Author |
Topic |
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/07/25 : 10:07:45
|
Nu har Avantin åkt runt lite i lyssningsrummet och det hela börjar sitta ordentligt. Först lite elementa om högtalaren. Den är tysk och designad av Joakim Gerhard. Basen sköts av 4st 6,5" element i varje högtalare, riktade 2 åt varje håll. Lådan har två portar vilka mynnar under lådan ned mot golvet. Mellanregisteravdelningen sköts av 2 st element med metallmebran av någon trimmad de luxe variant. Det jag kunnat läsa på nätet handlar om att man klarat att ta hand om de ringningar som alltid (enligt AP) ställer till bekymmer hos denna typen av membran genom att fästa elastiska band (gummiband?!) på baksidan av membranet och till korgen anpassade för att "svälja"just den känsliga ringningsfrekvensen. På så sätt får man alla fördelar av den lätta styva metallen och inga ringningar. Jojo, så brukar det låta i reklamen…
Diskanten är en liten specialare det med som kallas för ringradiator och är nästan rak upp till 40 Khz. Den har en liten spridningsmoj a la fasplugg i mitten som sticker ut ganska långt. Ungefär som om man drar i ett gelehallon så kraftigt att det nästan går itu ungefär….. Finishen är i solitt trä, mitt ex är i körsbär. Hela frontplattan är i ett stycke och har en slits på några millimeter mot resten av lådan. Jag vet inte om den är frikopplad eller om det är en designgrej. Snyggt är det i alla fall och kvaliteten på träjobb, lack, smådetaljer, ytkvalitet på metaller etc är bara helt superb. Det syns att denna högtalare är dyr på möbelkvaliteten. En egenhet i formen förutom det som syns på bilderna är att om man tittar uppifrån så är den i det närmaste rund och tjock baktill och smalnar av mot baffeln. Lite som ett litet barns huvud uppifrån eller skruva av sockeln från en vanlig gammaldags glödlampa så får ni den lite nästan päronlika formen. Man skulle vilja se de trämaskiner som fixar till detta….
I botten står den på ett par kraftiga armar, fastskruvade i träet och stickandes ut några decimeter på var sida. I dessa kan man så montera allsköns vibrationsdämpande saker i form av kuddar, spikes eller supertjofräs… Audo physic skickar själva med ett kit spikes av hög kvalitet. På mina är den populära spikesen med "fast" rund bottenplatta monterad, har glömt vad de heter men de kostar några hundringar paret.
Formen på högtalarna gör att om man vinklar in dem så att frontbaffeln pekar rakt mot lyssningspositionen så ser man mycket av insidan så att ögat vill tro att man bör vinkla in ännu mer. Det skall man inte göra dock…
Priset på skönheterna är ca 110 000:- nya och generalagent är Audionord.
Hur låter skrotet då?
Först blev jag konfunderad. Hoppsan, detta var annorlunda. Rent, superkontrollerat, lite återhållsam bas. Imponerande på många sätt men inte my cup of tea. Efter lite mailande framkommer att det jag har i mitt rum inte är inspelat än! (förre ägaren har förmodligen legat och putsat på dem, haft dem på golvspegel och lekt med 2 W:s direktupphettade trioder sent på nattimmarna i ett hus med 8 spädbarn….)
På med lite högljudd skrammel-soul i några dagar och se - nu lossnade det! Några dagar till och en krypande känsla av bekymmer sprider sig i magtrakten. Hur skall detta gå? Jag "vill" ju helst inte byta mina Neptunus nu när de gjort så bra ifrån sig mot Watt/puppy och allt. Avantin har så många goda saker som är ytterligt sällsynta.
Nu är inte alla lyssningsintrycken på plats riktigt ännu och placeringen inte så optimal den kan bli. Positionen som passar basområdet bäst i mitt rum är på en plats mellan Wilsonläge och Neptunusläge om man ser det i djupled mot bakvägg. Jag ogillar "tunna" högtalare och är allergisk mot svullen bjoff-bas….. En avvägning och MÅSTE man välja så får det bli en smula tunnare.
Jag väljer att inte köra ett regelrätt "tävlingstest" denna gång, det klarar nog inte mina nerver. Men min referens är ju Neptunusen så en del kommer förstås att beskrivas i förhållande till den.
Så här första gången så vill jag berätta om två områden vilka är exceptionella.
Soundstage. Jag säger bara det: Soundstage! För mig är det viktigt och det handlar inte bara om bredd, djup och höjd. På en skala nedifrån så erfor man på inspelningar från sent 60- och tidigt 70-tal stereoperspektiv som beskrev en stumfilm i svartvitt platt på en vägg. Trummorna ur vänster högtalare, sång i MITTEN och basen INUTI HÖGRA högtalaren…. Sedan blev allt en gröt med discon ….. nåväl, åter till ämnet kanske. På anläggningar jag haft genom åren har denna parameter - soundstage - ständigt blivit bättre. I recensionen av Wilson beskriver jag två system som fångat mig till 100%. Det ena var Wilson & Krell mm och det andra - som jag bestämt tror Morgan håller högt efter Arken -96 - var små Purist högtalare drivna av Krellblock och Puristförsteg. (alltihop hamnade efter mässan hos en kompis…) Det är de enda två system som fångat upp rymd, djup och klang i en konsertlokal sådär ruggigt trovärdigt. Den där magin som också plötsligt uppenbarade sig med rätt kablage och veckor av intrimning hemma hos mig för någon månad sedan har förstås (vad trodde ni…) olika nivåer. Man hör dock när man är "inne och över tröskeln". Hur med Audio Physic Avanti 3 då undrar ni?
Ett lyssningsexempel: På en av de där skivorna som Björn ogillar (ekvilibristikonani för andra musiker) Nils Landgren och Funk Unit på plattan "Live in Montreaux", spår 4 "Mercy, Mercy, Mercy (Joe Zawinul) så blandas ganska högludda patrtier med känsligare lågmälda solon. På en liveplatta finns det publik, så även här. I vanliga fall - alltså på de flesta anläggningar oavsett pris - så hörs förstås publiken. Man kan försöka visualiera det genom att beskriva den som tomtebloss eller någon som bränner av en tändsticka. I ett svagare parti skriker någon till "oih!" eller "yeeeah!" som allmänt gillande tillrop och uppskattning av solistens ansträngningar. Strax därpå ett rop till - oaaaa! 15 meter längre bort! - och sådär håller det på med en publik som likt små uppflammande bloss poppar upp än till vänster, än till höger och ständigt på olika djup. I tystnaden (mörkret) på någon eller några sekunder däremellan avgörs vem som kan det här med soundstage. Genom Avantin så tystnar aldrig publiken. Man får hela tiden och oupphörligt information om hela bredden, djupet, höjden. Som om de hade svaga svaga självlysande neonpinnar och du kan se dem - höra dem andas - hela tiden. När någon skriker till blir det inte som om det flammar upp något ur mörkret som tar hjärnan en - oändligt kort men ändå - liten stund att lokalisera och "få ordning på" samt efterbearbeta och hela tiden lägga pussel på hur lyssningslokalen ser ut i alla dimensioner. Den biten faller nästan bort. Du "ser" ju var de är hela tiden och får en KONTINUERLIG soundstageupplevelse! Ruggigt! 5 stjärnor. Bättre än Neptunus. Bättre än Wilson 5.1
Nedre mellanregister/övre bas. I detta område skall jag bli mer kortfattad. Den här högtalaren är torr. Den är snabb. Den är dynamisk fullständigt befriad från en del andra dynamiska högtalares bekymmer med att starta och stoppa och hålla någon form av ordning i allt dynamik-kaos…
Trummor. Kantslag. När kantslagen känns i mellangärdet nästan som vore det en stortrumma spelad via Neptunusen då vet man att de där sammanlagt 8 basarna och 4 mellanregisterelementen jobbar både snabbt och i takt… Dole: detta är en högtalare för dig. Bättre och snabbare bas än i Ascenten och en "trumdynamik" som passar en fastmetaltrummis (eller vad det heter det där du spelar…) och får Martin Logans paneler att låta som första generationens Quad... (förlåt alla Quad och ML-ägare, jag är för övrigt själv ML-fan…)
Och nej, dom är inte vassa i diskanten.
Fortsättning följer.
Som en liten upplysning om språkbruk och satsbyggnad så skrivs alla sådana här recensioner "prima vista". De ligger alltså inte och "mognar" i något program för omskrivning och putsning innan publicering. Det räcker tiden inte till för. Hade jag en spalt i Stereophile kunde man ju anstränga sig mer men jag hoppas detta funkar även för er mer semantiskt och språkligt korrekta.
[maroon]- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -</font id=maroon |
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/07/25 : 10:58:24
|
Kul att du gillar Genesis V! Jag har ett antal lyssningstimmar ihop med dem.
Med "aktiva" menade jag att de inte har någon slavbas som annars är på modet. (på någon modell kan det se ut som 2 identiska basar men en är "passiv" - alltså slavbas - t ex)
Det du tänker på är förmodligen "aktivt drivna" och då tänker jag på inbyggda förstärkare etc. Vet inte om det finns ett begrepp som kan sägas vara standard men jag hoppas att ingen tror att det sitter förstärkare i lådan eller att delningsfiltret sitter före slutstegen för så är inte fallet.
- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - - |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2002/07/25 : 11:01:40
|
Det går att få till en Audio Physiksanläggning med basåtergivning ned till 10Hz genom att lägga till en Minos subbas till dessa högtalare. Och även deras mindre modell Virgo 3 ihop med denna sub lär spela mycket bra ihop med denna sub. Virgo 3 med subben blir en aning dyrare än enbart Avanti 3, men enl. en test som jag har i en tidning, så föredrog testaren Virgo3 med subben Minos framför Avanti 3. Och jag har fått detta bekräftat av folk som har hört dessa i en jämförelse, men har inte hört det själv ännu.
Jorm |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/07/25 : 11:07:35
|
Det är väl som vi alla konstaterat så många gånger. Kompromisser och personliga preferenser. Bäst lär ju ett par Avanti 3:or samt en Minos bli
Fast de är lika basstarka/fattiga som ett par WattPuppy 5:or och de brukar man inte springa och köpa en sub till det första man gör...
- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
|
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/07/25 : 12:25:55
|
Tackar än en gång sladd för en fin recension. Och angående språket så har inte jag nått att klaga på, fast jag kan ju knappt stava själv så .
Väntar med spänning på fortsättningen.
//Magnu |
|
|
linkan
Mångalen...!?
545 Posts |
Posted - 2002/07/25 : 15:58:55
|
Är de fortfarande till salu eller har du ångrat dig ? Det låter som att du är såld redan nu på dessa högtalare, väntar med spänning på fortsättningen.
Linkan
|
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2002/07/25 : 18:01:35
|
[quote]
Godmiddag Sladd! Tack för trevlig läsning! och dessutom så har jag en liten fråga...hur tror du dessa låter i jämförelse med Audio Physics Caldera, det skiljer ju en del pengar runt 70000:-? Tänk om man skulle kunna klona dessa
mvh Arcam (CD72T)
|
|
|
n/a
deleted
1080 Posts |
Posted - 2002/07/25 : 18:43:54
|
Quad är varken snabba eller slöa, de är korrekta.. hehehe... Om du syftar på esl57 eller 63 förstår jag inte vad du menar.. Fast jag har ju inte hört dina högtalare iofs... Att en dynamisk högtalare skulle vara snabbare än en elektrostat har jag lite svårt att tänka mig.. men jag har ju inte hört dem, så jag skall hålla tyst. Men visst, det är ingen 'punch' i elektrostater, som det är i dynamiska. Däremot gammal Quad elektronik, t.ex Quad44 är ju inte det snabbaste, mest detaljerade som finns.. Det håller jag med om.... Som vanligt är jag partisk och sann Quad-vänn.. Ta allt jag skriver med en nypa salt.. hehe Och en viss nypa sanning.... Quad är en mycket öm punkt i Ranefjords liv...
-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o- To Quad or not to Quad, THAT is the question |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/07/25 : 20:11:25
|
Calderan är en helt annan skapelse på något sätt men jag har inte hört dessa två på samma år överhuvudtaget så det går inte att säga vad man får extra för slantarna.
Visst är jag såld, de är råbra! Men de är fortfarande till salu!
- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - - |
|
|
linkan
Mångalen...!?
545 Posts |
Posted - 2002/07/25 : 20:43:23
|
Ska bara övertyga frun att vi köper dem istället för att installera en kakelugn, de är ju snygga och med rätt elektronik så får man ju samma värme , det är väl bara röklukten man saknar då.
Linkan
|
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2002/07/25 : 20:43:26
|
Ranefjord, jag uppskattar din Quadentusiasm! Man måste få vara märkesfanatiker. Det är känslan som räknas...
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre |
|
|
n/a
deleted
1080 Posts |
Posted - 2002/07/25 : 21:15:21
|
Timbre..
Quad, en fast punkt i tillvaron.
Man skulle kunna säga som så här.. Öl är gott som fan, whiskey med. Så tycker jag om många hifi-märken. Men när allt kommer omkring smakar vatten bäst i längden... QUAD!
-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o- To Quad or not to Quad, THAT is the question |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2002/07/25 : 21:35:34
|
He he...ja speciellt när man är riktigt törstig...
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre |
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2002/07/25 : 21:50:51
|
quote:
Calderan är en helt annan skapelse på något sätt men jag har inte hört dessa två på samma år överhuvudtaget så det går inte att säga vad man får extra för slantarna.
Visst är jag såld, de är råbra! Men de är fortfarande till salu!
- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Okäj tack för svaret...fortfarande till salu...jag hör av mig efter kontroll av lottokupong och måltipskupong
|
|
|
n/a
deleted
776 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 14:19:45
|
Schladd... vart e fortsättingen...? *tjatar*
//X-ray
"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med mitt liv försvara din rätt att säga det."
-Voltaire |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 14:43:16
|
Det tar tid med såna häringa skarpskurna förmedlare. Snart är de inte till salu längre....
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 17:03:37
|
Oj då
//Magnu |
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/08/11 : 17:51:33
|
Hej S!
quote: Den har en liten spridningsmoj a la fasplugg i mitten som sticker ut ganska långt. Ungefär som om man drar i ett gelehallon så kraftigt att det nästan går itu ungefär…..
-Det är knappt ens förnimbart men.... lyssnar du riktigt noga så kan du höra den tyste lille A som sitter och bubblar i ditt huvud,-1st A som med varsamhet sakta tar över hela din tankeprocess....
.... sakta men säkert..... .... sakta men säkert..... .... sakta men säkert..... .... sakta men säkert.....
;), Mvh A.
Edited by - Audiomaniker on 2002/08/13 13:33:4 |
|
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 17:30:43
|
Det hade varit mycket intressant att höra jämförelse mellan Neptunus och dessa högtalare. Vi väntar och hoppas.......
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/08/16 : 14:40:18
|
Snabbt ljud...
|
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/08/19 : 15:36:44
|
Hej K!
Snabbt ljud??
Nej, här kör vi med ultrasnabba talspolar, både vad gäller reaktion, acceleration och retardation( samt ambition ;).
Mvh A. |
|
|
|
Topic |
|