HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 LClock kretsscheman publicerade
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/12/11 :  18:18:42  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
LC-Audio publicerar kretsarna till Lclock 1, Lclock 2/C2, Lclock XO/XO2, Lclock XO3 på diyaudio.com.

Vore det inte ett bra forumsprojekt att printa upp kretskort till XO3 + 12V nätdel?

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&postid=280581

________________________
PRAGA MATER URBIUM

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/12/11 :  18:45:37  Show Profile Send Freddie a Private Message
Låter som ett alldeles utmärkt forumsprojekt
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/12/11 :  19:10:14  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jaha vad gör en sådan här liten grej för nåt kul?
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/11 :  19:15:31  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Ersätter klockan i cd spelaren med en med mindre jitter.

Hjelm
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/12 :  00:29:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kul att han publicerar schemat, nu kan jag jämföra med Kwak-klockan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/12 :  11:58:54  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Bernt skrev:
quote:
Kul att han publicerar schemat, nu kan jag jämföra med Kwak-klockan.


...som inte man direkt studsar till när man ser. Det är en Volvo 244 i nyskick. Ingen XC90 precis. Ni som ska satsa på något bra, gör som Lars Clausen (och jag själv om jag skulle ha valt) en serieresonansoscillator. Specialkristall behövs dock eftersom kan inte kan (eller bör) dra en parallellresonanskristall så mycket i frekvens. Stabilitetsegenskaperna blir då urusla. Jag testade detta i en oscillator som jag hade till en vanlig klocka, 4,194000 MHz delat ner till 1 Hz, PLL:at upp till 50 Hz.

För övrigt säger också teorierna att det ska bli så... uruselt alltså.

Jag har också publicerat ett principschema för en sådan nämnd oscillator.

Tips:
Mycket viktigt med stabil matningspänning!
Konstant temperatur (om absolut frekvens är viktigt så som till en klocka (man kan stoppa hel skiten i ugn!)
Högimpediv buffert
Lagom effekt genom kristallen så att den inte åldras i förtid.
Amplitudstbilisering kan vara bra, ej nödvändigt.
Isolerad från vibrationer.

Där har ni lite att bita i.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/12/12 13:16:45
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/12/12 :  13:25:56  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror jag frågat det förr, men: Finns det några kommersiella DACar som använder ugnar? Det är ju rätt vanligt på mätelektronik och det kostar ju faktiskt inte så mycket att bygga, kretsscheman brukar man hitta i vanliga elektronikböcker.
Det är ju ett enkelt och billigt sätt att förbättre stabiliteten på kristaller.

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:28:53  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ugnar, nä knappast. Absolut frekvens är inte så viktigt, jag pratar då om 6,7, 8 siffran! Under en procent lär ingen levande människa höra, okej då, promille! I sådana fall så kan man helt simpelt använda sig av en 100 ppm kristall.

Mycket bra oscillatorer kan man idag få om man kompenserar frekvensen med hjälp en microkontroller och mätning av temperaturen. ett mycket enegrisnålare alternativ för övrigt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:46:14  Show Profile Send UrSv a Private Message
Dessutom tror jag att ett kort till XO3 är rätt svår att få riktigt bra. Orignalkortet är 4 lager och rätt komplicerat.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:53:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Min tanke var bara att med tanke på hur många DIY projekt som syftar till att få fram ultrastabila klockor så verkar det underligt att ingen använder tekniken med ugnar inom hifi-världen.
Den är ju om inte annat gammal och beprövad, den används ju dessutom rätt flitigt även på nya grejer när man behöver stabila klockor.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/12 :  15:21:34  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Kan man limma kristallen på baksidan av en effekttransistor som man lastar hårt för att hålla temperaturen uppe?

Hjelm
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/12/12 :  15:45:32  Show Profile Send UrSv a Private Message
f95toli:
Tror inte det är ultrastabilt som är målet. De flesta klockor bryr sig inte om absolut frekvens utan bara jitter och vågformer hos signalen. Ugn blir då onödigt så avsaknaden av ugnar är nog förväntad.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/12/12 :  15:52:56  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om du bara spelar lika högt hela tiden så...

Det finns faktiskt byggbeskrivningar lite här och där, jag har för mig att jag senast såg någon i en bok om switchade nätaggretat.
I det enklaste fallet stoppar man bar all känslig elektronik i en liten separat metalllåda och i den sätter man sedan ett effektmotstånd som man leder lämligt mängd ström igenom.
Sedan gör man bara en liten feedback-loop m.h.a några op-ampar (en PI-regulator borde fungera bra), man behöver också en temperatursensor (i princip borde en schottky-diod fungera bra som sensor). Man behöver inte värma speciellt mycket, tanken är bara att hålla en jämn konstant temperatur så runt 45-50 grader är nog ok i de flesta fall.

Tror inte det behöver kosta många tior, det är därför jag är lite förvånad över att ingen verkar använda denna teknik.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000