HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bästa volymkontrollen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johnny
Member

223 Posts

Posted - 2003/09/09 :  20:57:58  Show Profile Send Johnny a Private Message
Läste lite på Balanced Audio Techs hemsida om hur dom valde volym till sina försteg.
Gå in på www.balanced.com och under Resources så klickar ni på White papers, därefter på i-series. Där står lite om vad dom tyckte om lite olika förslag.

Dom valde en "shunt volume control" till slut. Så, är deras förslag på referensvolym det bästa som går att få idag? Eller ska man satsa på någon digital modell, som väl är rätt så poppis just nu?

Kom med idéer och förslag, för och nackdelar. Jag är nyfiken!
Ett krav dock, den ska kunna fjärrstyras.




//Johnny

Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape"

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/09/09 :  22:18:48  Show Profile Send Freddie a Private Message
Ja du, vad som är bäst vet jag inte. Håller på med en PGA2310 själv, men det är ett långsamt projekt eftersom jag har mycket att göra i plugget. Ska bli kul att se/höra om PGA2310:n är bra, eller om det låter bättre med en vanlig pot.

Nelson Pass använder ju en typ av shunt volymkontoll i sina X försteg. Vet hur den är uppbyggd, men jag vill inte skicka ut ritning på den (ogillas med största sannolikhet av N.P.). Anledning till att jag inte är mer intresserad av den är att det är lite bökigt att bygga ihop den, många transistorer och motstånd. Det är dessutom en dyrare lösning än en digital pot krets (som jag dessutom fick gratis).

Kan varmt rekommendera Atmels AVR kretsar med Bascom AVR kompilatorn om du ska fixa fjärrstyrning m.m. Har aldrig varit med om något som har varit så enkelt att komma igång med som just Bascom.

/Freddie

Edited by - Freddie on 2003/09/09 22:29:48
Go to Top of Page

Johnny
Member

223 Posts

Posted - 2003/09/09 :  22:29:39  Show Profile Send Johnny a Private Message
Nej, vad som är bäst kommer vi nog aldrig få veta

Men 2310 är det väl en del tilverkare som använder, om jag inte fattat fel, så den bör väl vara bra? Sen som du sa, det är billigare med dom, har också en, som jag fick gratis.

//Johnny

Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape"
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/09/09 :  22:35:42  Show Profile Send Freddie a Private Message
Jo, en del tillverkare använder PGA2310. Bl.a. Audionet har jag för mig. Det verkar dock vara desto fler tillverkare som använder CS3310 (förmodligen för att den har funnits längre?). Men PGA2310 verkar vara en snäppet bättre krets, båda kretsarna har samma pin-out så det är ju enkelt att prova CS3310.n också om man känner för det.

/Freddie
Go to Top of Page

Janders
Member

113 Posts

Posted - 2003/09/09 :  23:17:08  Show Profile Send Janders a Private Message
Lite annan "input" att jämföra med synpunkterna från BAT:
PS Audio provade ut en mängd olika lösningar inför lanseringen av försteget PCA2 (kostar 25000:- hos Golden Age Music), bl.a. CS3310, diverse volympottar och "stepped attenuators" (vad f-n blir det på svenska?) och man fastnade slutligen för PGA2310 som enligt PS Audio i jämförelse med konkurrensen "simply wiped them out".
Inte vet ja', men jag köpte häromdagen norska Embla's "Pre Three" som bygger på denna krets (egentligen PGA2311, som dock är "samma" krets som 2310 fast anpassad för lägre matningsspänning), och de första lyssningsintrycken är klart positiva. Dock är jag mitt uppe i ett högtalarbyte så en mer utförlig recension får vänta någon vecka...

Edited by - Janders on 2003/09/09 23:19:22
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/09/10 :  00:36:08  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
De "bästa" finner du här:

http://www.sowter.co.uk/
klick på "Attenuator"


eller:
http://www.stevens-billington.co.uk/page102.htm


Anvennes af Audio Note samt flera mycket seriøse DIY konstruktører. Båda kan anvennnes utan aktiv elektronik.

Der finnes ochså en version med sølvtråd från Schweiz - kommer inte ihog namnet, men den er MYCKET dyr.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Janders
Member

113 Posts

Posted - 2003/09/10 :  09:42:45  Show Profile Send Janders a Private Message
Varianten från Schweitz kommer från "Audio Consulting" http://www.audio-consulting.ch/ och är som sagt mycket dyr, finns i olika versioner från 30000:- och uppåt...
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/09/10 :  10:58:03  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Mycket riktigt Jan, jag tror osckså att transformatorpot. är the state of art. Thorsten (m.fl) är helt betagen.
Dimitri
edit: förresten vad menas med
A next-generation shunt volume attenuator now incorporates 140 steps of .5dB

Edited by - Dimitri on 2003/09/10 11:02:10
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/09/10 :  12:35:48  Show Profile Send Per a Private Message
antique soundlabs använder transformatorer med olika tappningar i sitt passiva försteg. funkar alldeles utmärkt.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Johnny
Member

223 Posts

Posted - 2003/09/10 :  12:57:57  Show Profile Send Johnny a Private Message
Kan någon berätta mer om transformator lösningen, eller kanske en länk eller två?
Edit: Det fanns ju lite på Sowter sidan och den andra länken...

Och tack för länkarna och tipsen, men gärna ännu fler!

//Johnny

Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape"

Edited by - Johnny on 2003/09/10 13:02:25
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/09/10 :  13:10:46  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Johnny
2 av länkarna i Jans inlägg leder till infon du efterlyser
Dimitri
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/10 :  13:12:06  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
BAT förstegen är läckra. Använder dom sig av Push Pull koppling där eller?

Jag har tidigare lyssnat till ett rörförsteg med just PP koppling, och faktiskt även batteridrift. Sicket ljud...

Ang volymkontroll så är jag ute på tunn is... men "den bästa" borde väl vara avhängigt vad som är innan och/eller efter själva volymkontrollen?!?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Johnny
Member

223 Posts

Posted - 2003/09/10 :  13:30:23  Show Profile Send Johnny a Private Message
zed51: Jo jag märkte ju det. Kollade utan att läsa på länkarna och skrev sen lite för snabbt

Intressant hur som helst.

//Johnny

Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape"
Go to Top of Page

Johnny
Member

223 Posts

Posted - 2003/09/10 :  13:58:13  Show Profile Send Johnny a Private Message
En till fråga, hur mycket "behöver" man dämpa ljudet? Alltså, räcker det med 0 till -24dB?
Tänkte på Soweters lösning. Där kan man hos dom flesta bara reglera i 2dB åt gången. Kanske lite gnällligt, men kan det inte bli svårt att få till precis den nivå man vill då?

//Johnny

Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape"
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/10 :  15:19:49  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
-24 dB låter i minsta laget tycker jag?
Har man tungdrivna högtalare och inte så mycket kräm i förstärkaren så räcker det kanske att kunna dämpa från 105 till 80 dB
Men om man har ett par Horn på 105 dB å en stärkare på 300W så kanske man har en nivå på 130DB vid 0 dB på kontrollen
vilket ger över 100 dB när den är maximalt nervriden vilket är alldeles för högt?
eller tänker jag fel nu? Det kanske inte ens var så du menade :)
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/09/10 :  19:16:45  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Hej Johnny.

Jag håller på att bygga denna: http://home.arcor.de/dddddd-/relais/relais.html
Det är en variant på den som finns i Aleph P


________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/09/10 :  21:05:25  Show Profile Send Freddie a Private Message
Johnny,

En digital volymkontrollskrets som har kommit lite i "skymundan" är WM8816. Verkar ha bra prestanda, har fördelen att man kan välja extern opamp. Använda OPA627 el AD8610, eller tom knåpa ihop en jfet diskret opamp. Kan vara värd att kolla upp. En nackdel kan vara att den enbart finns i ytmonterad kapsel.

Datablad: http://www.kte.cz/data%20sheets/WM8816EDW.pdf

/Freddie
Go to Top of Page

Johnny
Member

223 Posts

Posted - 2003/09/11 :  17:11:46  Show Profile Send Johnny a Private Message
Ang. transformatorvarianten, så måste man ändå ha en omställare av något slag, eg. en volymkontroll, så att säga?

jan: Sowter attenuatornerna, behöver man en per kanal där? Dvs två volymkontroller som man måste matcha?

Tyckte annars att Steven Billington såg rätt spännande ut. Men hur gör man för att få dessa fjärrkontrollerade, på bästa sätt?

//Johnny


Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape"
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/09/11 :  19:17:38  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Hej Johnny,

Ja, en omställare skal man ha.

For båda Sowter och Stevens & Billington gälder det at man skal have 2 - en for hver kanal - samt nogen form for kontakt eller reläer (dyrt!). Styringen af dessa kan ske med en motor, men nogen färdig konstruktion känner jeg inte.

Selv hadde jeg tænkt mig en konstruktion med 24 stk. reläer og non sorts regulering som så kan betjenas med fjerrkontrol.


Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Johnny
Member

223 Posts

Posted - 2003/09/11 :  22:48:30  Show Profile Send Johnny a Private Message
Tack för det Jan. Men det behövs alltså två transformatorer, men en omställare, för att göra det övertydligt och kolla att jag fattar rätt?

Det här alternativet finns ju, både som färdig och som DIY:

www.bentaudio.com/parts/noh.html

Iofs inte så himla billigt, men man måste ju inte köpa allt från dom, men kanske transformatornerna och den fjärrkontrollerade omställaren. Såg riktigt trevligt ut

Dom hade även grejor så man kunde få sin DACT attenuator fjärrad, det letade jag efter en gång i tiden...

//Johnny

Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape"
Go to Top of Page

Johnny
Member

223 Posts

Posted - 2003/09/11 :  23:06:59  Show Profile Send Johnny a Private Message
Hittade även denna sidan, använder sig av Sowter:
http://www.iagaudio.com/products.asp?id=15

Sowter läste jag nyss att dom ska föredras av folk som jämfört S&B med Sowter. Låter ju inte helt fel, då dom är lite billigare.

//Johnny

Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape"

Edited by - Johnny on 2003/09/11 23:08:30
Go to Top of Page

Johnny
Member

223 Posts

Posted - 2003/09/12 :  14:30:38  Show Profile Send Johnny a Private Message
Jag har nu hittat svaren ¨till alla mina dumma frågor.

Har dessvärre insett att det blir rätt dyrt att bygga sig ett sånt här försteg, jag är väldigt sugen, men kostnaden drar iväg...
Det blir till att spara.

Tack för alla länkar och förslag alla!

//Johnny

Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape"

Edited by - Johnny on 2003/09/12 14:31:21
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000