Author |
Topic |
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/09/21 : 10:29:08
|
Har det börja spåra eller spårar projektet ur ? Kanske slirar tidsvis på sin höjd ? Kul o se bilderna. Låter det något ännu om produkten =? |
|
|
Stefanolo
fd. Stogi
396 Posts |
Posted - 2007/09/24 : 16:49:54
|
Stormen: Jag ber om ursäkt för det mer än lovligt långsamma tempot. Jag försöker hinna med bland annat att byta fönster på kåken samtidigt som jag pillar lite på skivspelaren. Den är nu färdigmonterad och står och snurrar oavbrutet som den ska. Har limmat på armfundamentet. Nu återstår "bara" att monera en PU som ännu inte är köpt samt att löda på nya kontaktdon på tonarmskablarna. Dessa ska sen kopplas ihop med kabel som går till riaat.
edit. meningsbyggnad
|
Edited by - Stefanolo on 2007/10/20 11:14:44 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/10/04 : 15:26:15
|
Följer dina framsteg med intresse.. kul |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
|
Stefanolo
fd. Stogi
396 Posts |
Posted - 2007/10/18 : 23:29:14
|
Tjenis Ninja!
Jag hade hellre tagit den ljusa om jag hittat en sådan. Svart pianolack är ingen höjdare då det är ganska känsligt.
Måste få tummarna loss att köpa ny tonarmskabel och pickup så jag kan få ljud i eländet. Det här har tagit alldeles för lång tid, jag vet .
Ska göra ett ryck snart.
/stefan |
|
|
Stefanolo
fd. Stogi
396 Posts |
Posted - 2007/11/11 : 21:38:46
|
Äntligen!!! Som Gert Fylking skulle ha sagt !
Nu kommer sista etappen med bilder.
Vinylträff med VALS-gänget från eoJeud i sydvästskåne. Jag hade kvällen innan köpt tonarmskabel, kontaktstift/kontaktdon, köpt tillbaka min Benz ACE L och lödat på kontaktdonen och RCA-hanar på tonarmskabeln. Jag gjorde en snabbinställning av tonarm och pickup. Gick lite knackigt så en hel del trixande blev det med en del lyssning emellan. Ju fler kockar.... Tack alla Ni som hjälpte till!
Det var dom här små lagren som trillskades. På kvällen tog Bubbel tag i saken och pillade isär lagren/ tog bort skyddsbrickorna för att vi lättare skulle kunna rengöra. Efter rengöringen snurrade det av bara h---e! Tyvärr föll ett av lagren isär och de små (mindre än en mm) kulorna rann ut på golvet och vi hittade bara 7 av 9st. Betsällde nya av Bosse H som sedan pillades isär och rengjordes i kemiskt ren bensin sen gick det fint. Smått och pilligt är det...
Mycket viktigt för att tangentialarmen Cantus ska funka är att man ställer in armröret av glas så att nålen kan följa radien på skivan exakt. Både för funktionalitet och ljud. Jag mätte, efter tips från Bubbel, ut avståndet och testade mig fram. Avståndet från centrumtappen till plintkanten är i detta fall 18 cm exakt och ska så vara ute vid skivans ytterkant. Man måste sedan kolla att nålen verkligen följer denna radie då kanten på plinten inte alltid är jämn. Fixera tallriken så att den inte rör sig när du mäter ut radien. Häftmassa är en utmärkt uppfinning som underlättar arbetet.
Fortsättning följer inom kort!
/stefan
edit: lagt till bild och text |
Edited by - Stefanolo on 2007/11/12 19:43:53 |
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2007/11/11 : 21:49:05
|
Trevligt att följa denna "rädda livet på trotjänaren" tråd. |
|
|
Stefanolo
fd. Stogi
396 Posts |
Posted - 2007/11/11 : 23:03:06
|
Tjenis! Då kör vi igen.
Kostade på mig tre nya Audio-technica dämpfötter frå Bosse H. Säg vad den mannen inte har på lager. Otroligt! Nya gångjärn till locket blev det med.
Nåltrycket, VTA, att armröret och skivtallriken är i våg är avgörande för hur det fungerar. Några 50-öringar med lite häftmassa fungerar fint som motvikt.
Viktigt är också att tonarmskabeln inte stretar emot eller trycker på i någon riktning. Efter mycket "meck" fick jag ordning på min nya Van den Hul tonarmskabel. Den är flerkardelig och hyfsat mjuk men höljet/isoleringen av teflon är lite mindre flexibelt. En generös och mjuk bukt på kabeln och lite häftmassa vid "kabelrörets" utgång och "tonarmsrörets ingång så blev det bra!
Så där ja ! Där satt den! Komplett med lock och allt! Denna Continuo har 20+ år på nacken och serienummer 004 men fungerar nu som ny !
Spännande och lärorikt! Tack Bo Hansson och alla som kommit med tips och handräckning ! Att ställa in vinklar etc med örat som mätinstrument kräver en bra och korrekt inspelning. den uppmärksamme noterar att det ligger en OPUS3-skiva på tallriken och snurrar. Härlig närvaro !
/stefan
För lite bättre kvalitetsbilder av Calle_jr se:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=64703
edit: skrivfel rättat |
Edited by - Stefanolo on 2007/11/12 19:47:24 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2007/11/11 : 23:20:43
|
Tack Stefan för din uppföljning, verkligen kul, och nu funkar armen som den ska hoppas jag .
Jag gillar Bo Hanssons koncept.
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2007/11/14 : 08:22:08
|
Kul att se en sådan gammal skönhet få nytt liv! Tack för bilderna! |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/11/15 : 00:02:09
|
quote: den uppmärksamme noterar att det ligger en OPUS3-skiva på tallriken och snurrar
Jag gissar på Peder af Ugglas
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
Stefanolo
fd. Stogi
396 Posts |
Posted - 2007/11/15 : 13:39:17
|
Tjenis!
PG: Jo, nu funkar det som det ska. Skönt att vara färdig, dels för att det inte känns bra att ha något ofärdigt ståendes och dels för att man saknar att kunna lyssna på vinylen.
Leffler: Som vi säger i Skåne: Välbekomme!
Calle_jr: Tror det stämmer. Autumn shuffle. Inte helt säker nu när jag har "ett gäng" med OPUS3:or.
Magnus1967: Tack för dina uppskattande ord. "Less is more" som det heter. Man ska inte krångla till saker i onödan. "I begränsningen visar sig mästaren" .
Har så smått börjat att planera för nästa "vinylprojekt". De närmaste dagarna blir avgörande för objektets ursprung/namn .
/stefan
|
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/11/20 : 13:42:01
|
Bra o pedagogisk bild på inställningen av tonarmen. det ska jag ta till mig. Kul att se hur du rott iland projektet. Och visst låter det bättre när det ligger lite självförverkligande bakom. |
|
|
Stefanolo
fd. Stogi
396 Posts |
Posted - 2007/11/21 : 15:29:41
|
Tack för de vänliga orden! Det låter riktigt bra och allt hackande och krångel är som bortblåst.
Självgjort är välgjort! Själv är bäste dräng!
Som sagt var det lagom avancerat för en icke-tekniker som mig .
/stefan |
Edited by - Stefanolo on 2007/11/21 15:34:17 |
|
|
Topic |
|