HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 mangew - Uppdat 6/1 -07 nytt förstärkeri
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/02/17 :  19:42:27  Show Profile Send Manga X a Private Message
Tycker nog att kortet påminner mycket om det som satt i min E-Sound CD-E5!
Någon som har bilder på innanmätet på en CD-E5?

Njae förresten det gör den nog inte alls... Saknar NE5532 opamparna nu när jag tänker efter.



Mvh Magnus Eriksson

edit: Stavning

Edited by - Manga X on 2006/02/21 21:28:33
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/02/17 :  20:25:49  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Manga X: Efter studerat Jolida och Original så tycker jag nog att man hittar en hel del skillnader så samma kort är det inte. Tror detta är två skilda fabriker som tilverkar dessa även om många produkter kan komma från samma OEM tillverkare.

Sen har den inte mycket gemensamt med E-sound CD-5:an eftersom jag haft båda och kollat under locket(har en del bilder kvar av CD-5:an) Det är inte exakt samam drive vet jag, DAC:en är liknande sitter en Crystal CS-96 i E-sound men vet ej om det är exakt samma som i Music Van spelaren. Sen ser korten ganska annorlunda ut om man tänker efter.

Kan väl säga att efter studerat båda E-sound spelaren och nu Jolida music Van under locket så tycker jag rent spontant att Jolida spelaren ser mer vällbyggd ut. Det känns som högre kvalite helt enkelt även om kvaliten på komponenterna är ungefär likvärdiga. Utseende mässigt är Jolid spelaren lite mindre och lättare, lite mer diskert i designen. Nu ska man tänka på att Jolida spelaren i Kina betingar ganska mycket högre pris än E-sound. Men E-sound är utan tvekan en mycket bra spelare. Nu ska det inte bli någon ingående jämförelse här ändå.

En bild av E-sound invändigt:


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2006/02/17 20:27:04
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/02/20 :  17:48:49  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Går vidare och kollar in nästa grej som kanske får en modifikation, tror detta är OPamparna?



Är jag helt fel ute? och vad jag läst så är de inte de bästa man kan hitta, enligt uppgift finns en förbättring att göra tillbyte av ex. OPA627.


En annan bild av kortet, kanske hjälper till att identifiera komponenterna:



Nu är jag totalt okunnig i både rör och OPamp byten så alla tips om hur man gör eller vad som kan vara värt prova istället tas emot tacksamt.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2006/02/20 18:01:52
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/02/20 :  18:30:44  Show Profile Send Manga X a Private Message
I.o.m. att 2134:orna är 2-kanaliga opampar (d.v.s. stereo) och opa627 eller AD797 är 1-kanaliga behövs en liten adapter.

Jag gillar AD797 bättre än opa627.
Väljer du opa627 försök att få tag på opa627BP istället för opa627AP. Jag tycker mig höra skillnad på dem.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/02/20 :  20:14:27  Show Profile Send Egill a Private Message
Hur tycker du Jolidan står sig mot E-sounden?

Finns det någon som har jämfört opampar och da-omvandlare med varandra?
Så här ser förresten opamparna ut hos A8t



Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/02/20 :  21:07:43  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
I.o.m. att 2134:orna är 2-kanaliga opampar (d.v.s. stereo) och opa627 eller AD797 är 1-kanaliga behövs en liten adapter.

Jag gillar AD797 bättre än opa627.
Väljer du opa627 försök att få tag på opa627BP istället för opa627AP. Jag tycker mig höra skillnad på dem.


Yepp, det är här servicevänliga företag com Creative Audio(wolfgang) kan komma in i bilden. Har redan kontaktat honom om OPA´s och adaptrar.

Ska forska vidare och tar gärna emot tips på fler opa´s och rör byten.

Egill: Det blir ingen direkt jämförelse med E-sound men någon åsikt kommer så småningom.

EDIT: Hur stora skillnader är det egentligen med OPA´s, vilka/stora skillnader kan man få? Det är ett nytt område för mig och jag ärligen knappt vet vad en opa är.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2006/02/20 22:11:57
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/02/20 :  22:30:13  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
För att ställa en tråkig saklig fråga, vad kostade den? Är själv i rekognoseringstagen efter en balanserad spelare i mellanklassen.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/02/21 :  01:24:18  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Klipper in en testsammanfattning från tyska Stereo, har ungefär samma resultat i stereoplay(lite bättre om jag inte minns fel):



Där hittar vi denna spelare i mitten kolumnen nästan mitt i under namnet Lua Cantilena SEL. Enligt de uppgfter jag har exakt samma version som Jolida Music Van, undra hur mycket det finns att förbättra med OPampar och rör till att börja med.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2006/02/21 01:26:23
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/02/21 :  07:31:14  Show Profile Send Manga X a Private Message
NYa opampar och rör gör OERHÖRT mycket för spelaren.

Min lilla Tjoeb har blivit en ny maskin med nya opampar i form av AD797:or som har "avkopplats" med 0,1uF WIMA kondningar över +/- matningen på opamparna.
Urkopplad hörlursförstärkare, dämpat chassei med c:a 4 kg bitumen inkl lite över kondningarna.
Nya Halo 9x rördämpare över rören. Just denna "köpe-tweak" var mycket lyckad för mig och min Tjoeb. Dessa rekommenderar jag stark. Vill man ha ytterligare bättre rördämpare är det BlueNote's Midas som gäller!!! Aldrig har jag testat en "tweak-produkt" som så totalt lyfter en produkt! Jag förstår att de är Klass-A rankade av Stereophile. De är dock lite dyrare och ganska pilliga att få dit!
Solid Tech IsoClear är en annan bra produkt att ha under sin cd-spelare. I mitt fall var jag snål och behöll min BaseDVD men IsoClear var/är en riktigt bra och i mitt tycke prisvärd produkt!
Sen kör jag med en DeMat såklart. Ett riktigt bra "tweak" om spelaren man använder har Philipsdrive.

Mina nya Siemens E288CC rör har inte hunnit komma ännu.

Lycka till med dina tweaks på din Musik Minibuss.


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/02/21 07:32:09
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/02/21 :  07:32:35  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Har läst denna tråden också. Snyggt bygge här med.
Keep up the good work.


mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2006/02/21 :  08:25:16  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Grattis till Jolidan!
Kul att ännu en har upptäckt detta välljudande märke här på forumet!!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/02/21 :  11:34:10  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ok, en sak jag är lite skeptisk till men ändå läst bra saker om är just rördämparna. Ska de verkligen förbättra ljudet nämnvärt?

En annan fråga, det siter ju små metallhylsor över rörena, har ej petat i dem ännu men hur gör man för att få bort dem bara dra upp med en lätt skruv?

Sen vet jag inte hur rören sitter fast heller...



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2006/02/21 :  11:37:36  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Ser ut som på min Jolida och det är bara att trycka ner och vrida så hoppar hylsorna lös...

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/02/21 :  19:47:31  Show Profile Send Egill a Private Message
Mullbenkt - den kostar ca $800 inkl. frakt

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/02/21 :  21:36:40  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jo, kostnaden för mig blev några hundralappar över 7000:- innan den var innanför dörren. Jolida har kört en prissänkning runt nyåret på alla sina produkter, om denna prissänkning är tillfällig eller finns kvar ännu vet jag inte. Tidigare har denna Jolida Music Van spelare kostat ca. 850-900$ + frakt, så är man intresserad av den så gör man klokast i att maila någon kinesisk återförsäljare och fråga om priserna. Jag har räknat med ett par tusenlappar till i modifieringar, men om de behövs vet jag inte då den låter väldigt bra redan.

Som med de flesta Kinesiska märkena följer det tunga fjärrkontroller i aluminium, fula plastgrejer vet de nog inte hur man tillverkar. Denna tegelstensliknande (tung) sak är svart till färgen:



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2006/02/21 21:38:43
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/02/22 :  20:16:20  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tar med två bilder över anläggningen hur det ser ut nu med Jolidan i spiderracket:





Undersöker just nu modifieringar på spelaren, fler tips på passande rör värda att prova i cd spelare tas emot.

Ljudmässigt kan jag väl säga nu efter 60-70 tims inspelning att denna Jolida låter i mitt tycke väldigt bra, skillnaderna mot tidigare erkänt välljudande E-sound CD-5 är märkbara i de flesta fall till det bättre. Den låter djupare, mer rått ljud som kan verka naturligare i många fall. Finns floskler man kan skriva men konstaterar kort att det var ett bra byte att ta hem denna Jolida Music Van.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2006/02/23 :  08:23:30  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Jolida Rules!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/03/14 :  13:50:06  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Har tidigare skrivit att Jolida Music Van och LUA Cantilena SEL (2700€) är samma spelare.

Lyfte på locket idag och undersökte för kommande modifieringar och hittade detta på de dubbla transformatorerna:


Samma spelare, bara annan etikett var det alltså.


Nu är iaf nya rör av bra klass beställda så får se om de gör den ännu bättre.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/03/19 :  21:25:40  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Så är det dags för rörbyte, blev 2 par av varje av dessa:



Ett par Tungsram ECC83:or, samt ett par Brimar CV4024:



Alla rören är sk. NOS rör från tidigare årtionden. Vilka årgångar de exakt har vet jag inte det är jag för dåligt insatt i men Tungsram röret är iaf en Mullard ECC83 "kopia" tillverkat i Ungern. Av många ansedd låta väldigt lik Mullard och konstruktionen är tydligen liknande.

Brimar CV4024 är en variant av med militära specar, vad jag förstår lite bättre toleranser än standard 12AT7. Brimar är engelsktillverkat och ska vara rör av rätt bra kvalite.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/03/19 :  21:26:13  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ut med de gamla:



Som var ett gäng av dessa rysktillverkade:



Och i med de nya:



Så blev det lite rörglöd:



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

n1o_0
Member

200 Posts

Posted - 2006/03/20 :  17:17:16  Show Profile Send n1o_0 a Private Message
Hur låter det då?
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/03/20 :  22:23:06  Show Profile Send Blue a Private Message
"Samma spelare, bara annan etikett var det alltså."

Hehe... grävande journalistik i sin ädlaste form!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/03/30 :  21:56:13  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Nytt paket:



Innehåll:



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/03/30 :  21:56:50  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Militärspecade Mullard rör, CV4024, M8162, 12AT7WA, ECC81...går under många beteckningar. Rörena ska enligt information vara tillverkade 1983.



På plats i Jolidan:



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2006/04/07 :  09:07:42  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
mangew, vad ger dessa rörbyten?
Är själv väldigt sugen att byta lite rör till min Jolida också!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000