HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarförslag sökes.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/11/02 :  22:16:25  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej boys and girls.

Jag har ett beg. Densen paket på väg hem till mig.
Bestående av en Densen Beat B-100 mkV förstärkare samt en Densen Beat B-400 cd-spelare.

Jag vet att Densen kan vara svåra att para ihop med t.ex. högtalare.
Jag letar golvare primärt men en riktigt bra stativare är aldrig fel!

Så ni som har erfarenheter av Densen skriv några rader och dela med er av era kunskaper.

Ni andra är också välkommna att skriva såklart...

Bonusfråga för dagen är:

Namnge en bra och billig/prisvärd MC-pickup!



Mvh Magnus Eriksson

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/11/02 :  22:28:54  Show Profile Send Manga X a Private Message
Högtalare jag tittat på eller funderar på är;

Quad 22L - golvare i bra prissegment.
Dali Suite 2.8 - Välljudande snygg golvare. Denna har jag/vi (min underbara fru) provlyssnat under någon timme. Med bra resultat tyckte vi.
Sonus Faber Concerto - Billig Sonus stativare. Har ägt Sonus tidigare och älskar dem...!

Prisindikation för högtalarna är runt 9 - 12k.


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2004/11/03 07:33:39
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/11/02 :  23:59:21  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
"Svåra att para ihop med, tex. högtalare"
Vad hade du tänkt para ihop dem med? Min syster?
OK, OK
Som inbiten Densenfan och ägare, så tycker jag personligen inte att det borde vara problem med någon högtalare överhuvudtaget, nåja visst finns det undantag.

En skaplig känslighet räcker. Sedan är det mest upp till vilken högtalare man föredrar när det gäller klangkaraktär.

Jag tänker inte föreslå ett särskilt märke eftersom alla tycker olika.

Själv spelar jag på MiniZaurus som är ett par rejäla stativare och fungerar riktigt bra tillsammans med min Densenuppställning. (DM.10 o B-400 Plus, Red Jaspis signalkabel)

Lycka till i djungeln.

edit: puts

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2004/11/03 00:01:26
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/11/03 :  00:00:26  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Till fråga två ; Lyra Helikon
http://www.fastaudio.com/pictures/lyra/helikon.jpg

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/11/03 :  07:43:15  Show Profile Send Manga X a Private Message
Tack för era synpunkter.

Högtalare:
Vilken känslighet pratar vi om 88dB?
Ang. parning o.s.v. tänkte jag primärt på andra hifirelaterade saker som kablar t.ex.

Förresten Akktustakki; känner du till hur Riaan DP-01 samt DP-02 är?Lutar åt en Dp-02:a med DP-drive. Hittat en till hyffsat pris.

Pickup:
Vilka säljer den i Sverige Wolfgang?



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/11/03 :  08:29:57  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Till fråga två ; Lyra Helikon


Att påstå att den är billig är väl att ta i. Prisvärd kanske men knappast billig va? Esoterisk säljer den för 16500 kr.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/11/03 :  11:04:45  Show Profile Send Manga X a Private Message
Okej...!

Den Lyran var inte särskilt billig i mitt tycke. Kanske prisvärd men definitivt INTE billig!!!

Med billig menar jag under 2,5k helst under 2k eller ännu lägre...



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/03 :  12:21:55  Show Profile Send Blue a Private Message
Pickup under 2500... då tycker jag helt klart att du ska köra på en MM-variant. MC-pickuper rimmar liksom inte sårskilt väl med ordet "billig". Bra MM-pickuper då: Rega Elys/Super Elys och Grado Gold har jag goda erfarenheter av, dom ryms alla i din budget. Bästa valet är ju beroende på vad du har för arm och spelare också, Rega-pickuper ska nog helst sitta på Rega-armar till exempel.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/03 :  12:27:56  Show Profile Send Blue a Private Message
Och högtalare till Densen... vet inte så noga, men det jag läst om Densen är nog att dom funkar med högtalare av sorten snabba, dynamiska, spelglada. Densen hör man ju så mycket olika om, allt från helt fantastiska recensioner till betydligt ljummare. Men dynamik och spelglädje ska väl jhur som helst vara dess starkare sidor och om man gillar det så passar det ju med högtalare som framhäver dessa egenskaper. Dali Suite (eller Evidence) skulle mycket väl kunna vara en idé tror jag.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2004/11/03 :  15:02:23  Show Profile Send NtR a Private Message
Har du plats för golvare kanske du har plats för paneler, Magnepan föreslås härmed. Beggade förstås, inget slöseri.

Vad gäller PU måste jag hålla med föregående, ingen MC under 5-6000:-. Det blir aldrig lika bra som en välbyggd MM, bara skrikigt och dåligt spårat.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/11/03 :  15:35:55  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
MangaX: Jag har DP 01 ombord på min DM-10 och den är riktigt bra.
När jag nämnde känslighet så var det åt 86 dB jag menade.


www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/11/03 :  15:41:02  Show Profile Send Manga X a Private Message
Okej jag tror jag förstår att det inte finns någon MC-pickup värd namnet under 5k.

Ortofon MC15 Super II finns att köpa beggad men oanvänd för 900SEK.
Den är skit alltså?!

Dali Suite 2.8 var en riktigt trevlig bekantskap måste jag säga.
Lite dyr välljudet till trots i mitt tycke.

Har letat beggade utan framgång... ännu.

Quad 22L ska lånas hem för lite seriösare tester i hemmiljön.
Sonus Faber Concerto har jag testat i mitt hem redan. De låter mycket bra för pengarna.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/11/03 :  18:43:11  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
Okej jag tror jag förstår att det inte finns någon MC-pickup värd namnet under 5k.

-Jodå hav hopp! Den här är superb!!! Dynavector 10X-V för 3400 hos Audio Concept... Ett verkligt vinyllyft! Angående snabba, dynamiska och detaljerade, men samtidigt mycket musikaliska högtalare, får jag väl som vanligt slå ett slag för Monitor Audios Gold Reference! GR10 nya eller GR20 som begagnade är säkert inom budget...

Mvh Sebastian

Ps: Happy hunting

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/03 :  18:56:18  Show Profile Send FBK a Private Message
Mina förslag på högtalare som bör funka är, Quads L-serie eller Audivectors Mi1 och Mi3-serie beroende på hur mycket du vill lägga.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/11/03 :  19:19:19  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag rekomenderar verkligen Ino piP.
Eftersom du seriöst funderar på Quads L-serie och jag själv ägde ett par 12L precis innan mina piP inhandlades har jag gämfört de båda i samma rum/anläggning dock med några dagars mellanrum.
Hursomhelst spelade piP ljusår bättre än dom redan när dom inte var inspelade. De är bättre återgivare på alla punkter enligt mig. Upplösning och lågbasegenskaper är otroligt bra.
Ett måste att provlyssna. Kostar mellan 4 och 7k beroende på val av finsish och huruvida du vill montera ihop dom själv eller inte.

Har skrivit lite mer om dom i min medlemspresentation:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13868

Mvh / Christian


Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/11/03 :  23:12:10  Show Profile Send Manga X a Private Message
Självklart måste jag lyssna på Ino piP efter din sågning av de hyllade Quad 12L Christian.

Tid bokad för provlyssning nu på lördag!
- Härligt.

Så till min bonusfråga för dagen.
Jag tror jag hoppar över det här med Mc-pickup.
Försöker hitta en DP-01 istället och säljer DP-02:an inkl. DP-Driven.


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2004/11/03 23:14:05
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/11/03 :  23:23:38  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Enligt ovan så har jag MM kortet ombord, dvs. ett kort som man klickar in i förstärkaren. Alldeles utmärkt.
Problemet är väl snarare att få tag i ett. Mitt är inte till salu.
Jag har ingen aning om var man kan köpa ett separat MM.steg till en Densenstärkare.
Prova med Densen i Danmark. De brukar vara öppna för förslag.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/11/03 :  23:31:23  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Bör kanske tilläggas att Rydberg och Gromit lät piP gå en match mot JM lab mini utopia för inte så länge sedan (kostar ca 65kkr inkl. stativ!) (pip kostar drygt 8kkr färdigbyggda).
De upplevde piP som den bättre, djupare basåtergivning, högre upplösning och renare ljud i mellanregister och diskant. Vill minnas att Gromit upplevde att mini utopia lät lite mystiskt i diskanten jämfört mot piP.
Fast finishen är såklart inte lika briljant som hos Jm lab men vad gör det när piP är en så ruskigt kompetent högtalare?
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/11/04 :  07:11:09  Show Profile Send Manga X a Private Message
Det låter ju bra!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/11/04 :  08:48:39  Show Profile Send gromit a Private Message
Jo, det stämmer, vi jämförde piP och Focal/JM Lab Mini Utopia.

Det ska klargöras att det definitivt inte var spel mot ett mål. Mini utopiorna hade klara kvaliteter de också. De kändes lite fylligare i ljudet. De hade liksom lite mer kropp om man ska använda lite flum-uttryck. Det beror troligtvis på en något högre nivå i mellanbasen och om man gillar det eller inte är förstås upp till var och en men Mini Utopia lät förbaskat trevligt, de också!

Tänk på att om du skaffar piP så behöver de placeras relativt nära bakväggen. Väggen ska gärna vara dämpad för att minska de otrevliga reflektioner som uppstår annars. Det sista gäller ju egentligen alla högtalare.

Om du köper ett par piP och ångrar dig så är de hur som helst lätta att sälja så du tar inte så stor risk.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s

Edited by - gromit on 2004/11/04 08:54:28
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/11/04 :  10:18:48  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Manga x -> Jag sågar verkligen inte Quad 12L, de är väldigt trevliga högtalare. De får bara se sig helt överkörda av piP om man jämför de båda med varandra Väger man sedan in priset blir det hela ännu löjligare...

Jag ska faktiskt också besöka Öhman på Lördag kl 10. Ska nämligen hämta en till byggsats piP som jag ska bygga ihop åt en kompis. Kanske ses då?
Skulle gärna hänga kvar och lyssna lite på hans övriga sortiment då hans demorum var under ombyggnad när jag köpte mina piP.
Ska du dit själv?

Mvh / Christian


Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/11/04 :  18:22:21  Show Profile Send Manga X a Private Message
- Ja Christian jag är där klockan 10.
Kul då ses vi där om inget oförutsett händer!

Det ska bli roligt att testa dessa så omtalade Ino piP.
Efter mötet med piP hämtar jag hem ett par Quad 22L för lite seriösare test i min hemmamiljö. Som jag anser är det ända rätta om man ska utvärdera en högtalare.

Jag hoppas att piP'en på intet sett låter likt de LTS högtalare man kan köpa på Hifikit! De som ser ut som piP'en. De var i mitt tycke mycket dåliga högtalare.
Diskant och bas fanns dock saknades mellanregistret. Sång lät nasalt och komprimerat. Alla ljud som lämnade lådan var burkiga i brist på bättre uttryck..




Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/11/04 :  20:01:57  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Ja, då ses vi där. Ska bli trevligt om jag nu får stanna kvar en stund och lyssna med dig. Har ju somsagt inte hört något annat än piP och då bara hemma hos mig.

Jag har ju inte lyssnat på någon Lts-högtalare så ajg akn inte uttala mig hur dom låter.
Mina piP låter iaf väldigt bra hemma hos mig.
Tror inte du blir besviken på lördag


Ses där och kanske hörs mer här innan.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/11/04 :  20:20:00  Show Profile Send Manga X a Private Message
För min del så går det bra om du stannar och lyssnar också.

Sen har jag en dejt med Quad 22L samt ev. 12L.



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/04 :  20:26:31  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Manga X> Kan försäkra dig om att piP inte låter illa i mellanregistret! Jag har svårt att tro att det finns något under 20 papp som kommer i närheten av den ljudkvalitet man får med piP, som sagt så jämförde jag&co dem med Mini Utopia och jag tycker de spelade bättre. piP mellanregister är förresten väldig naturtroget, sällan har jag hört piano så verkligt som här.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/11/05 :  09:59:42  Show Profile Send mapem a Private Message
Alla talar om PiP - hur får man tag på en sån?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000