Author |
Topic |
Lateralus
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2004/11/04 : 11:39:38
|
själv har jag gett mig in på att klona ett par mosen högtalare med 1st Seas T14RCY och 1 st Vifa D25AG-35-06..
Är det ngn som vet hur filtren ska ser ut till dessa "kloner"
|
=) |
|
|
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2004/11/04 : 12:14:07
|
Hallo. Har själv rätt länge ägt ett par Mosen (med Vifa diskanten) och har kört dem med effektsvaga förstärkare (10 W) med mycket bra resultat. Så Edision Triod fungerar säkert ypperligt. Har även kört med Amplifon Audios 30 W triodhäck, med magiska resultat!
Mosens största svaghet enligt mig är diskanten (Vifan). Den låter inte helt rent, och blir lätt vass vid lite högre ljud. Så jag skulle titta på varianten med SS diskanten. Mellanregistret (röster, gitarrer etc) är däremot wünderbart hos Mosen. Den lilla bas som finns är torr och väldigt exakt, dock saknas det en hel del i djup.
Lateralus: Mmmmm det finns nog några stycken som vet hur filtren ser ut...
|
Ingen ordning utan kaos! |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2004/11/04 : 13:04:38
|
Filtret är väldigt enkelt med seriespole till basen samt konding och resitor till diskant! |
markih |
|
|
Lateralus
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2004/11/04 : 16:20:49
|
mmm tänker nog mera på värdena än utseendet... |
=) |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2004/11/04 : 20:39:53
|
Jag ägde ett par mosen+ under, under flera år. Med rör spelar de mycket bra, rören har ett värmetillskott i nedre mellanregistret som mosen mår bra av. Den kan uppfattas som lite tunn, en bariton låter lite nasal och herröster saknar bröststöd, det i kombination med lite kylig karaktär är väl svagheterna. Förtjänsterna är däremot många, precision, klarhet, dynamik ja listan kan göras lång. Om man ska vara ärlig fungerar den enligt mig bättre utan underdelen, den är volymiös och långsammare än själva mosen. Man bör vara uppmärksam på kabinetten, vissa spricker limningen på jag fick mina utbytta efter 2 år, moddade bör man inte vara rädd för bara moddningen är en exakt kopia av orginalfiltret men med bättre komponenter, Jag tror inte att Tommy gillar scanspeak modningen, då fungerar inte filtret som det är tänkt. Tommy moddade mina filter med mundorf supremecap samt supras WBTkopia till terminalerna, detta lät mycket bättre. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
x2000
Member
411 Posts |
Posted - 2004/11/04 : 21:10:06
|
hej
det var tommy j som "moddade" mina mosen samtidigt som han bytte viforna mot scanspeakarna så ändrade han även filtrerna. fråga mig vad han gjorde,jag har ingen aning, men bättre blev det iallafall och jag håller med Adagio ... de låter bättre utan underdelarna.
|
Mvh Thomas |
Edited by - x2000 on 2004/11/04 21:11:30 |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 16:24:53
|
Lånade hem ett par av den tidiga verisonen (vifa diskant) och dom upplevdes som helt ok utom diskanten som var hemsk....skrikig o vass
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
|
|
Topic |
|