Author |
Topic |
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2007/01/10 : 21:02:43
|
Min dröm är att bygga en i ädelträ! |
|
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2007/01/10 : 22:33:15
|
Nu är det mycket på G
Dessa beställdes idag:
|
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2007/01/11 : 02:49:35
|
And you`re officaly going nuts!!
Hehe,känns som du har längtat efter dom kablarna ett tag... |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
AnTra
Member
178 Posts |
Posted - 2007/01/11 : 09:26:37
|
Det här är ÄKTA KÄRLEK |
There is NO substitute for PURE power. |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/01/11 : 20:50:53
|
quote: Min dröm är att bygga en i ädelträ!
Som täckram till Furutech-uttaget? Kanske ingen dum ide'
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 13:58:02
|
quote: Som täckram till Furutech-uttaget? Kanske ingen dum ide'
Eller hur!!! |
|
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 14:22:38
|
Mc Square & AnTra!
Helt rätt!
Sen jag hörde dem första gången i somras har jag faktiskt inte kunnat glömma dem. |
|
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 14:23:42
|
Min pågående akustikfest började i sommar med att Johan Odemalm från Svanå Miljöteknik www.diffusor.com kom och mätte upp mitt rum.
Efter råd från och diskussioner med både Johan och Matts Odemalm gjorde jag mina investeringar.
Paketen anlände, packades upp och installerades.
Johan kommer tillbaka med sina mätistrument, denna tjänst ingick i priset , gratis är gott.
Här kommer mätresultaten!
|
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 14:32:02
|
Vad häftigt,jag som ska mäta före/efter akustikbehandling idag oxå!
|
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
|
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 14:32:33
|
Ja! Gör det! |
|
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 14:33:21
|
Vi börjar med högtalarna:
Ser rakt och fint ut tycker jag! |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 14:34:50
|
Lite stöd i botten går ju lättar att ordna än att ta bort.
Skulle lätt vara nöjd med en SÅN kurva! |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 14:38:44
|
Här är kurvan för ett av rummets hörn innan akustikbehandlingen:
Två st V4or ska få ta hand om 50Hz
Sänkningen i diskanten berodde delvis på en fet persisk matta som täcke i princip hela golvet Den fick åka tillbaka till affären...
|
|
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 14:41:11
|
quote: Lite stöd i botten går ju lättar att ordna än att ta bort.
Zalve!
Tänker du på mellan 20-40Hz? Hur menar du att man ska kunna lyfta de frekv? |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 14:44:27
|
Sub antagligen |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 14:48:59
|
quote: Sub antagligen
Ja ,just det. Är i ju för sig ingen stor basälskare. Lyssnar rätt mycket på akustisk musik, där det inte riktigt finns det här trycket i den allra djupaste basen. Skulle i och för sig vara kul att testa en sub . |
|
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 15:06:34
|
Så här ser rummets hörn ut idag efter akustikbehandlingen:
Två V4or tar hand om 50Hz stapeln. Svårt att få bort allt. Placeringen av dem är inte optimal. Har frångått Svanås rekomendationer en del för att rummet även "ska gå att bo i" . Nu står de på varandra i ett hörn på bakväggen. En i varje hörn bakom högtalarna skulle vara bättre.
Sen skulle jag nog få en jämnare kurva om jag spelade på andra ledden i rummet (balkongrummet):
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 15:18:54
|
Här kommer något konstigt!
Mätresultat för lyssningsposition före och efter akustikregleringen.
Före:
Efter:
Spontant så tycker jag att det ser sämre ut. Lite brokigare kurva. Men jag borde inte uttala mig egentligen, är verkligen ingen expert på att tyda dessa kurvor. Att 50Hz sticker ut lite kan ev bero på att mätning nr 2 kan vara gjord snäppet närmare bakväggen. Det borde den i och för sig vara eftersom det nu sitter ADpaneler på väggen bakom lyssningen, och de sticker ju ut en bit. Edit: Mitt huvud är ju kvar på samma ställe, men kommer lite närmare bakvägg, eftersom den "sticker ut" nu.
Men jag satt verkligen där och hörde hur 50 Hz mattades ner otroligt när V4orna ställdes in, jämfört med frekvenserna runt omkring.
Men den största skillnaden var när ADpanelerna sattes in bakom högtalarna och lyssningsposition. Inga kablar i världen skulle kunna göra det lyftet för mitt rum, och jag skulle nog inte fått det via elektronik heller. Jag har ju dipoler så att säga.
Edit: Felformulering |
Edited by - Bunkert on 2007/01/15 18:17:20 |
|
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 15:24:09
|
Här kommer en mätning av lyssningsposition 50cm framför när jag brukar sitta:
Lyssnar kanske på "fel ledd" som jag sa tidigare. Men jag störs inte av basen nu i alla fall. Om jag vill finlyssna så brukar jag flytta fram mig på soffkanten så jag kommer bort lite från bakväggen (basväggen). |
|
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 15:36:22
|
quote: Är detta "nya ljudet" i rummet? Diskantfallet är ju rätt stort... Nån kommentar kring detta?
Det där är ju ett hörn.
Men diskantfallet var verkligen ett mysterium för mig.
Svanå menar att mina högtalare är extremt riktade. Och det har jag också hört om banddiskanter. Mina högtalare består ju i princip endast av ett band .
De sa som kommentar på kurvan att om jag vilklar in dem mer mot lyssningposition så får jag mer av diskanten.
Jag har provat gjort det, men tycker då att jag tappar stereobilden. Tacksam för flera tips.
Sen har jag lärt mig/fått en del erfarenheter om mätningar med maskiner, kontra öron av denna resa. Jag tycker att det låter otroligt bra här inne nu.
Att man inte kan se skillnad på den mätta diskanten när rummet hade hela golvet täckt av en tjock persiskt matta är märkligt, när jag tydligt hörde med mina öron att den fördärvade ljudet.
Tänkte bjuda in till en träff framöver, då ska det riktas och laboreras mera. Det ska bli kul! |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 15:54:17
|
Du har ungefär likadan form och storlek som mitt rum, och spelar oxå på bredden,så att säga... Det är bra,med tanke på att jag vill försöka mig på att jämfära resultaten senare.
Oerhört synd att du bor några landskap uppåt,för det hade vatt skitkul att lyssna på Amarok med dina prylar,Magnetostater och Meridian Hoppas dock vi nångång bägge kan ta oss tid att träffas.
Du som ju känner till miken jag använder,AKG`n...hur hade du ställt in den?Rundupptagande är självklart,men Hz och dB...?Bägge på noll för "verkligast" resultat eller?
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 16:09:51
|
Du har inga efterklangsmätningar ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 17:46:34
|
Jag är också nyfiken på efterklangmätning. Efterklangen över schröderfrekvensen är högre nu än innan, frågan är bara hur mycket. Om man jämför före/efter så ser man att de allra flesta frekvenser (förutom basen) ligger högre i nivå.... i mätningen som ni gjorde efter regleringen Märkligt, eftersom de flesta akustikregleringar jag sett, brukar nivån sänkas i nästan hela frekvensbandet. Att ni flyttat på micen vid den andra mätningen förstår jag inte riktigt heller, om det är en jämförelse ni vill göra. |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 17:48:23
|
Det där inlägget lät kanske lite för negativt Om du tycker att det låter bättre nu så är det bara "rock on" |
|
|
Topic |
|