HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mumma Mosen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2004/10/08 :  09:20:11  Show Profile Send Munge a Private Message
Funderar på ett par Mosen till min Edison Triod. Är det något särskilt man bör tänka på? Jag menar tips i stil med "Undvik Mosen tillverkade före/efter ...", "Se till att de har/inte har moddade ..."
Vad är rätt pris för ett par?

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/10/08 :  09:58:44  Show Profile Send gromit a Private Message
Har inte Mosen ganska låg känslighet?
Hur mycket effekt har du i din triod-förstärkare?

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2004/10/08 :  10:11:46  Show Profile Send Munge a Private Message
Det är väl runt 2x9 W. Men Mosen + Triod lär ju vara en klockren kombo bl a tack vare Mosens ypperliga impedanskurva.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/08 :  10:12:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
87 dB. Det bör väl funka.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/10/08 :  10:15:46  Show Profile Send markih a Private Message
Har kört Mosen med Edison 60, men den hade ju högre effekt. Funkade hyfast även om mer effekt inte hade varit fel. Skall du bara spela tyst, kan 9w räcka.

markih
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/10/08 :  10:22:41  Show Profile Send Larsho a Private Message
Inga problem med Mosen, de dippar aldrig under 7 ohm vilket
är mycket viktigare än känlsigheten, dvs helt perfekt ihop med
rör, 7 watt är inte heller några som helst problem

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2004/10/08 :  11:31:03  Show Profile Send Munge a Private Message
OK. Nu tror jag vi har kommit fram till att Mosen funkar med Trioden. Finns det någon som kan hjälpa mig i den ursprungliga frågan (dvs att tänka på vid köp)?
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/10/08 :  19:32:32  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Mosen finns med två olika diskanter; Vifa D25AG35-06 resp. Scan Speak D2905/9500. De flesta verkar ense om att varianten med 9500 låter bättre, med mindre utstickande diskant.

Ett par Mosen är ju aldrig fel. Själv hade jag mer än gärna beställt ett par Glottern till min Triod om plånboken tillåtit. Mycket bättre högtalare än Glottern på 92 dB är nog svårt att hitta till den förstärkaren. Många av Tommys kunder som handlat Glottern lirar på just Edison Triod, Edison 60 eller nya Silver Night.

MVH

Erik Andersson for president!

Edited by - Mr Ekan on 2004/10/08 19:33:11
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/08 :  19:36:00  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Inga problem med Mosen, de dippar aldrig under 7 ohm vilket
är mycket viktigare än känlsigheten, dvs helt perfekt ihop med
rör, 7 watt är inte heller några som helst problem


Tyvärr Larsho, så kan man inte tänka alls........

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/10/08 :  19:49:50  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jo då det är precis vad man kan det

Saxat från Triodljud

Vi har även med mindre gott resultat använt känsligare högtalare (90-95Db). Så dessa värden kan i detta sammanhang tas med en nypa salt. Det viktigaste är även här att högtalaren är bra konstruerad med detta menas bla att högtalaren besitter en inte alltför varierande impedans och faskurva vid användning i ett normalt bostadsrum.

Alltså är det minst lika viktigt att högtalarna inte dippar för mycket i impediansen istället för att stirra sig blind på känsligheten

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2004/10/08 19:56:54
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2004/10/08 :  20:19:47  Show Profile Send x2000 a Private Message
mm ... mumma med scanspeak
4000 till 5000 om nu nägon är så korkad och säljer dem :)


Mvh
Thomas
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/08 :  21:31:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Larsho> Du behöver inte förklara nått för mig som jag redan vet. Så fort man försöker spela stark kommer förstärkaren att klippa, det är oundvikligt. Men det klart vill man spela på visknivå så funkar det såklart.

Kan du inte uttala dig om nått du har koll på istället?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/10/08 :  21:39:57  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Helt klart Rydberg.


Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/10/08 :  22:53:49  Show Profile Send Larsho a Private Message
Det har jag precis gjort, för övtrigt känns det tryggt att du Rydberg är den som vet bäst i världen och allt annat är fel, tom Erik Andersson som varit verksam i över 30 år vet sämre, känns tryggt att falla tillbaka på.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2004/10/08 23:03:27
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/09 :  00:05:34  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Uppenbarligen! Effektberäkningar har man kunnat göra de sista hundra åren iallafall

Personangrepp/provokation tillåts ej/Cyber

Edited by - Cyber on 2004/10/09 03:30:25
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/10/09 :  01:47:47  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Ålraijt! Mitt inatten och lätt infekterat.
Skall vi försöka och hjälpa Munge först?

Bortsett från brottarteorierna om att vi alla vet mest å bäst,
kanske en hänvisning till källan kan vara på plats?
http://www.triod-ljud.nu/
Om man kikar på vad E. Andersson tycker om högtalare i allmänhet och trådens skrikandets högtalare i synnerhet, så kanske vi inte behöver gaffla mer om det.
Titta på Glottern om man går vilse.

Det är inte farligt att ringa till respektive tillverkare för att fråga.
Svar får man alltid, i alla fall jag.
Å vänligt skött, vänligt bemött.

Ny tråd kan skapas om respektive medlems teknikunnighet.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2004/10/09 01:50:27
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/10/09 :  02:05:57  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
quote:
Om man kikar på vad E. Andersson tycker om högtalare i allmänhet och trådens skrikandets högtalare i synnerhet, så kanske vi inte behöver gaffla mer om det.
Titta på Glottern om man går vilse.


Hur menar du?

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/10/09 :  02:45:49  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jag menar att E.A. gillar Mosen och i övrigt har en del att säga om högtalarkonstruktion.

Munge ville veta om det var något särskilt att tänka på i samband med ett ev. inköp av Mosen.
Jag utgick ifrån att det var lyssningsintryck och allmän info angående respektive högtalarmärke som var relevant.

Självklart är det subjektivt.
För att klargöra alla eventuella tankegångar så tycker jag att Mosen låter ???? Har aldrig hört dem.

Det var inte det tråden handlade om.

Finns att läsa mer om på tidigare nämnda adress.

Eftersom Munge innehar en Edison Triod så verkar det vettigt att kontakta dels förstärkarkonstruktören, dels densamma som rekommenderar högtalarmärket som ligger till grund för Munge´s funderingar.

Det är alltså inte farligt att kontakta respektive konstruktör för en förfrågan.

Annars kan man alltid ge sig in i en tråd som leder till hårda ord och inget svar till trådskaparen.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/09 :  11:23:09  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Larsho> Ursäkta, ska försöka vara lite mer konstruktiv!

Rör är bra på att förstärka spänning och är inte så bra att leverera ström, därför har man för det mesta en utgångstransformator på rörförstärkare. Brister i en sådan traffo gör endå att strömförmågan ofta blir låg vid lägre impedanser och stigande distortion. SÅ alldeles riktigt som du säger är en relativt hög impedans på högtalarna att föredra med rörförstärkare.

Det är ena sidan av myntet dvs att förstärkaren fungerar med högtalarna. Det andra sidan är hur högt man kan spela, generellt så är det ju så att ju högre känslighet dessto mindre effekt behöver man för att spela en viss volym. I fallet med Mosen om den nu har en spl på runt 85 db så kan man spela ca 9 dB högre med 9w. Dvs som högst 94 dB innan förstärkaren börja dista en massa. Spelar man dynamisk musik med stor dynamikomfång och man vill spela på en normalnivå kommer varenda transient att klippa. Skulle högtalana haft en känslighet på ca 95 dB kanske 9w skulle räckt (givet att man inte vill spela på visknivå). Detta är inget som du kan ifrågasätta, det är såhär, lika elementärt som att en sten faller till marken om du släpper den.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/10/09 :  11:33:41  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Rydberg, hur en stärkare kommer att uppföra sig med en viss högtalare går ju inte alltid att utläsa av specarna.
De uppgivna nio watten är antagligen vid 8 ohm, statiskt. Musik är inte statisk, det borde du veta. Så, hur mycket
dynamiskt pulver kan stärkaren producera med "öronvänligt ljud". Det har jag ingen aning om. Det jag vet dock är att medeleffekten
för musik på normala nivåer är väldigt låg. Under 10 watt medeleffekt är nog ganska vanligt. Så, då är det ju bara så
att dess dynamiska effekt begränsar, och den vet vi, jag, inget om. Så, att gå på det som folk som har använt kombon säger är nog ganska
mer riktigt än att lyssna på en messerschmitt. :)
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/09 :  11:53:00  Show Profile Send Rydberg a Private Message
C_I> Dynamiska effekt brukar vara kanske vara ca 1.4 ggr rms-effekten. SOm du säger är medeleffekten låg, men som jag skrev så ligger transienter ofta otroligt mycket högre och då är 1.4 ggr alldeles för lite. Förstärkaren kommer att klippa i varje transient.

Nöjer man sig med det är eller spelar hyperkomrimerad reklamradio så kanske det funkar....

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/09 :  11:56:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nog off topic. Effektdiskussionen har varit uppe tidigare och har inget med trådskaparens frågor att göra. Fortsätt gärna på PM. /Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/09 :  11:59:05  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Bernt> "Funderar på ett par Mosen till min Edison Triod. Är det något särskilt man bör tänka på?"

Ja, de har för låg känslighet för din förstärkare, mer On Topic kan det ju knappast bli ???

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/09 :  12:07:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ok, med detta sagt så kan ni diskutera vidare effektuträkningarna på PM.
Har vi några bra tips när det gäller resten av frågeställningen?
quote:
Jag menar tips i stil med "Undvik Mosen tillverkade före/efter ...", "Se till att de har/inte har moddade ..."
Vad är rätt pris för ett par?


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/10/09 :  13:03:23  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Jag tror att kombinationen Edison Triod och Mosen är grym, bortsett från vissa makrodynamiska begränsningar som onekligen kommer att uppstå. Om man kan leva med dessa är upp till var och en att avgöra. F.ö. är både Tommy och Erik mycket trevliga, så ring på bara .

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2004/10/09 :  19:16:44  Show Profile Send x2000 a Private Message
hi

har lyssnat på mosen och edison trio vid ett par tillfällen
bl a hemma hos tommy, mosens konstruktör
och du behöver inte tveka ett ögonblick
det låter mycket bra,
men ska du köra disco,
så finns det troligtvis bättre kominationer

Mvh
Thomas
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000