HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 komponentkvalitet och pris
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/12/12 :  13:36:52  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag har jämfört priserna på elektrolyter hos trimlog och elfa.
Det är grymmt myckewt billigare på trimlog.
De har ijuförsig som man inte vet namnet på medans elfa har(det jag jämförde med) jamicon, vilka vad jag har förstått är ganska bra.

Det jag ska göra är att bygga lite fetare nätdel på ett par slutsteg jag har liggandes. Vad tycker ni ska jag ta de billigare eller köra på elfas fin-kondingar?
Om jag tar de dyrare så får förmodligen farad-talet lida!


Btw... Har ni någon likriktarbrygga ni kan rekommendera? Det som sitter i nu är fyra(ganska små) dioder i varje. Ska man bara ta någon som verkar klara spänningen med god marginal eller finns det nåt annat man ska tänka på? kanske byta mot någon slags lyx-dioder?

Euroline - T-Amp - DIY

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2003/12/12 :  16:43:26  Show Profile Send markusA a Private Message
Om man har tid och inte har något emot att vara lite pillig så finns det pengar att tjäna. Ofta betalar man för bättre toleranser. Säg att du köper en kasse metallfilmsmotstånd med kassa toleranser så fungerar de säkert jättebra men för att veta att du får ett motstånd med rätt värde får du sätta dig med multimetern och mäta dig fram. På samma sätt kan man säkert hitta billiga komponenter i övrigt. Därmed inte sagt att olika komponenter inte kan ha olika ljudegenskaper. Lytar och axiella polypropylen kondingar är ju inte direkt utbytbara även om de har samma kapacitans...
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/12/12 :  16:47:07  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
hmm, det var en rätt bra ide.

den angivna toleransen var i båda mina alternativ +-20%.
någon annan som tycker/tänker något?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/12/12 :  17:15:10  Show Profile Send UrSv a Private Message
Toleransen är ganska oviktig för dina nätdelslytar. Fråscha lytar av bra kvalitet är nog viktigare än bara billiga. Vilka Trimlog-kondingar pratar du om?

För brygga kan du ta vilken 35 A som helst om du inte vill bygga diskreta finbryggor.
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2003/12/12 :  17:26:24  Show Profile Send Wizard a Private Message
Jag skulle nog köpa kondingar av bättre kvalitet och parallellkoppla 0.1% av elektrolytvärdet med en polypropylenkonding. Det kommer kompensera upp om man jämför med en större kondingbank som inte har plastkondingar.

Större bank med billigare kondingar kan ha sämre ESR-värde vilket försämrar kondingarnas förmåga att lämna ström vid snabba transienter.

Mitt gamla Rotel 990-steg blev glad när den fick smaka på nya Rifa-kondingar..

Wizard
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/12/12 :  17:49:37  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
jag pratar om deras radiella elektrolyter.

vad går en diskret finbrygga ut på? hur funkar den? är det en komplicerad sak?

det får nog bli fin-lytar med en paralellkopplad polypropylen:is.

jag hörde om någon som hade lött ihop en väldig massa småkondensatorer för att på så sätt uppnå högre kapacistans. är det nån ide?(jag har inget emot lite löda :D)

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/12 :  18:14:44  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Mr Fisksmisk, skillnaden mellan lytar är krav på driftsvillkor. Heavy duty är dyrt, comsumer är billigt. Om man inte ser på de audiofila egenskaperna så finns det mycket att vinna på att analysera vad man minst behöver. RIFA PEH169/200 är skitdyrt, Philips blå, är billigt. I aggregat är toleranserna HELT oviktiga. Det är ingen parameter man tittar närmare på såvida den inte är -20%, + 50% som vissa har. Det kan kanske ställa till med problem men +- 20% är helt OK.

Bryggor, en sån här kan man använda sig av fast strömmen är lite begränad, runt 16 A (toppmässigt) kan man kräma ut med vald kylning och dioder.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/12/12 18:20:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000