HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tubetrap.....fast fyrkantig???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/08/28 :  18:04:19  Show Profile Send jonsson a Private Message
Är detta en helt förkastlig idé eller kan det funka någorlunda bra???
Är dåligt insatt i ämnet så lite tankar och inputs är välkomna... Yttermått typ 40*40cm höjd typ 80cm... skall informera ikväll om uppkomst av denna något halvdumma ide!!

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.

Edited by - jonsson on 2003/08/28 18:38:06

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/08/28 :  19:20:59  Show Profile Send celef a Private Message
funkar nog alldeles utmärkt! idén har varit på tapeten förr, leta i arkivet.

sound pollution
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/08/28 :  19:38:06  Show Profile Send jonsson a Private Message
Oki will do!!!

Tackar!!

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/08/28 :  20:03:04  Show Profile Send jonsson a Private Message
Hittar inte fram till den tråden du refererar till celef:(

Mitt lilla påhitt är inte helt genomtänkt än men jag funderar på en konstruktion som så här:
I Botten har vi en sub med sidorna 40*40, ovanpå denna kommer då Cubetrapen, eventuellet kommer en sub ovanpå denna, så det blir alltså sub-cubetrap-sub. Men som sagt det leks just friskt med ideer här!! fyra subbar blir det totalt. cubetraps i de främre hörnen på lyssningsrummet en tokrisig projjeskärm som eg. är en absorbent(inget är byggt än, leker med ideer bara;-)) har inte möjlighet att stoppa en absorbent bakom skallen som det är idag då där sitter ett äckligt fönster!!!! Anledningen till fyra subbar fram är så enkel som att jag bara har två subbsteg och är lite rädd att det inte funkar så bra med en i varje hörn då en stereokoppling parvis av subbarna kan ge lite mystiska fenomen pga av tidsskillnad...

Som sagt ideer och inputs är mycket välkomna i denna lilla brainstorming...

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/08/29 :  10:46:24  Show Profile Send jonsson a Private Message
Eftersom ingen annan svarar får jag göra det:-(

Frontarna kommer att bli ett par 2.5kloner; center likaså fast med mittmonterad diskant och kanske något lägre än original(estetisk orsak). Surround kommer bli ett par proac1sc kloner och subbarna kommer bli 4st Peerless 260SWR i typ 40liter låda. Anledningen till elementvalval är att jag ville ha torr rapp bas som inte krävde för mycket effekt då jag bara har 2 subbsteg. Elektronik bakom blir Primare SPA20 och Primare DVD25. Kablage idag: cat5 "Triple-T" enligt TNT audios recept till högtalarna och en ClouCable RS digital mellan dvd och reciever..HTkablar Skall bytas när ekonomin återhämtar sig från Primare inköpen... Rumsakustik kommer som sagt försöka ordnas med två "cubetraps" i främre hörnen på rummet och en stor absorbent-tavla som ochså får tjänstgöra som projskärm... direktreflexer och bakom huvudet får lämnas än då jag inte har möjlighet att göra något åt de och ändå skall byta lägenhet inom en "överskådlig" framtid...

Låter det som något!???
Kom gärna med tankar frågor och tips då som ni märker det är mycket på en gång och alltid missar man att tänka på nån/några saker...

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Magnus L
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/08/29 :  14:42:34  Show Profile Send Magnus L a Private Message
Hello,

Låter väl som en bra ide. 40 cm Rockwool kommer att dämpa effektivt ned till ca 150-200 Hz, om du skulle få problem med bumligbas när subborna är klara så går det väl att komplettera med basabsorbenter senare (membran eller Helmholtzabsorbenter).

Du kanske skulle dämpa reflexerna från sidoväggarna i stället för att ha en absorbent mitt i mellan högtalarna (dvs lämna ett reflekterande område mellan dina hörnabsorbenter).

Helt rätt att skippa dämpning bakom din lyssningsposition, där fungerar det bättre med att diffusera. Prova sök lite på tex, akustik, liveend /deadend, Knoppen, Pekka och I Öhman har skrivit en hel del om man kollar arkiven.

Med vänlig hälsning Magnus
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/08/29 :  16:47:14  Show Profile Send jonsson a Private Message
Tackar för inlägget!!! Dock har jag idag ingen möjlighet att dämpa första reflexen på nåt vettigt sätt då det på ena sidan sitter ett fönster och på andra en dörröppning.. Så skippa abben mellan frontarna tycker du då!? och diffusera bakom skallen... låter vettigt när man tänker på att det är en hemmabio trots allt..
Vad tros om påfundet med abvsorbenten emellan subbarna???? anledningen att jag ens tänker i de banorna är att om jag skulle ha subbarna i botten så kommer absorbenten ~80-90cm upp från golvet.. stoppar jag den emellan blir det bara typ ~40-50cm...
Apropå 40mm rockwool... finns det nåt att vinna på att ha typ 100 eller 120mm istället??? eller är det rent av sämre??

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/08/29 :  20:55:27  Show Profile Send aolite a Private Message
Det absorberar längre ner i frekvensregistret. Kan ej formeln för hur man räknar ut vilken tjocklek man skall ha för att dämpa ner till en viss frekvens.
Läs http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=17844
Go to Top of Page

Magnus L
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/08/29 :  23:14:32  Show Profile Send Magnus L a Private Message
Här kommer några länkar:

http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=1139&SearchTerms=akustik

http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=1534&SearchTerms=akustik

http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=7560&SearchTerms=akustik

Ingvar Öhmans analys om frågeställarens rum är ganska imponerande!!!

Är själv ingen expert på det här med akustik men det finns mycket information här på sidan. Men jag kan väl berätta vad jag har gjort för att förbättra mitt eget rum. Hade stora problem med en ståendevåg vid 55 Hz denna har jag dämpat genom att placera en TQ 45 Helmholtzabsorbenter i varje hörn bakom högtalarna. Dessa köptes av Svanå :

http://www.diffusor.com/varitunes.htm

Mats Odemalm (som har Svanå Miljöteknik) är verkligen serviceminded.
De TQ 45 som jag köpte är 180 cm höga ovanpå dessa har jag gjort förlängningar (med samma form) upp till taket. Dessa hemmagjorda absorbenter är packade med Rockwoolskivor till en total tjocklek av 45 cm. Gjorde underverk hos mig men om jag fattar dig rätt så har du inga problem med bumlig bas. Håller också på att bygga absorbenter att ställa vid sidoväggarna, dessa tänkte jag bara plocka fram när man lyssnar på stereon. De sistnämnda står fortfarande i garaget, nu på sommaren finns det ju mycket annat att göra än skära i sticksig Rockwool.

Tjockleken på Rockwoolen (eller stenull om det är det som din lokala bygghandel har), har inte så stor betydelse då du ändå kommer att få placera några lager på lager. Tyvärr måste totaltjockleken vara stor för att dämpa lite lägre frekvenser, i ditt fall med 40 cm tjock absorbent blir det:

f = c / 4d = 340 / (4*0,4) = 213 Hz
Där;
c = ljudets hastighet i luft (m/s).
d = absorbententjocklek i meter


Subwooferplacering låter som något för Knoppen.

MVH Magnus

Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/08/30 :  13:34:45  Show Profile Send aolite a Private Message
Magnus L:
Vad kostar en TQ 45?
Go to Top of Page

Magnus L
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/08/30 :  14:06:21  Show Profile Send Magnus L a Private Message
Jag betalade strax under 4000 kr för två st, detta inkl frakt till dörr.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/09/01 :  17:44:17  Show Profile Send jonsson a Private Message
¨Magnus L
Tack så jättemycket för de finfina länkarna!!!! skall försöka läsa igenom det där häftet om perforerad plåt!! Får för mig att dem kan ha mycket trevliga estetiska fördelar!!!
Får väl försöka lägga upp nå bilder så snart nya lägenheten tas i besittning... Mycket intressant skall det bli då lyssningsrummet inte ser ut som alla andra om vi säger så... Men ett tag är det kvar tills dess och mycket skall byggas... tack för responsen så här långt!!!

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Magnus L
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/09/12 :  12:57:31  Show Profile Send Magnus L a Private Message

http://www.sonicdesign.se/subplace.html

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000