HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Rydbergs anläggning!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 18

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/20 :  04:37:47  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Jösses.

Dessa piP,som man har läst så mycket gött om. Trodde dock inte att de skulle kunna mäta sig med B&W Natilus!!

Har bara hört pi60 och jag blev helfrälst! Jag ställer mig i princip samma fråga som du Rydberg, vilket system??

Nu ligger jag hyfsat lågt, innan jag kirrat lgh/hus med dedikerat musikrum så tänker jag inte lägga ut stora summor på HiFi.

Och j-vlar vad många trissor
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/02/20 :  08:40:23  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Hos Rydberg händer det grejer

Är det 16 transistorer per kanal!?
Jösses, Nelson är karln som testar olika saker... I den klassiska Aleph-serien är det väl en per kanal

/Mattias
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/02/20 :  14:44:23  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
quote:
De går t.o.m. djupare i basen än 804:orna, -2.5 dB vid 34 Hz De spelar bättre än 804:orna på en del punkter dessutom

Sen är ju konstruktören ett original också!

Coolt att du är så prestigelös att du bytar till piP från nautilus 804, även om 804:orna är grymma.

Är också grymt imponerad över hur lågt piP går i frekvens, hos mig går de ner till 30 hz med full stryka, helt sjukt. Misstänker att rummet hjälper till lite den allra sista biten från 34-30. Men å andra sidan är de ju konstruerade för att arbeta tillsammans med rummet i basen, en mycket bra lösning även om rumsresonanser förstås inte trollas bort för det, men med några basmoduler så...!

Vad är det för Ino-system du funderar på att investera i i framtiden?
i28 med basmoduler eller något ännu värre?

Edited by - hifirocker on 2005/02/20 14:45:15
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/20 :  15:29:59  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message  Reply
quote:
Jösses, Nelson är karln som testar olika saker... I den klassiska Aleph-serien är det väl en per kanal

Det är nog hans ZEN-slutsteg du är ute efter,i den minsta Aleph sitter det väl 6 utgångstrissor/kanal om jag inte minns fel.Och ännu fler i de större Alephstegen.
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/02/20 :  22:15:25  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message  Reply
Oj, om pIP spelar bättre än Nautilus 804 kanske man ska ta en närmare titt på dem. Vad ligger ett "startpaket" på prismässigt?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/02/20 :  22:42:09  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
quote:
De går t.o.m. djupare i basen än 804:orna, -2.5 dB vid 34 Hz

Men det gör ju Proson också...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/21 :  13:45:55  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
octavia rs> Nej det är ingen nyare, både x150 och x250 har denna typ av kylflänsar medans X350, X600 och X1000 har de stående (mer effektiva)

Mattis> Jo du har räknat rätt

MasterOfPuppetz> Det billigaste du kan komma undan med och som jag köpt är piP i monteringssats, rå MDF(färdigbyggd låda), då kostar de 3950 paret och SD fötter går på 300 extra.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/21 :  14:05:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
När du var hos mig, Rydberg, sa du att Pip inte funkade i ditt rum. Kommit till rätta nu eller? Vad har ändrats?

Pass-steget är ju läckert. Dra på trissor...eller nått!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/21 :  14:50:28  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
EA> Nä det funkar fortfarande inte så bra, jag kan inte ställa dem dirket mot en bakvägg som de är avsedda för. Jag har dock tagit bort en basarbsorbent från höger framhörn och tryckt upp högtalarna mer i hörnen och det funkar bättre om än inte optimalt. Ser piP lite som en högtalare att ha under tiden tills jag köper nått större Ino-system.

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/21 :  14:51:45  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
hifirocker> i32z + Y-2 är det som är mest intressant just nu, det kan ju iof svänga kvickt

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/21 :  15:11:35  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Det har äben investerats i fyra sådanahär krabbater!

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/02/21 :  15:14:03  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Rydberg

Det är sådant man kallar militärisk exakthet
Snygga rader och allt på sin rätta plats

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/02/21 :  18:15:51  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
R:

ett sådant system lär rocka!!

Edited by - hifirocker on 2005/02/21 18:18:01
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/02/21 :  19:24:44  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Ser riktigt trevligt ut Rydberg.
Förresten, var är 1802:an, 668:an och 208:an nånstans? Det kan väl inte vara så att en utanför "sekten" tycker att Ino-burkar låter bra?
Det gååår ju bara inte

Skämt å sido, ska bli kul att se vad du väljer för större system. Så jäkla tråkigt med väntetiderna bara.
Kul att du är såpass nöjd med piP. Det är ju, minst sagt, ganska välansedda högtalare de ersatt.

Kommer själv att uppgradera mig från piP + prof.P-2 till pi60 såsmåningom. Täntke beställa ett par denna vecka men jag kanske ska fixa kabinetten på annat håll. Efter det blir troligtvis profX-2 och A2:or när man sparat ytterligare.

Mvh / Christian

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/21 :  22:45:00  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Baltazar> Tackar!
Hehe, jag har faktiskt aldrig lyssnat på 208-steget, skulle va kul att göra det någongång. Det blir inget sådan hur som helst, dels för att det går sönder då och då samt dels för att priserna är löjligt höga, då köper jag hellre Bryston eller liknande.

Jo det finns mycket kul att sukta efter i Ino-katalogen

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/21 :  22:55:14  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Här en vy från frontväggen, jag vet inte om placeringen av a2:orna är optimal men jag har gjort det efter boken, ska kompletera med 2-4 till. (Btw, ny snygg soffa är beställd fr 3 veckor sedan och kommer inom ett par veckor, även soffbord och matta kommer att bytas ut)

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/21 :  22:57:01  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Som synes fick jag lov att ställa ena a2:an i hyllan.

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/02/21 :  23:17:29  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Det var ett par gulliga högtalare det där

Har du flyttat bredbandsabsorbenterna till bakom lyssningspositionen nu? Du hade dem till första reflexen innan väl?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/02/21 :  23:20:28  Show Profile Send PeterL a Private Message  Reply
Häftigt system du har Rydberg, det blir spännande att se vad du köper för Ino-burkar. Sitter själv och funderar på att sälja mina 804:or, beställa ett par Pi60 och njuta av mina piP under den lååånga leveranstiden. Är i alla fall glad att jag för några månader sedan beställde ett par X-2:or till mina piP, de kan ju komma till användning även ihop med större burkar...

Kul det här med piP:s prestanda och beskedliga yttre, det är bra många som varit och lyssnat och bara gapat över ljudkvaliteten.
I den prisklassen blir de flesta små stativarna fullständigt pulvriserade vid en jämförelse mot piP. Har du Rydberg hört några andra billiga stativare som kan matcha piP på åtminstone några punkter?

PeterL
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/02/21 :  23:42:48  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
R:

Placera genast din basabsorbent i det högre bakhörnet, mitt mellan väggarna gör den ju ingen nytta!

Din placering av ambiens högtalare verkar bra, fast du borde nog haft minst två till för att få det ännu mer optimalt ljusmässigt.
Hoppas det låter bra ändå (det gör det säkert), Johan Lindroos har 5 st per kanal hemma hos sig, det räcker mer än väl tycker jag, lät otroligt omslutande och realistiskt hemma hos honom!

Edited by - hifirocker on 2005/02/21 23:43:06
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/22 :  00:10:35  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Sampix> Den har alltid sutti där, har 2 stycken till framme =)

PeterL> Ja b&w 805 hänger med rätt fint (dock inte så billig)

hifirocker> Basrbsorbenten stod ju i höger framhörn och jag bar tog bort den, den är alltså inte placerad alls nu utan bara flyttad, kan ställa den i ett annat rum om det känns bättre Jo jag ska köpa 4 till så dessa är placerade så att det lätt går att kompletera med fler. Fem per kanal verkar lite onödigt, det blir marginell skillnad mot 4 per sida (som det är hos öhman)

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/02/22 :  08:41:06  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Ja 5 st per kanal är nog i värsta laget, men jag misstänker att Johan L. har planer på att skaffa sig ett större, dedikerat hembio/hifi rum i framtiden. Öhman sa även på arkenmässan att 3-4 st per kanal ger ett otroligt tillfredställande resultat.

Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/02/22 :  12:20:02  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
quote:
PeterL> Ja b&w 805 hänger med rätt fint (dock inte så billig)

Näe, B&W 805 har långt kvar till piP, enligt mig. Jag tycker 805 är en ganska trist högtalare faktiskt, det finns flera betydligt bättre stativare. JmLab Mini Utopia är t ex ganska ok, men brister lite i diskanten.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/23 :  00:25:13  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Gromit> Du lever i din lilla värld som vanligt märker jag

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/23 :  00:29:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Tur att du inte gör det Rydberg

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 18 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000