommar på ett massabruk, tog alla pengarna och köpte dessa. Tänkte på dem varje dag då jag gick inne och svettades i den bastuvarma fabriken och smörjde lager. Känns väldigt vemodigt att sälja dem *snyft*

quote:
De spelar bättre(tillägg pip) än 804:orna på en del punkter dessutom

quote:
Nä det funkar fortfarande inte så bra(tillägg pip), jag kan inte ställa dem dirket mot en bakvägg som de är avsedda för. Jag har dock tagit bort en basarbsorbent från höger framhörn och tryckt upp högtalarna mer i hörnen och det funkar bättre om än inte optimalt.

Rydberg: Vad kan man dra för slutsats av detta. Att B&W 804 egentligen inte är en speciellt bra högtalare eller väldigt överprissatt då den är lika bra/dålig och sämre på en del punkter än ett par illa placerade pip. Eller är pip så överlägsna de flesta andra högtalare att de går bra ändå?

En fråga till, är pip ovanligt känsliga för placering? Dina fungerar inte bra ännu, på mässan och i efterhand var det mycket skriverier(bortförklaringar) hur illa placerade pip:arna var och därför lät de så pass dåligt som en del tyckte. De flesta utställare hade väl ändå ungefär samma förutsättningar?

För mig framstår pip som drömhögtalaren, har ju faktiskt råd med dem om jag bara kunde köpa dem pga. köpvillkoren.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/02/23 10:39:12
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/23 :  11:35:34  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Mangew> Innan jag flyttade in bokhyllan hade jag möjlighet att spela på andra hållet i rummet och där lät piP verkligen grymt bra. Jag har även testat dem i en rad andra rum så jag vet dess potential. Jämförelsen är alltså gjord med bakgrund av detta.

804:orn är i den absoluta toppen i sin prisklass tycker jag. Innan jag köpte dem lyssnade jag runt på en hel del i prisklassen och i mina öron var 804:orna klart bäst, de slog även betydligt dyrare högtalare så jag skulle vilja säga att de är riktigt prisvärda! Idag är ju konkurrenssituationen lite tuffare än när jag köpte dem men jag tycker fortfarande de är ett av de bästa köpen i prisklassen.

piP måste stå närma en (dämpad) bakvägg och på ett ca 49 cm högt stativ ty de är konstruerade för det. Tonkurvan är kompenserad så att man ska få en rak tonkurva närma en bakvägg och att basen ska spela som den ska. Placeras de inte enligt följande så låter de inte heller som de ska, så enkelt är det. Att det är hyffsat kritiskt kunde de flesta höra på mässan, det lät verkligen inte bra alls dessutom var inte paret inspelat (levererades natten till lördagen till Veteranhifi). De flesta högtalare är ju inte konstruerade för att placeras på ett så lågt stativ och mot en bakvägg utan fungerar i andra mer normala uppställningar, därför kan man kanske säga att de inte hade samma förutsättningar (veteranhifi fick instruktioner hur de skulle ställas upp men gjorde inte så tyvärr).

Så slutsatsen är att piP är osannolikt bra, en drömhögtalare om du så vill. Får man bara till placeringen och kan hålla sig under 104 dB så har man inte mycket i övrigt att önska.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2005/02/23 11:38:38
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/02/23 :  11:40:52  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Rydberg: Tackar för det, fick inte riktigt ihop det då jag läste de andra kommentarerna.

pip måste vara en drömhögtalare, den spelar likvärdigt med B&W804, vill minnas någon tyckte den var likvärdig med en dyrare JM lab högtalare också? Det enda jag kan klaga på är som jag tidigare sagt, jag kan inte köpa mig ett par utan att först resa 200 mil t&r.

Frågan är nu EALS-3 eller pip?

ps. Rydberg, tror du trots att jag har kass kina förstärkare kan driva dessa? ds.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/02/23 11:42:24
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/23 :  11:55:37  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Mangew> Jag och Gromit har testat piP mot Dynaudio 1.3 mkII och JmLab Mini Utopia, elektronik har varit från Gryphon, Pass Labs och Mark Levinson, dvs i hög klass med pris på ett par hundra tusen. Om vi börjar med att jämföra piP mot Dynaudio så är det spel mot ett mål, piP är bättre på alla punkter och Dynaudio låter slöa, odetaljerade och svulstiga i jämförelse, musiken kommer fram mycket tydligare via piP och det blir därför mer njutbart att lyssna. Mot Mini Utopia blir det mer jämt men piP spelar men en aning renare mellanregister, djupare bas och rappare ljud, JmLab är mer gosigt inställsam dock och det kan vissa säkert föredra men i mina öron är piP vinnare.

piP är en lätt last för förstärkaren så petar den bara ur sig från ca 50w/8ohm så bruakr det fungera fint på den fronten iallafall.

Edited by - Rydberg on 2005/02/23 11:57:19
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/02/23 :  12:21:14  Show Profile Send John a Private Message  Reply
Som ägare till piP kan jag väl bara bekräfta det Rydberg skriver om placering, efter egna bittra erfarenheter...

Undrar också, Rydberg, om hur problematiskt du upplever det att dina piP hamnar "bakom" racket?

/en john som ska testa placering mot vägg nr 3 när tid ges

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/23 :  14:27:58  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
C-Quence> Tackar!

Det är ett rätt trevligt stativ det där, jag har fyllt mitt med blästersand för utan ringde det en hel del.

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/23 :  14:29:37  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
John> Jag tycker inte att det upplevs väldigt störande men optimalt är det ju såklart inte. När/om jag får ett ett sidosystem så kommer det stå längre ut i rummet typ där min 804:or stod innan.

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/02/23 :  15:47:52  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
Kul med Pip

Men det är som sagt kritiskt med placeringen när dom spelar ensamma..

Pip är anledningen till att mina GEM numera är sålda! Men jag saknar dom inte speciellt mycket när i28s spelar kan jag säga. i32z eller i 64z blir det nog för mig också i framtiden.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2005/02/23 :  18:47:31  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Hur är det med återskapandet med 3D?
Är dem lika bra även på detta?
Otroligt att de kan spela jämnt eller spela bättre än mångdubbelt dyrare högtalare.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/23 :  19:10:56  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Leif_B> De har en mycket övertygande ljudbild i alla ledder tycker jag.

David> Hur tyckte du Gem lät i jämförelse med piP?

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/02/23 :  19:33:13  Show Profile Send markih a Private Message  Reply
Jag har hört/testat piP i 7-8 olika rum. Med fel placering (ej nära bakvägg) och i fel rum, låter de kattskit. Rätt placerade är de makalöst prisvärda och de flesta högtalare känns mer eller mindre kraftigt överprissatta. Deta kan jag tycka är lite märkligt, men det kan ju finnas många förklaringar till det, vilket jag inte kommer att spekulera om här i denna tråd.

markih
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2005/02/23 :  19:41:35  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Konstigt, hur kan det skilja så mycket pga rummet?

mvh Leif B
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/23 :  20:36:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Leif: De är väl konstruerade för att vara placerade på ett visst sätt. Finns inte den förutsättningen så faller de pladask. Som på HighEnd05. Finns förutsättningen verkar de nästan göra under.

Skall bli kul och höra dem, när det väl blir av.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/02/23 :  22:16:07  Show Profile Send markih a Private Message  Reply
Helt riktigt Zalve! (Får för övrigt passa på att berömma dig för din neutrala och entusistiska hållning! Du verkar vara en himla schysst typ ur det jag har kunnat utläsa av dina kommentarer de senaste månaderna. Iofs inte supermånga som jag har läst, men jag har i varje fall tänkt denna tanke någon gång förut).

I sakfrågan: De flesta högtalare skall placeras hyfsat fritt. Så inte piP, vilket gör att påverkan från väggar blir större, - en potentiell nackdel. Det du vinner i detta fall är en för storleken ovanligt stor basförmåga.

Om man placerar dem fritt låter de ofta förfärligt tunt, livlöst och anemiskt. Fast ibalnd låter basen bara konstig, med sådan placering.

markih
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2005/02/23 :  22:19:25  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Ok, Zalve. Jag förstår att dem måste ha lite basstöd från bakväggen för att få rätt balans. Baselementet är ju ganska litet.
Har Ing. Öhman något facit på vad idealplaceringen är? Typ 0,5 meter från bakvägg resp. viss sträcka mellan högtalarna.

Jag har själv ett par gamla små Monitor Audiohögtalare. Dessa är också ganska petiga i uppställningen.
Kul att du gillar dem Rydberg. Du har haft en hel del att testa med och har fått en del erfarenhet. Man har hört mycket gott om dessa piPhögtalare men nu får man nog ta detta på allvar.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/23 :  22:38:27  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Leif_B> Högtalarna ska placeras mot eller strax framför dämpad vägg, vi snackar alltså några centimetrar från bakväggen, en halvmeter är på tok för mycket ifrån. Högtalarna ska vidare placeras med en vinkel på ca 46 grader mellan dem. Dvs lyssningsavståndet bör vara 1.18 gånger avståndet mellan högtalarna.

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/02/24 :  01:35:30  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Hemma hos mig står piP faktiskt (mätt från elementet) knappt 50 cm från bakväggen, det är kanske 15-16 cm från "bakersta delen" av piP till väggen. Hos mig fungerar detta väldigt bra, men det varierar säkert från rum till rum. Hade räknat med att de behövde stå lite närmare, med bara några få centimeters marginal (som Rydberg antyder) men i mitt rum gick det bra med lite större mellanrum.
Fast längre ut än så är nog inte att rekommendera. Jag använde mig bland annat av frekvensgångstest vid fintrimning av placeringen (vilken hifinörd gör inte det föresten? ).
Mattar basen av kring 30 hz har man lyckats bra på den punkten.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/24 :  09:05:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Rydberg: när du lyssnat och jämfört, testat Pip mot andra högtalare: har du dubbel blindtestat då? Annars föreligger väl risk att du ta har Öhmans ord i bakhuvudet när du lyssnar?

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/24 :  09:50:43  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
EA> Nej det har jag inte, skillnaden mellan olika högtalare är ju dessutom vanligtvis astronomisk jämfört med skillnaden mellan t.ex. olika cdspelare eller kablar. Högtalare går dessutom inte att F/E-testa så man kan med andra ord vara härligt subjektiv

Men visst, att testa högtalare blint mot varandra kan man ju göra om man känner för det, det är dock inte primärt om det är skillnad man hör på då utan för att rensa förutfattade meningar. Första gånegn jag lyssnade på piP hade jag inte mycket till övers för Ino Audio, ack vad fel jag hade.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/24 :  10:10:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ok. Det är så det brukar låta. "Jag var mycket skeptisk till en början och mina förväntningar var små, men jag blev överaskad."

Att skillnaderna generellt sett är större högtalare emellan borde inte föranleda öppet test. Tvärtom. Här borde ju smaken då få gälla och då inte en smak uppbackad av tekniksnack eller informationen från produktblad eller liknanade.

Jag tycker du är inkosekvent nu. Även om det inte gör mig så mycket! Pip lät ju bra hemma hos mig!

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/24 :  10:23:39  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
EA> Jag var skeptisk till nätkablar också och hörde inte heller nån signifikant skillnad!

Frågan är ju vilket syftet med blindtestet är, nu finns det ju ingen som ifrågasätter att det är stora skillnader mellan olika högtalare och att det går att höra skillnad, så det finns alltså inget syfte att göra ett BT test för att bevisa detta. Skulle jag kommit och sagt att jag hört stor skillnad mellan olika stickkontakter till mina nätkablar hade din invändning varit mer relevant. Ju större skillnaderna är dessto mindre signifikant blir påverkan av förutfattade meningar och inbillning, man kan känna tämligen stor skillnad i lukt mellan apelsinjuice och kaffesump. Du menar alltså istället att jag skulle BT-testa för att inte låta Öhmans ord påverka vad jag hör? Jag hade förövrigt inte läst produktkatalogen eller hört Öhman uttala sig om piP första gången jag hörde dem (liten parantes).

Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/02/24 :  10:32:35  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
Rydberg:
quote:
Gromit> Du lever i din lilla värld som vanligt märker jag

Klipp dig och skaffa dig ett jobb...

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/02/24 :  10:59:29  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
quote:
Ju större skillnaderna är dessto mindre signifikant blir påverkan av förutfattade meningar och inbillning, man kan känna tämligen stor skillnad i lukt mellan apelsinjuice och kaffesump.

Precis så tycker jag också, det är när skillnaderna är små som jag upplever det som lättare att inbilla mig, då kan blindtest vara en bra metod för att verifiera sina intryck. Men givetvis kan man blindtesta högtalare också. Kräver väl i princip ett tunt skynke att hänga framför högtalarna (som inte påverkar frekvensgången nämnvärt) samt en god vän som bytar mellan olika högtalare bakom skynket.
Go to Top of Page
Page: of 18 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000