HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Diffusor idé
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/09/10 :  12:54:07  Show Profile Send mac a Private Message
Har väldigt dålig koll på rumsakustik, men har förstått att diffusorer ska reflektera ljudet i så många riktningar som möjligt och att en diffousor då ska vara så oregelbunden som möjligt. Satt så och funderade lite på hur man enkelt skulle kunna göra en sådan. Tänkte då...

att man tar ett hönsnät i lämplig storlek (så stor som man vill ha absorbent) och knöglar till så den blir bucklig helt oregelbundet. Efter det lägger man på någon väv som kan bli styv (gips, glasfiber...) Lackar, sätter på en ram och sätter upp på väggen. Kan bli skitful eller snygg. En idé som ni gärna får spinna vidare på. Kanske denna idé varit uppe tidigare. Tror ni det skulle kunna fungera?

Är det olika utseende på en diffusor som diffuserar bastoner och en för diskant? Eller diffuserar en hela registret?

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/10 :  13:15:09  Show Profile Send n/a a Private Message
Titta lite närmare på dom kommersiella produkter som finns och sno
det du tycker verkar lovande. En skitful lösning bara för att
prova är äggkartonger, kostar nästan ingenting.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/09/10 :  19:08:47  Show Profile Send mac a Private Message
Ja äggkartonger är ju inte så etiskt tilltalande direkt. Idén är dock god. Om man tar Äggkartonger och placerar innuti en ram och spänner ett tunt tyg över kanske. Ungefär på samma sät som en del gjort med dämpning och byggt absorbenter.

Är det någon som testat äggkartonger?
Hjälper det i hela registret, eller bara mellan och diskant?
Vart kan man skaffa såna där stora äggkartongsark?

Idén hur man enkelt och snyggt skulle kunna få till det är att fästa ett par sådana flak på en masonitskiva. En ram runt detta och sedan tyg. Förslagsvis gör man två tre stycken och sätter brevid varandra. Blir snyggare så tror jag.

Fler idéer
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/10 :  20:57:07  Show Profile Send celef a Private Message
kanske inte fakta om dess diffuserande egenskaper men iaf dämpande: http://www.acousticsfirst.com/eggc.htm

sound pollution
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2003/09/11 :  16:00:26  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Diffusorer bygger på mer eller mindre avancerad matematik, byggd på forskning inom optik. Jag postade ett recept på en sk QRD diffusor här för en tid sedan. Om man bygger något som ser ut ungefär som en diffusor men med andra mått så får man ju nån effekt på ljudet men det blir inte samma effekt som en "riktig" diffusor dvs att det reflekterade ljudet sprids likformigt åt alla håll.

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/09/11 :  16:07:16  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
jag kom på en ide som kanske inte riktigt håller men det är att ta träpersienner som man sätter fel liksom antingen snett eller så att pinnarna är lodräta.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/09/11 :  17:53:07  Show Profile Send Larsen a Private Message
Å andra sidan är inte en bokhylla med lite "på en höft" intryckta böcker så matematiskt beräknad... men hjälper gör den ändå... fast visst skulle man antagligen få ut mer om det optimerades, framförallt "likhet".

Bara att be alla dina kompisar att sluta slänga sina äggkartonger, eller så hör du av dig till någon äggproducent. Tipset är helt klart värt att prova.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/11 :  18:05:45  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jag klädde in alla väggar och tak i en replokal på 15kvm och lade en tjock heltäckningsmatta på golvet, väggarna bestod av gipsskivor.
Detta gav ett otroligt bra resultat, jag kan gå i god för att ljudet från basförstärkaren också dämpades en hel del.
Jag förstår det som sägs här om att man måste ha en viss tjocklek för att dämpa bastoner mm men det dämpar faktiskt riktigt bra
även med äggkartonger så det är inte 0 dämpning på lägre frekvenser, obs! detta kan jag ju ha uppfattat bara för att de övre tonerna från basförstärkaren inte sjöng med... men så väldämpat som det rummet blev var mycket över mina förväntningar, men då hade jag inte en ända m2 utan äggkartong eller ullmatta. så att bygga in äggkartonger i tygklädda "tavlor" på 1*2 meter kan nog vara ett nog så bra ekonomiskt försvarbart sätt att dämpa :)
Go to Top of Page

Bo Hansén
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/09/12 :  02:58:15  Show Profile  Visit Bo Hansén's Homepage Send Bo Hansén a Private Message
Hallå alla akustik intesserade,

Angående diffusor så är det den bästa byggklossen som hänt akustiken på 50 år, Manfred Schroeder från Tyskland började spåna på denna principen under 1940/50 talet men det blev inte så mycket mer än experiment och teoretiska avhandlingar.
Men i början av 1980 talet så hände det något fantastiskt, en snubbe som heter Peter D´Antonio från USA hade börjat att intressera sig för diffusor principen och hade beräknat och tillverkat en prototyp som han visade upp för första gången på ett akustik seminarium i Texas den 6:e December 1983, jag var själv där och bevittnade det hela.
På detta seminarium fanns många av världens ledande studio akustik experter bl.a. Don Davis, det började att mätas på denna diffusor och resultaten förvånade de flesta i samlingen.
Sedan tog det inte många år innan diffusorn hade spridigt som en erkänd byggkloss över hela världen.

Peter D`Antonio med sitt företag RPG Inc. i USA är störst i dag gällande utveckling och tillverkning av diffuserande akustik.
Gå in på http://www.rpginc.com/news/reflections.htm och läs diverse intressanta publikationer om diffusorer.

Det finns också en bra bok om akustik som bl.a. behandlar diffusorer och spaltpaneler på ett begripligt sätt.

THE MASTER HANDBOOK OF ACOUSTICS by: F.Alton Everest

Boken brukar finnas på stadsbibloteken.

Ha en trevlig läsning

Hälsningar
Bosse

Hansén Audio, Göteborg

Bo Hansén
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/12 :  11:44:12  Show Profile Send n/a a Private Message
Lite skumt att citera sig själv kanske, men.....


quote:
Titta lite närmare på dom kommersiella produkter som finns och sno
det du tycker verkar lovande.


Som sagt, det här är ett DIY-forum.

Ett exempel:



http://www.rpginc.com/products/architectural.htm

PS. Välkommen Bo.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000