HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljuddesign i moderna högtalare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/09/09 :  19:30:50  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Det här tycker jag är intressant därför att jag för varje år blir allt mer besviken på allehanda butiksdemos med allt från hifi till high-end, oavsett pris är majoriteten av anläggningarna inte musikaliska längre, de flesta tillverkare har ljuddesignat sina högtalare så att dom överfokuserar i de övre registret, sen demonstrerar man i butikerna med gles icke komplex musik och helst med inslag av digitala ljud som anläggningen omöjligt kan misslyckas med att återge rätt, och visst, är man ute efter att enbart sitta och lyssna på smådetaljer som finns högt upp i registret så hörs ju dessa tydligt, cymbaler och läppsmack brukar också komma fram fint men det är också allt, den energirika toppen ser effektivt till att släcka ut det mesta av informationen från mellanregistret som skall leverera dom allra viktigaste parametrarna, det är ofta svårt att urskilja saker som klangkropp, efterklang, rumsinformation, djupledsperspektiv etc. Många gånger hjälper också en konturlös bas till att maskera ytterligare i mellanregistret,(klarar man månne inte av att göra ett högupplöst mjukt och väldefinerat mellanregister och måste därför lägga det långt bak i ljudbilden där man inte uppfattar dess brister?) Jag skall inte säga att gårdagens högtalare heller alltid var så kontrollerade i basen men dom hade ofta en mycket bättre balans uppåt i registret vilket medförde en mera avslappnad och musikalisk återgivning med bättre närvaro, dessutom gick det även att lyssna på sämre inspelningar vilket i dag är praktiskt taget omöjligt med en stor del av utbudet. Jag har många gånger föredragit över 15 år gamla konstruktioner före dagens dito och det på grund av att jag älskar musik! Ångrar ibland att jag sålde mina Snell type C första versionen (1983-86), som tur är har man i dag hittat rätt och kan njuta av gårdagens klangbalans i en förfinad form och med bättre upplösning, så hoppet lever trots allt kvar.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2007/09/09 19:39:51

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2007/09/09 :  20:03:52  Show Profile Send Sundström a Private Message
Kan bara hålla med. Jag hittade tillbaka till 70-talet via eget testande och byggande efter att ha letat i affärer i många år.

Varför har inte affärer visning av olika ljudideal för att få sälja rätt produkt?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/09/09 :  20:54:34  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Håller också med, det låter i mina öron ofta så rentvättat och fint
att dynamik och energi försvunnit.

Fick nyss tag i en högtalare
från 50-talet på ca 20 liter, som jag kopplat in på klockradion.
Frekvensomfånget är ju tämligen begränsat, men den spelar musik!
och tal kommer fram på ett så oerhört lättsamt sätt. Göra detta
till en tre-vägare kanske skulle vara idé...
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/09/09 :  21:03:25  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Goldfinger:

Å ena sidan har du rätt. Vi kallar de produkterna för

Lätta att köpa - svåra att leva med.

Ofta imponerande detaljrikt, hissat. Inte så kul gång nummer 27, eller 127...

Å andra sidan har inspelningskvaliteten FULLSTÄNDIGT skevat ur de senaste 5 - 8 åren och det kan man inte anklaga anläggningarna för. Skit in - skit ut är fortfarande ett bra grundkoncept inom high Fidelity och ansvaret för detta skall läggas där det hör hemma, inte hos de som tillverkar normal högupplöst utrustning.

Välkommen vid tillfälle så lovar jag demo med alla sorts musik.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/09/09 :  21:50:01  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Å andra sidan har inspelningskvaliteten FULLSTÄNDIGT skevat ur de senaste 5 - 8 åren och det kan man inte anklaga anläggningarna för. Skit in - skit ut är fortfarande ett bra grundkoncept inom high Fidelity och ansvaret för detta skall läggas där det hör hemma, inte hos de som tillverkar normal högupplöst utrustning.

En högtalare med korrekt klangbalans och som har hög upplösning genom hela sitt register har normalt sett inte dom problemen jag påvisar, en dålig inspelning avslöjas så klart lättare ju högre upplösning högtalaren har, det får man leva med, det jag vill komma åt är högtalare med tidigare nämnd typ av färgning som gör att högtalaren är omusikalisk 9 gånger av 10 oavsett inspelningskvalitet.

Edited by - Goldfinger on 2007/09/09 22:40:53
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/09/09 :  23:28:17  Show Profile Send lennartj a Private Message
En test på om en anläggning verkligen har bra mellanregister tycker jag är att spela 78-varvare i god kvalitet. De är oftast direktgraverade, har en hårresande bra dynamik, timing och transparens, utan publikfriande imponatorbas och överdrivna närmikade effekter i diskanten. Med vissa imponatorhögtalere blir det platt fall med 78-varvsuppspelning för de lever på att ytterligheterna tar uppmärksamheten från ett inte helt lyckat mellanregister, men riktiga högtalare levererar!

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/09/10 :  08:41:32  Show Profile Send poppen a Private Message
Då ska du ha en 78 varvs stenkak från tiden innan bandspelaren fans. typ Caruso från 1901. Går det bra med inselningar på CD som överförst från 78 -varvare.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/09/10 :  09:51:51  Show Profile Send lennartj a Private Message
De flesta stenkakor inspelade innan slutet av 1940-talet är direktgraverade, bandspelare var mycket ovanliga, och för dåliga innan dess, utom i Tyskland.
Om CD-överföringar är riktigt bra gjorda och spelas upp genom en högklassig CD-spelare kan testet funka. Vi pratar om nyanser i avspelningen som lätt massakrearas av okänslig mastring, halvdana AD och DA-omvandlare och slätstruken analogdel på CD-spelaren.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/09/10 :  11:54:10  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Det här tycker jag är intressant därför att jag för varje år blir allt mer besviken på allehanda butiksdemos med allt från hifi till high-end, oavsett pris är majoriteten av anläggningarna inte musikaliska längre, de flesta tillverkare har ljuddesignat sina högtalare så att dom överfokuserar i de övre registret, sen demonstrerar man i butikerna med gles icke komplex musik och helst med inslag av digitala ljud som anläggningen omöjligt kan misslyckas med att återge rätt, och visst, är man ute efter att enbart sitta och lyssna på smådetaljer som finns högt upp i registret så hörs ju dessa tydligt, cymbaler och läppsmack brukar också komma fram fint men det är också allt, den energirika toppen ser effektivt till att släcka ut det mesta av informationen från mellanregistret som skall leverera dom allra viktigaste parametrarna, det är ofta svårt att urskilja saker som klangkropp, efterklang, rumsinformation, djupledsperspektiv etc. Många gånger hjälper också en konturlös bas till att maskera ytterligare i mellanregistret,(klarar man månne inte av att göra ett högupplöst mjukt och väldefinerat mellanregister och måste därför lägga det långt bak i ljudbilden där man inte uppfattar dess brister?) Jag skall inte säga att gårdagens högtalare heller alltid var så kontrollerade i basen men dom hade ofta en mycket bättre balans uppåt i registret vilket medförde en mera avslappnad och musikalisk återgivning med bättre närvaro, dessutom gick det även att lyssna på sämre inspelningar vilket i dag är praktiskt taget omöjligt med en stor del av utbudet. Jag har många gånger föredragit över 15 år gamla konstruktioner före dagens dito och det på grund av att jag älskar musik! Ångrar ibland att jag sålde mina Snell type C första versionen (1983-86), som tur är har man i dag hittat rätt och kan njuta av gårdagens klangbalans i en förfinad form och med bättre upplösning, så hoppet lever trots allt kvar.

Jag tror inte att högtalare låter som de gör för att de gör saker "för rätt". De gör saker fel. Det är brister i högtalarna även de som brukar kallas "neutrala" och studiomonitorer mm.

En av de vanligaste bristerna handlar om den tonala balansen i nedre diskanten/övre mellanregistret. Problemet är att de flesta högtalare har ett hopp i spridiningsmönstret mellan mellanregistret och diskanten som gör att dels många dämpar detta område så att högtalarna får en maskerande frekvensgång som inte låter naturlig och problemet med för stor spridning där diskanten tar över är fortfarande kvar vilket gör att du får två fel. Dels är det för mycket energi i nedre diskanten och dels så förloras information pga att man dämpat direktljudet i samma område. Det blir ett onaturligt mellanregister och ett oprecist stereoperspektiv med mindre information som resultat.

I basen så gör många tillverkare felet att inte räkna med rummets och intilliggande väggars förstärkning. Det blir ofta en för resonant puckel någonstans i basen innan högtalaren rullar av mot lägre frekvenser. Den puckeln kan man undvika genom att dimensionera lådan så att den rullar av mjukare (med bredare mer dämpad resonans) och mera gradvis genom hela basområdet.

Ett tredje fel som många (inte alla) smalare högtalare (ca. <25cm breda) lider av är en för tvärt och kraftig övergång där låga frekvenser delvis smiter runt bakom högtalarna istället för att förstärkas och reflekteras från baffeln. Det gör att nedre mellanregistret/övre basen saknar kropp och låter färgat. Man får det där tunna ljudet i mellanregistret.

I översta diskanten har vi också ofta problemet att diskanten tvärt går över och börjar beama, dvs sprida väldigt smalt. Det gör att översta diskanten kan låta påklistrad och den hänger inte med ljudbilden när man rör sig i sidled och den beter sig allmänt konstigt.

Lägg till detta en generellt ganska stor oförståelse hur delningsfilter fungerar. Vem av tillverkarna vet tex att lägre drivimpedans kan leda till högre distorsion eller att en 2.5-vägare typiskt beamar mellanregistret ner mot golvet så att man får en ökad energi mellan 500-1000Hz (området precis ovanför där det brukar saknas nivå på en typisk smalbafflad högtalare).

Om man tittar i högtalartillverkares marknadsföring så brukar de ofta skryta med avancerade kabinettkonstruktioner och exotiska membranmaterial eller dyra filterkomponenter mm. Det är mest salespoints för att dölja högtalarnas verkliga brister som inte går att förklara på ett enkelt sätt så att konsumenterna förstår. Det handlar om helhetsdimensioneringar mm som för blotta ögat de flesta inte skulle se någon speciell skillnad mellan men som betyder mycket för ljudet. Jag säger inte att tillverkarna medvetet gör såhär men det är det som uppmuntras/belönas av de marknadsdrivna mekanismerna.

Lägg alltså till alla dessa sneddimensioneringar och inse hur olyckligt uppochner det blir genom hela registret på en helt vanlig högtalare som kanske ser bra ut och har hyffsat rak frekvensgång rakt framför högtalaren.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2007/09/10 :  11:54:46  Show Profile Send FBK a Private Message
Kan också bara hålla med dig Goldfinger.
Sedan så har ju Hi Fi Consult fullständigt rätt i att "inspelningskvaliteten FULLSTÄNDIGT skevat ur de senaste 5 - 8 åren"
Och det gör ju inte saken bättre

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/09/10 :  12:13:38  Show Profile Send dwain a Private Message
Det är svårt det där med ljud egentligen. Olika högtalare gör ju olika saker bra. Och fråga är vad är det man är ute efter? Själv har jag mer eller mindre gett upp det där perfekta ljudet för att jag inser att med det dära perfekta ljudet så kommer avsaknaden av glädje i systemet. Själv sitter jag med två olika typer av högtalare för att täcka mina behov. En burk som heter qrs luna audiophil som är en otroligt bra högtalare som låter väldigt naturligt med stor ljudbild och bra fokus och dynamik. Men vill jag verkligen lyssna på musik och bara ha roligt när jag lyssnar så åker mina jbl L-110 fram för där har man roligt. Visst det är inte exakt och det är lite tillfixat i alla register för att låta väldigt magiskt utan att det blir jobbigt. MEN dom spelar musik på ett avslappnat och roligt sätt och man kan lyssna på ALL musik utan att det låter dåligt. Sen tror jag att det blivit allt för stor hysteri kring att det ska vara så exakt som möjligt och neutralt. I allt bytande hit och dit och strävandet efter en så bra återgivning av ljud som möjligt så har vi glömt musiken på vägen. Och sen slutar man oftast i tankarna om att det var bättre förr. Fast egentligen vet vi ju att det var inte så mkt bättre förr. Det var bara det att man lyssnade mer på musik förr och inte ljud som det tyvärr har blivit allt för mkt av idag
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/10 :  12:26:46  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Om man tittar i högtalartillverkares marknadsföring så brukar de ofta skryta med avancerade kabinettkonstruktioner och exotiska membranmaterial eller dyra filterkomponenter mm. Det är mest salespoints för att dölja högtalarnas verkliga brister som inte går att förklara på ett enkelt sätt så att konsumenterna förstår.

Kan det vara så att kunderna också kräver avancerade kabinettkonstruktioner, fräcka material och fina komponenter som attribut?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/09/10 :  12:29:48  Show Profile Send marens a Private Message
Jomen det är ju samma mekanism men från andra perspektivet. Egentligen är det precis samma sak.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/09/10 :  12:35:43  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Kan tänka mig det. Så fort jag pratar med någon som inte är insatt
brukar den första eller andra frågan vara hur många watt mina
högtalare är på och man har ju sett från stormarknadspaketen att
watt säljer...hur det än låter. Andra material som sälger är titan
och teflon, finns till och med teflon i slipsar!? Titan i stekpannor,
men ingen vet vart det sitter...Men det kan jag berätta att det
inte är titan utan titanoxid, vilket skapar en något ruffigare yta
än den ordinarie aluminiumoxiden som gör att teflonet fäster lite
bättre i pannan, knappt mätbart, men titan säljer...

Dit jag vill komma är att det är oerhört lätt att inbilla sig att
man vet mer än man tror. Man vet att ju fler watt desto högre kan
man spela...men glömmer bort könslighet och distortion. Exklusiva
material är på liknande sätt lätt att överskatta för den oinsatte...

Och för tillverkaren spelar det ingen roll vem som köper, bara kunden
betalar...
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/09/10 :  14:17:45  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Någonting på högtalaren måste märkas, så enkelt är det tyvärr misstänker jag. Då får man högtalare av den typ HiFiConsult talar om: "Lätta att köpa - svåra att leva med." Diskant är det som märks mest eftersom det ger "upplösning". Varmt, småmysigt ljud är ju 70-tal, LP och rör. Idag ska det vara knivskarp digital precision för att det ska skära sådär härligt i öronen när någon drar upp svärdet i den senaste rullen...

Kommer ihåg ett test jag sett ett utdrag ur där högtalarna som kom främst berömdes antingen för sin fina högupplösta diskant eller för den djupa fantastiska basen. Ingenstans pratades det om helheten. Jag misstänker starkt att högtalaren som kom sist är den som är den mest balanserade och trevligast att leva med i längden. Den beskrevs bara som mörkare än de andra och att den spelade som en högtalare för x kr borde göra men inte mer. Ingenting stack uppenbarligen ut...
Nu har jag inte hört aktuell högtalare men att döma av andra modeller från märket tror jag att det är på det här viset, ska dock själv undersöka saken vid tillfälle och se vad jag tycker.

Sedan ska vi inte glömma bort att rådande inredningsmode, eller snarare oinredningsmode där man inte ska ha några möbler knappt, spär på ett redan ljust ljud. Sedan staplar vi på en uselt mastrad skiva med distorsion och hissning i diskanten och blir förvånade över att öronen börjar blöda efter ett tag? Hmm...

Edit:
Märk väl att det förekommer en del ganska grova generaliseringar ovan. Verkligheten är ju inte riktigt så svart/vit.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2007/09/10 :  16:26:26  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Kan väl inte hålla med dig helt, det finns ju högtalare som både är en fröjd för ögat samt örat. Ta tex Sonus Faber dom sjunger för båda sinnena för mig. Så det går visst att kombinera dom 2 man ska inte behöva blunda för njuta av musiken

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2007/09/10 :  16:39:51  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Kan väl inte hålla med dig helt

Hålla med vem?
Om det är mig du menar så har jag inte påstått att det finns någon korrelation mellan högtalarens utseende och ljudet.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/09/10 :  16:45:43  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
och ändå... man kan bli rätt imponerad över hur bra det faktiskt låter om högtalare rätt så långt ner i prisklasserna. Mina första "hifi-högtalare" - ett par wharfedalestativare för några tusen - har numer mina föräldrar, och de gånger jag hör dem igen slås jag av hur bra de faktiskt än idag låter. Andra kompisar som tagit "klivet" in i hifivärlden med instegsgrejer har också lyckats att få till riktigt bra ljud med lite pengar. Tror dessutom att om jag gick in i en av de större hifiaffärerna och slumpen fick avgöra vilka burkar jag går därifrån med - skulle jag troligtvis få en högtalare jag kan leva med rätt länge ändå... Visst man har sina preferenser och favoritmärken, men ändå

Allt är dock relativt... på Hifi-mässan i vintras gick jag också runt och häpnade över hur "dåligt" det kunde låta för oerhörda summor pengar... här kanske jag motsäger mig själv... Men det jag störde mig mest på var de vasst låtande högtalarna, förstår inte att det ska behöva vara så på en dyr högtalare att man blir lyssningstrött redan på en demo...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/09/10 :  18:04:06  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Jag tror inte att högtalare låter som de gör för att de gör saker "för rätt".

Det är nog dom flesta överens om, men annat stod väl inte att finna i det du citerade.

Edited by - Goldfinger on 2007/09/10 18:53:24
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/09/10 :  19:53:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag håller med i många inlägg här Goldfinger & Marens etc och det är väl därför jag tagit konsekvenserna av det och gått över till gamla högtalare. Det finns något väldigt rätt med flera gamla typer av konstruktioner från alla möjliga tillverkare.

Nu finns det ju moderna konstruktioner som INTE faller för det här modet där utseende spelar större roll än ljudet, JBL (Array serien), Harbeth, Gradient, Respons och säkert ett gäng till som inte jag vet om

Därför så kommer jag inte kunna leva med någon liten högtalare. Större skulle jag kunna tänka mig men inte mindre .

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/09/10 :  20:43:03  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Jag tror inte att högtalare låter som de gör för att de gör saker "för rätt".
--------------------------------------------------------------------------------

Det är nog dom flesta överens om, men annat stod väl inte att finna i det du citerade.

Jag tänkte att den frågan skulle kunna dyka upp (jag fick den av mig själv), men jag ändrade inget för att jag tänkte att det inte var något "motargument" och därför inte behövdes göra någon stor grej av det. Mera som ett allmänt statement egentligen. Äh! Nu vart ju en grej av det ändå.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/09/10 :  20:59:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
en fråga till er som kan:
Skiljer sig dåtidens sätt att mäta jämfört mot hur dom gör idag ?
Hur mycket bättre har mätelektroniken blivit och hur kan det ha påverkat dagens talare ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/10 :  21:07:44  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag tycker mätningarna har blivit mycket sämre. Förr publicerades regelmässigt mätningar från döddämpat rum så man visste vad man fick. Numera ser man bara lite enkla datormätningar gjorda i vanliga rum och de är väldigt osäkra i jämförelse.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/09/10 :  21:16:01  Show Profile Send marens a Private Message
Ja, alltså idag har man ju mycket mera möjligheter egentligen. Samma möjligheter som förr fast ännu bättre men det kan hända att man tröttnat på att göra ordentliga heltäckande mätningar då det inte ger någon utdelning i form av försäljning.

Det handlar inte så mycket om hur man mäter men desto mer hur man tänker (förr och nu). Det är ju tankarna som leder till att de intressantaste mätningarna görs.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/09/10 :  21:27:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ljudidialen rör på sig hela tiden o ofta är det väldigt lätt att höra under vilken era musiken är inspelad. Klart att konstruktörerna följer med

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2007/09/10 :  21:37:09  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Förr publicerades regelmässigt mätningar från döddämpat rum så man visste vad man fick. Numera ser man bara lite enkla datormätningar gjorda i vanliga rum och de är väldigt osäkra i jämförelse.

Har du tur så har Soundstage testat högtalaren du är ute efter för de gör mätningar i döddämpad kammare. En högtalare som testats har de inte mätt och det är Wilson Maxx 2, den var för stor.

http://www.soundstagemagazine.com/measurements/test_loudspeakers.htm

Förresten så har mina 70-tals Pioneerburkar en lapp med instruktioner, specifikationer, frekvensgång, impedanskurva mm häftad på baksidan. Sedan är väl inte frekvensgången den mest neutrala för det...

Edit: Lade till länken.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000