HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Merkurius
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 13

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/10/04 :  15:19:38  Show Profile Send Merkurius a Private Message
plind skrev:

quote:
Det är bara att gratulera Stefan till en lyckad nystart på musiklyssnandet


Det tackar vi för Jag håller med Patrik, verkligen fina bilder

Musse80: Yes, allt ligger framme, hela tiden, i min lilla 1:a. Draperierna kan man dock dra bort om man vill. När man är ungkarl som jag och inte bryr sig sådär värst mycket om inredningen så funkar det helt okej

PeterL: Tackar

En del som varit här och lyssnat har tyckt att ljudet dragit lite åt det ljusare hållet, alltså, tvärtemot det plind skriver om här Dock så håller jag med plind när det gäller musiken vi spelade på igår. En del personer som varit här har haft med sig en annan typ av musik, mer rock o.dyl. Jag tycker inte alls detta är så konstigt, jag ser det snarare som något positivt. Inspelningarnas kvaliteter skiner igenom så att säga När inspelningen är basfattig eller har en högre nivå i de övre registrena så återspeglas detta i anläggning. Jag tycker på något sätt att musiken kommer fram relativt oförvanskad i min anläggning

Edited by - Merkurius on 2006/10/07 07:57:50
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/10/05 :  16:10:33  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Såhär skrev Plinius från Euphonia Audioforum när han var hemma hos mig igår:

"Så är man hemma igen efter en mycket trevlig kväll med massor av bra musik hemma hos Merkurius.

Innan jag går in på den fina anläggningen och vad den kunde måste jag bara kommentera rummet!
Snacka om att akustikbehandla sitt vardagsrum.... I stort sett hela vardagsrummet var täckt av svart back drop på väggarna, men det gjorde stor nytta till det bättre, den saken är klar. Som Merkurius redan sagt här har han ju fått proffshjälp med att mäta upp rummet och få förslag på dämpning etc. så det detaljen var redan åtgärdad.

Vad tyckte jag då om anläggningen?
Det lät mycket bra! Bra kontroll i basen, riktigt fina röster genomgående. Just rösterna var det starkaste i den här anläggningen. Det kändes som om det var bra kontroll i alla register men med ett mellanregister som stack ut något till det bättre. Jag har hört anläggningar som presterar ett bättre djup i ljudbilden, men knappast till de här pengarna. Det fanns också en rätt så imponerande svärta i ljudbilden, det var helt enkelt väldigt tyst när det skulle vara tyst...

Saknade jag något då? Ja om man skall nämna något kanske jag saknade lite mikrodetaljer i ljudbilden. Vi hade en rätt lång diskussion om en så pass billig cd-spelare verkligen kan prestera samma mått av mikrodetaljer som en betydligt dyrare sak, men den diskussionen ger jag mig helst inte in i.
Vidare saknade jag lite kropp i en del instrument, ni vet lite kropp i ståbasen, i rösten etc, men i det stora hela en verkligt bra anläggning i ett fantastiskt väl behandlat rum akustikmässigt.

Stort tack Merkurius för kvällen, och grattis till en fin anläggning. Skall bli kul att läsa vad Matrixens skarpa öron har för reflektioner att bidra med. Over and out från Kungshöjd... Och just det, God natt!!"
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/10/05 :  16:55:10  Show Profile Send Merkurius a Private Message
...och så här skrev Matrixen:

"Var lite för trött igårkväll för att dra igång datorn, men tänkte sammanfatta den trevliga sammankomsten från Merkurius nu när intrycken samlat sig och man referenslyssnat lite på riggen hemmavid.

Merkurius började med att berätta om rummet och den konsultation han fått. Man slogs av den korta efterklangtiden och att det upplevdes hjälpligt jämnt dämpat. Det blir ju lätt för mycket dämpning i de högre registren när man skall dämpa mycket och inte har koll. Så alltså inte fallet här, även om det går att trimma ytterligare. Jag blev helt klart sugen på att engagera Öhman för egen del, men några svarta backdrops är inte aktuellt för min del

Det var min första riktiga close encounter med en LTS inspirerad uppställning. Jag har läst lite på LTS hemsida och även följt några av bland andra IÖs inlägg på diverse forum och hade en skaplig uppfattning om testmetoder och syftet med verksamheten. Merkurius fick dock förklara en del för PLINIUS som inte var invigd.

Vi pratade faktiskt en hel del, men det blev även några spår från några av skivorna jag hade med mig. Jag bedömmer mig inte kunna ge några absoluta eller objektivt säkerställda omdömen på den begrändade tiden och musikvariationen som spelades, men några subjektiva skall jag delge för dem som är intresserade.

Det allra första som slog mig var att klangen påminde mycket om den jag har i min anläggning och i mitt rum. Dvs i stort sett neutral och inte allt för mycket färgning. Förmodligen en följd av åtgärderna i rummet i kombination med filosofin bakom uppställningen och komponentval. Det lustiga var att jag och PLINIUS noterade parallellen till klangen hemma hos mig och sa detta i princip samtidigt.

Nästa intryck som satte sig efter ytterligare några låtar var att det var inget som lät direkt fel. Inga artefakter eller knepigheter som stack ut och förmodligen låg distortion generellt. Jag blev iofsig lyssningstrött framåt kvällen, men det kan mycket väl berott på att vi spelade något högre än vad jag är van vid. Klang är för mig viktigast och jag tyckte att alla skivor som jag spelade betedde sig som de skulle, eller i förekommande fall som de inte skulle. Låt mig förklara. På en Kari bremnes skiva jag spelade, fanns den sträva sprödheten i rösten där precis som den skall utan att spricka eller bli hård. När jag däremot spelade On an Island med Gilmore, blev rösten ljus och lite metallisk som jag i princip upplevt det på alla välupplösta anläggningar, men här blev det nästan mer tydligt än på många anläggnigar jag hört. Detta trots att jag inte upplevde anläggningen som onaturligt ljus eller vass i övrigt. Jag tar detta som ett tecken på att anläggningen är relativt ärlig och inte förskönar något. Om det nu var så att Gilmore skivan lockade fram någon svaghet i anläggningen så hade vi behövt betydligt mer tid och metodik för att säkerställa något sådant.

Det finns ju fler hifiparametrar och på avsnittet perspektiv får anläggningen godkänt. Separation i sidled var bra, men jag upplevde en lätt komprimering av ljudbilden i den övre halvan av höjdledsperspektivet. Nu är jag van vid en extremt stor och framförallt hög ljudbild hemifrån och det kanske inte är den absoluta sanningen, men jag upplevde som sagt att höjdledsperskeptivet var bättre utsträckt och separerat i den nedre halvan än i den övre. Djupledet var ok, men inte lika bra som sidled. Jag rekommenderade Merkurius att diffusera centrumet mellan högtalarna. Att flytta fram högtalarna skulle säkert vara intressant att testa. Vi var nästan på väg att testa detta när vi råkade titta på klockan Tiden går fort när man har roligt.

Dynamiken var god och det fanns gott om kontroll och snabba transientsvar. Dessutom upplevde jag en väldigt trevlig konstrast mellan de tysta partierna och transienter. Något man ofta hittar i dyrare anläggningar med monstersteg i klass A och bra nätfiltrering.

Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att jag förstår att Merkurius valt denna väg om han varit missnöjd tidigare. Ljudet har inget som man hatar efter ett tag och man hör skillnaderna som finns på sina skivor. Jag tyckte presentationen av kvinnoröster var den största behållningen och det är även i dessa frekvensområden som är mest kräsen. Kvantitativt var det lite mycket bas, men tack vare den skapligt korta efterklangen lät den fortfarande artikulerad och rapp. Merkurius berättade vad han betalat för hela anläggningen och jag måste säga att anläggningen presterar mer än ok för denna begränsade investering. Jag tillochmed kostade på mig att säga att "jag skulle vilja se den som plockar ihop en anläggning för de pengarna som låter bättre sammanlagt". Vad som hade hänt om Merkurius tagit tag i sitt rum och placeringen istället för att sälja av sin gamla rigg låter jag vara osagt. Jag ser fram mot ett återbesök med ännu fler skivor och lite högtalar flyttning
Tills dess kommer jag fundera på en proffskonsultation här hemma.....
Tack igen!
/Henrik"
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/10/07 :  08:31:06  Show Profile Send Manga X a Private Message
- Trevliga omdömen!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/10/07 :  15:30:22  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jo, det tycker jag också. Många har förutfattade menningar om hur Ino skall låta Dock inte dessa grabbar. Det bästa med dessa omdömen är ju att de kommer från två personer som inte är "Ino-frälsta" och det tycker jag väger tungt
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/08 :  03:57:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Dom flesta har nog inte förutfattade meningar hur det ska låta. Men många blir nog besvikna om nu inte ägaren har följt tillverkarens råd på hur det hela ska ställas upp.

Kul att det spelar bra

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/10/08 :  17:26:50  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Dom flesta har nog inte förutfattade meningar hur det ska låta. Men många blir nog besvikna om nu inte ägaren har följt tillverkarens råd på hur det hela ska ställas upp


Precis. Nu har jag har dock inte nämnt något om "dom flesta" utan kan bara konstatera att en hel del som varit här och lyssnat på Ino har trott att det skulle låta på ett visst sätt. Många tror att ett (hyfsat) neutralt ljud låter kostymgrått och trist, inget kan vara mer fel. Här skinner inspelningarnas färger och karaktärer igenom och man blir varse om hur pass olika många inspelningar från samma genre låter (om man nu inte visste det i förväg )
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/11/14 :  19:11:23  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Hej hopp allesammans, då var det dags för en uppdatering

Jag har bestämt mig för att täcka hela mitt golv. Så när jag fick tag på några Gabbeh mattor så blev saken biff. Nu har jag täckt drygt 99 procent av golvet. Den sista procenten är små glipar på några få ställen. Under datorbordet är det ganska otäckt. Datorbordet har två stora "fötter" som nästan ligger kloss an mot golvet och där gör ju ingen matta någon nytta. För övrigt är väl dämpning lite "ojämn" när det gäller tjocklek (gör det någon skillnad när det är så pass ojämnt dämpat på golvet? intressant fråga förresten ). Dock så tror jag att det är tillräckligt tjockt på de allra flesta ställena. Snyggt är det dock inte (det var det inte tidigare heller för den delen ) Så här ser det iaf ut i mitt lyssningsrum:



Den lilla glipa ni ser här vetter ut mot ett annat rum och där tyckte Öhman att jag inte behövde dämpa golvet.

Sett från vänster högtalare:



Vid den högra högtalaren:



Och till sist vid den vänstra:


Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/11/14 :  20:39:54  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Blev det någon ljudmässig skillnad då? Givetvis en berättigad fråga. Jag tycker det är lite svårt att förklara exakt vad som händer när en heltäckande matta läggs in. Innan jag la in de sista mattorna så hade jag täckt cirka 80-85 % De sista procenten gjorde skillnad. Inte så stor dock. Det var ingen uppenbar skillnad men efter några låtar så började skillnaden visa sig. Jag upplevde ljudet som lugnare och tydligare, kort å gott. Det blev mer bekvämt att lyssna på en del skivor som var lite besvärliga tidigare men som sagt, ingen stor skillnad. Jämfört med att vara helt utan matta då? Det är en helt annan femma

Det skulle vara intressant att höra vad andra personer här på forumet har för "ljudmässiga" erfarenheter av heltäckningsmatta
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/11/14 :  21:15:01  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Ditt ljudrum är inte samma som vardagsrummet får man hoppas?

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/11/14 :  21:20:35  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Upplever du inte en tryckande obehaglig kännsla"lock för öronen" med så mycket dämpat i diskanten?
Alltså av att bara vara i rummet utan att lussna på musik.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/11/14 :  21:39:59  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Ditt ljudrum är inte samma som vardagsrummet får man hoppas?


Mjo

levande: Visst finns det en risk för den där obehagliga "lock för öronen"-känsla du pratar om och det är en mycket relevant fråga. Dämpar man fel, dvs. att man har dämpat för mycket i ett visst frekvensregister (oftast i diskanten, eftersom det är lätt att dämpa för mycket där) och för lite i ett annat, så kan det låta mycket dåligt. Men jag tror en försvinnande liten del här, verkligen har hört ett rum som är överdämpat rakt igenom (och då tänker jag inte på anechoic chambers). Jag har iaf inte det

Vissa tycker ju om ett rum med livlig akustik med en efterklang på exempelvis 0,5 ms över hela frekvensbandet. Inget fel i det, en smaksak om du vill. Efter att ha levt i mitt rum ganska länge nu har jag svårt att njuta av musik som återges av en anläggning i ett rum som har lång efterklang, jag blir fort lyssningstrött.

Ingen, jag upprepar, ingen har upplevt mitt rum som obekvämt att vistas i med den dämpning jag har (och då har mer än 30 personer varit här) Visst har de sagt att man hör att det är dämpat men hey, med tanke på hur de flesta vardagsrum (hos "normala" icke-hifi-troende-människor) brukar se ut så är det ju inte så konstigt. Jag tror att mitt rum påminner om hur ombonat det brukade se ut på 70-talet

Edited by - Merkurius on 2006/11/15 17:44:09
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/11/14 :  21:40:42  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Erfarenheter av heltäckande matta?

Jo, här ska du få höra!

Jag beställde en gigantisk dyr persisk handknuten tjock och fantastiskt fin matta från Carpetvista.com

Mattan kom, mattan såg, mattan segrade. Vad fantastiskt fin den var. Knuten i ateljéer i Staden Nain i mellersta Persien av ull och silke. 320x198 cm.



Men vad hade hänt med ljudet i rummet? Johan Odemalm från Svanå Miljöteknik AB kom hem till mitt lyssningsrum och mätte rummets frekvenskurva. En stor sänkning i diskanten från 9-10000 Hz och uppåt.

Jag: -Det låter liksom bulligare och dovare än vad det gjorde i förra lägenheten. Kan det bero på rummet?

Johan: -Rulla ihop mattan.

Mattan måste bort!!! :-(

När Johan har gått rullas mattan ihop. Och ser man på! Nu flödar transienterna. Jag slänger i en CD och en krispig fin klar diskant klingar ur högtalarna. Mmm...
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/11/14 :  21:44:28  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Bunkert, läs gärna min post här ovan Men intressant med ditt intryck, Det bekräftar ju liksom att det är lätt att "dämpa fel"
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/11/14 :  21:58:35  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Oj då, det inlägget kom medan jag skrev.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/11/14 :  22:03:44  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Bunkert: Ingen fara alls, det kan ju inte du rå för Har du för övrigt någon kommentar till det jag skrivit, verkar det vettigt eller?
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/11/15 :  22:44:24  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Jo, absolut. Verkar mycket genomtänkt. Har just bläddrat mig igenom från sida 4. Kul med någon som tar steget full ut!!
Kul resa du har gjort. Skulle väldigt gärna komma hem och lyssna på ekipaget.

Är inte klar med min egen akustikreglering. Men en sak som är säker är att jag gör helt tvärt emot hur du gjort.

Jag försöker istället få rummet att spela med, med mer diffusorer än abdorbenter. Men jag gillar ju det mer öppna klingande krispiga lätta, snarare än det torra tighta. Nåja, vi får se hur det artar sig här hemma.

Hur som helst är jag intresserad av att höra ditt "rum" efter allt läsande i din tråd.

Hur har du det på kabelsidan förresten?

Bunkert
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/11/16 :  18:39:46  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Bunkert: Du är välkommen att lyssna hos mig om du känner för det (skicka ett pm bara). Bor du i Göteborg eller? Jag bor vid björkekärr öster om göteborg. Det hade även varit kul att höra hur det låter hos dig när du väl är klar

Kabelsidan funkar bra för mig. Det är inga dyra grejor nuförtiden men det funkar
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/11/16 :  21:44:35  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Åh!! trevligt!
Jag bor i Stockholm men ska ner till götet och jobba den 18/1. Lurar på att åka ner en dag innan och träffa en kompis. Kanske kan slinka in på en lyssning. Hemma? Hör av mig när det närmar sig.

Du har inte skruvat ihop LTS-kabeln då? http://www.lts.a.se/teknik/kablar.html

Jag bor i Stockholm. Du ser i min tråd när akustikregleringen är klar.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=55553

Very Welcome by then!
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/11/17 :  18:33:55  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Du kan ju höra av dig några dagar innan så vet jag om jag är upptagen eller ej.

LTS-kabeln har jag inte varit på. Jag är inte alls praktiskt lagd och har definitivt inte orken till att sitta å skruva
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/11/17 :  20:03:12  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Trevligt!!! Jag hör av mig när det närmar sig.

Själv försöker jag vara praktisk. Ibland går det bra ibland inte
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/11/20 :  21:52:19  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Ikväll har Morgan och micke34 varit hemma hos mig och mätt efterklangen i mitt rum. Så här ser det ut i mitt rum:



Vi testade även att vrida mätmicken och fick då ett snarlikt resultat:





Så vad händer om man drar bort alla draperier (dvs. knöckar in dem i ett hörn, de är fortfarande upphängda i rummet) men behåller dämpväggen bakom högtalarna och mattorna. Här har ni resultatet:

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/20 :  22:26:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kul info.
Hade varit kul att se skillnaden med och utan mattor,,, Fast jag förstår om det var FÖR jobbigt att ta bort alla..

Tack Merkurius

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/11/21 :  15:04:46  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Kul att du tycker det är intressant. Jag skulle också vilja mäta utan mattor men som du säger så orkar jag inte dra bort allihopa
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/21 :  16:00:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Matta skulle jag lätt kunna leva med,,, Men inte med svart stagedrop..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 13 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000