HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Mark Levinson 333.5
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/07/16 :  15:57:03  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Detta blir en kort recension....

Snark.....

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/16 :  18:34:54  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Då kan den kanske vara något för mig. Jag tänkte prova den hemma.
Kan du ringa mig CH. Jag har mejlat mina telefonnr.
Ska snacka med Olle bara, så att det är OK.

Jorm
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/17 :  23:04:31  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Så nu har jag ML333.5 hemma. Det ska bli intressant att höra vad detta kraftpaket kan ge i min anläggning.
Jag mejlade till Madrigal och frågade om vad som skilde mellan denna uppgraderade 333,5 och den nya 336 som ersatte den. Och om det är skillnad i ljudet mellan dom. Svaret jag fick var följande:

"Jorma,
Yes they do, because the upgrade only includes the one major change between the amps and the other changes can't be made on the older amps. The upgrade consists of new VG (Voltage Gain) boards, which are Cyanate Ester boards, like those used in our S series products. This change is the most significant in terms of sonic performance and will bring the upgraded amp to about 80% (give or take) of the new amp. The other changes in the new amps are redesigned output boards to accommodate new output devices and heat sink extrusions.

Todd Sutherland
Madrigal "

Men vad jag hörde hos CH idag när vi jämförde mellan min ML383 och 333.5,an säger mig att skillnaden är nog större än Todd Sutherland påstår. Men det var en snabb jämförelse, och jag kommer att ha den hemma ett tag för utvärdering, så vi får se vad jag tycker sedan.
ML 383 spelade fint ihop med CH,s Revel Studio.
Jag föredrog detta ljud, men CH föredrog sin egen Krellförtärkare.
Och det är klart att Krellen har en hel del mer effekt, och slam i bottenregistret, för den som gillar Krelltrycket.
Jag föredrar det mjukare ljudet från Mark Levinson.

Jorma

Edited by - Jorma on 2002/07/17 23:05:3
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/18 :  00:01:41  Show Profile Send mag a Private Message
Tack för jämförelsen. Den är mycket intressant för mig då jag planerar att skaffa antingen en/ett par Krell(ar) eller en/ett par ML när ekonomin tillåter (ca 1.5 år). Vilken Krell var det ni jämförde mot ?

Skulle vara kul att läsa vad CH har att säga (lite mer utförligt då)

Hur mycket kostar det att uppgradera en 333 ?

//Magnu
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/18 :  00:31:36  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Krellen är en 300 nånting, men det kan kanske CH lite bättre.
Uppgraderingen kostar någonstans runt 30000 kr.

Jorm
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/18 :  00:51:34  Show Profile Send mag a Private Message
Oj då, kom på att det är ML 332(.5) eller FB200 jag funderar på (pris nivån stämde inte riktigt), antar att uppgraderingen blir lite billigare då , fast det bästa är nog att i så fall hitta en som redan är uppgraderad.

Tackar för det snabba svaret, antog nästan att det var ett par monoblock ur FB serien (nu är jag kanske ut på villovägar igen.

//Magnu
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/18 :  02:30:19  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Här en prislista från Danmark på uppgraderingar av MLförstärkarna:

No. 331-332-333 Til No. 331.5 - 332.5 - 333.5 24.000,00

Och Krellen är en stereoeffektförstärkare

Jorm
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/18 :  08:42:18  Show Profile Send mag a Private Message
Tack, får gå in på Krells hemsida och kolla, det var ett tag sen.

Tyckte du att ML var trevligare även utan uppgraderingen ?, eller du kanske inte hade möjlighet att pröva det ?

Det bästa måste ändå vara att satsa på en redan uppgraderad stärkare i så fall (eller en Krell då).

//Magnu
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/18 :  11:26:44  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har inte hört 333, men antar att efter en uppgradering för så mycket pengar bör 333.5 vara trevligare.

Jorm
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/07/18 :  12:03:52  Show Profile Send lindvall a Private Message
Ingen av herrarna på forumet som lyckats lyssna på Jeff Rowland? Det skulle ju vara kul att höra hur dom står sig i jämförelse med andra brutalmärken som just Mark Levinson och Krell.

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/18 :  13:05:43  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jeff Rowland har jag inte lyssnat på eller ens sett mer än på bild.
Detta med att prova allt finns det ingen som mäktar med, och det handlar också om att i ett litet land som Sverige kan man inte få tag på allt heller för att testa. Det finns säkert en hel del fina förstärkare, som kanske kan matcha dessa stora märken, men det handlar också om att ifall något händer, så finns det en serviceorganisation som kan fixa felet på hemmaplan.
Många småmärken kan det bli problem med denna bit.
Kvaliteten är hög på dessa märken, och säkert också på Jeff Rowland, men ett åsknedslag eller annat kan ändå ställa till det, vilket jag fick erfara en gång med en Accuphaseförstärkare. Dom hade en bra serviceorganisation, och det fixade sig lätt, men märken som är små i Sverige, hur hade det gått då?

Jorm
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/07/18 :  13:15:29  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
quote:

Ingen av herrarna på forumet som lyckats lyssna på Jeff Rowland? Det skulle ju vara kul att höra hur dom står sig i jämförelse med andra brutalmärken som just Mark Levinson och Krell.

Jag har lyssnat en del på Jeff Rowland. Har inte haft möjlighet att jämföra rakt av med ML eller Krell. När det gäller de integrerade ML 383 och JR Concerto II pratar vi om ytterst fina komponenter, det blir nog den personliga kemin och övrig anläggning som avgör i slutet.

En provlyssning av JR rekommenderas.

Mvh
Audionet

Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/07/18 :  14:42:27  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jorma, Självklart är det helt omöjligt att kunna lyssna på allt, så det är liksom ingen kritik eller så på det viset, det var bara det att jag var lite nyfiken eftersom jag ska till Malmö imorgon och kanske hälsa på hos ljudproduker om dom har öppet, och dom har Jeff Rowland om jag inte är helt ute och cyklar. (phu, lång mening.)

Jo, Concentran är en uppenbarelse som jag bara sett på bild, men oh, vad vacker den är.

http://www.jeffrowland.com/Concentra%20Page.htm

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/18 :  21:25:01  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Nu har jag lyssnat en del på ML 333.5 effektförstärkaren hemma i mitt egget system. Att släpa in denna 68 kg tunga effektförstärkare och få ín den i min stereohylla var en pärs. Och igår när jag hörde den hemma hos CH, så tänkte jag att den verkar vara av så låg klass att det är nog ingen ide att jag tar hem den, men nyfiken som jag är så släpade jag hem den ändå. Och vad hör jag efter 4 timmars uppvärmning.
Jag som tänkte att mina Electa Amator 2 högtalare har nog nått gränsen för välljud med ML383, spelar på med ännu högre upplösning och ett ljud som är helt sanslöst bra.
Den förstärkare som lät bäst av dessa Mark Levinson hos CH (ML 383), låter sämre i min egen anläggning?????
Varför vet jag inte helt klart. Skillnaden hemma hos mig är mina JPC2.5kablar och Shakti. Men det kan inte vara hela sanningen försöker jag intala mig själv. Det känns som om att ML 383 kan bli till salu framöver. Efter ett halvår!!! Och jag som trodde att nu har jag bytt för gott. 15 år kvar till pension, och jag har hittat förstärkarnas förstärkare, som jag trodde att den behåller jag tills öronen ramlar av.
Men som integrerad förstärkare tror jag fortfarande att ML 383 håller högsta klassen. Och jag fattar inte att denna 333.5 som gjorde ett så mediokert intryck med HC,s Revel Studiohögtalare jämfört med min ML383 skulle göra en helomvändning hemma hos mig.
Och frugan håller med liksom Stefan B, som jag hade på besök idag, och fick höra skillnaden.
Så ni som letar förstärkare, lyssna i er egen anläggning först innan
ni lyssnar på andras rapporter. Det kan bli en överraskning som man minst väntar sig. En förstärkare som passar i ett system kanske inte gör sig alls i ett annat.

Jorm
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/07/18 :  22:07:41  Show Profile Send Patrik a Private Message
Jorma,

Kul info! Du har så rätt när det gäller att testa i sitt egna system.

Tror du att detta kan vara någon form av indikation av hur S1'an är som preamp (för jag gissar att du använde den?)? Eller har det "enbart" med slutstegsskillnader att göra?

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/18 :  22:58:19  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Jorma,

Kul info! Du har så rätt när det gäller att testa i sitt egna system.

Tror du att detta kan vara någon form av indikation av hur S1'an är som preamp (för jag gissar att du använde den?)? Eller har det "enbart" med slutstegsskillnader att göra?

Vi körde en S1,a hos CH också som försteg, så det är inte detta som är avgörande för skillnaden. Så varför det var denna skillnad kan jag inte förklara. Det är så inom hifi att allt är inte lättförklarat, så man har lite huvudbry ibland. Det blir inte alltid som man har väntat eller önskat sig. Det finns säkert en bra förklaring, men jag har den inte!!

Jorm
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/07/18 :  23:07:03  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Jäkligt märkligt, men kul!
Undrar då hur min Krell skulle fungera hos dig..?!?
Vi får la fortsätta släpa runt på slutsteg..tråkigare kan man ha..
Om du får hem en 335 så skulle d vara kul å höra den på mina Revel oxo...
Ska försöka få hem 436:orna efter mässan...oxo...

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/19 :  00:21:47  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
436 e väl inte tung hifi, bara 43 kg. Vi får la ta släpa runt ett par 33,or när vi övat upp oss. 198 kg/monoblock är vad jag kallar tung hifi. Men då får la vi vara minst 2 som släpar in dom

Jorm
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/07/19 :  02:48:11  Show Profile Send ekman a Private Message
istallet for

will work for food

will help carry if i get to listen

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/19 :  02:53:52  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
OK, Ekman you are welcom to help me carrying, and listen you can do if you are not too tired after the hard work

Jorm
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/08/06 :  14:53:51  Show Profile Send dole a Private Message
quote:

Jag har inte hört 333, men antar att efter en uppgradering för så mycket pengar bör 333.5 vara trevligare.

Jorma

Det är faktiskt inte alla som blivit helt nöjda med uppgraderingen av de äldre till en .5 variant.
Det nya slutstegen skulle jag vilja på stå är ganska mycket bättre.
336 osv. Och det krävs något i hästväg för att slå 436 monoblocken Och jag säger bara en varningens ord om du lånar hem 436:orna ha rejält med pengar i bakfickan för du kommer inte att vilja släppa dem ifråndig

//dole\\"Det mesta är musik det är bara vårt sätt att se det på som skiljer"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000