Author |
Topic |
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 00:29:27
|
Mycket tjusiga bilder NERIKS på ett helt otroligt system dessutom Mats |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 00:34:18
|
quote: Mycket tjusiga bilder NERIKS på ett helt otroligt system dessutom
EAR,
Tack ! Jag gillar systemet även om det alltid verkar finnas detaljer som man vill byta ut eller förändra I grund och botten är PA-högtalare som jag använder tillsammans med hi-end elektronik. Kombinationen kan tyckas en aning udda men det är oxå det som gör det hela roligt
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 00:44:46
|
quote: marbrink,
Jag kör fortfarande med en Philips 963SA som signalkälla. Den står längre bak i lyssningsrummet tillsammans med försteg, processor och slutsteg för hemmabioändamål. Tanken är (eller åtminstone var ...) att jag så småningom ska skaffa mig en lite bättre CD/SACD-spelare och enbart använda 963:an för hemmabioändamål. 963:ans ljudkvalitén är dock så pass bra att jag ännu inte känt något större behov av någon ny CD/SACD-spelare
Jag kör också fortfarande med den också och kommer nog fortsätta med det tills den dör! Löjligt mycket spelare för pengarna men många har nog svårt att acceptera att det står Philips på den! Jag har bytat fötter och nätkabel på min. Du använder front utgångarna på den va? och inte stereo utgången som egentligen är meningen till TV och är mycket sämre. |
Edited by - marbrink on 2003/08/11 00:46:32 |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 06:52:20
|
quote: Du använder front utgångarna på den va? och inte stereo utgången som egentligen är meningen till TV och är mycket sämre
marbrink,
Visst är det en bra spelare ...
Jag hade ingen aning om att det var skillnad på front- och stereo-utgångarna ... Vilken tur att jag använder front-utgångarna då!
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 13:50:57
|
Jag är avundssjuk på din anläggning Neriks!!!
Jag har också Philips 963SA och grymt nöjd jag med. Som Marbrink säger så den det är löjligt mkt spelare för pengarna!
SACD-delen är grym den med |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
Edited by - MaxMartin on 2003/08/11 13:56:28 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 14:30:48
|
neriks! härligt. Jag blir ju helt galen nu! Detta måste inspekteras, kanske ett återbesöksreportage för tidningen snart då du har fixat om ordentligt ..
ojoj |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 14:37:58
|
OT: Neriks; angående puckarna, menar du att de färgar av sig även om de "ligger still" under prylarna? Att de färgar av sig "vid användning" ser man ju bara genom att kolla in en hockeysarg...
(edit: har nu kollat mina egna puckar och de har inte färgat av sig, troligen beroende på att jag torkade av dem med rikliga mängder kemiskt ren bensin innan jag lade dem på plats för att få bort den fula logotypen som var tryckt på...)
/P
|
Edited by - Per Berger on 2003/08/11 18:31:07 |
|
|
Dazzin
Member
989 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 20:59:47
|
Mjaaauuuuu
Du får fota lite bilder som man kan ha som skrivbordsunderlägg på datorn
Helt makalöst grymt & snyggt och välljudande (det ser man! )
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, jag är bara jäkligt imponerad!
|
Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge... |
|
|
Froz
Member
85 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 22:02:49
|
Vilka bilder Vilket hantverk!!! Jag kan inte annat än imponeras! Jag får nog allt bygga nya lådor till mina 4430. Tänk om man köpt JBL från början, nu kan jag inte tänka mig något annat. Antar att Neriks instämmer!
Lycka till med placeringen.
Anders M |
All or Nothing at Al |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 22:59:33
|
quote: ... Detta måste inspekteras, kanske ett återbesöksreportage för tidningen snart då du har fixat om ordentligt
NN,
Du är alltid välkommen ... Det vet du
|
|
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 23:05:57
|
quote: OT: Neriks; angående puckarna, menar du att de färgar av sig även om de "ligger still" under prylarna? ...
Per Berger,
Ja, jag har haft problem med avfärgningar då de ligger still ... tyvärr Jag menar alltså inte att själva gummit nöts av och bildar märken utan det verkar som om puckarna avsöndrar någon form av fett som ger fula märken på t ex parkettgolv. Mitt parketgolv är oljat och är kanske mer känsligt för detta
|
|
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 23:09:14
|
quote: Jag har också Philips 963SA och grymt nöjd jag med. Som Marbrink säger så den det är löjligt mkt spelare för pengarna!
MaxMartin,
Jag blev faktistk lite förbryllar första gången jag använde den. Den har både mycket finesser och ett bra ljud. Riktigt bra för det pris den betingar ...
|
|
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 23:17:05
|
quote: Helt makalöst grymt & snyggt och välljudande (det ser man! )
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, jag är bara jäkligt imponerad!
Dazzin,
Tack för dina vänliga ord ... Du verkar inte ha så dålig anläggning du heller Jag är verkligen imponerad av ditt enormt fina subwoofer-bygge !
|
|
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 23:23:00
|
Froz,
Tack !
4430 är en riktig JBL-klassiker ! Såg precis ditt mail ... Kul att du verkar nöjd
|
|
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 01:01:54
|
Hmmm, OK... Jag tog som sagt bort en puck som ligger direkt på mitt (lackade) parkettgolv och vid en snabb titt såg jag inget. Kan nog vara ditt oljade golv som ställer till 'et...?
I övrigt stämmer jag in i hyllningskören!
/P
|
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 01:37:25
|
Jag jämförde den mot en hel del andra spelare när jag köpte den upp till 13.000kr och den var bäst både på bild och ljud. (Ljuddelen får dock lägga sig på samma nivå som NAD T562 och Primare V25 utan uppsamplingen) DCDi-chippet är inte heller att leka med! Jag har mkt bra bild med den spelaren.
Brukar du köra med uppsamplingen? Hos mig ger det mer av allt! Provat nån SACD-skiva?
Du måste isåfall ha problem med ditt hjärta med den dynamiken,,,,Puuhhh!
Mvh Johan |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
Edited by - MaxMartin on 2003/08/12 01:39:20 |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 07:36:21
|
quote: Brukar du köra med uppsamplingen? Hos mig ger det mer av allt! Provat nån SACD-skiva?
MaxMartin,
Ja, jag brukar köra med uppsamling. På vissa skivor ger det en viss skillnad i ljudperspektiv men på vissa skivor märker jag faktiskt ingen större skilnad ... Jag har köpt en hel del SACD-skivor med jazz på sistone. Tyvärr så har jag börjat att trötta lite på jazz för tillfället (högst temporärt hoppas jag dock ) och istället börja lyssna på en del elektronisk musik
|
|
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 10:39:07
|
Neriks: Du kör audiodirect också väl? Jag har inte köpt nån SACD skiva än. Så jag väntar fortfarande på det goda! |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 17:12:10
|
quote: Neriks: Du kör audiodirect också väl?
marbrink,
Nu fick du mig att känna mig som en mossig gammal gubbe som vägrar att läser manualen ... Vad menas med audiodirect
|
|
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 19:43:16
|
quote: marbrink,
Nu fick du mig att känna mig som en mossig gammal gubbe som vägrar att läser manualen ... Vad menas med audiodirect
Hallå Neriks!
Det är en knapp som sitter ovanför open/close knappen på fronten. Förklaringen för knappen i manualen är: "Stänger av bildkretssystemet för att få bättre ljudkvalitét" Så om du inte har tryckt in den så kan det vara en bra idé att göra det när du lyssnar på musik. När funktionen är igång lyser det blått runt knappen. |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 20:57:28
|
marbrink,
Oh, jasså den! Den använder jag faktiskt när jag lyssnar på musik ... Visste bara inte vad knappen hette
|
|
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 21:05:08
|
Jaha..ok..hehe...tänkte väl! |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2003/09/21 : 13:45:01
|
vilken härlig tråd
Jag blir lika hänförd varje gång jag ser ditt system
Du borde börja tillverka hornen och sälja för hutlösapriser till tokiga japaner
Tror jag åker med NN (fast riken blir väl att NN åker med mig ) på besök nån gång
Kan du inte prova att ställa in baslådorna i hörnen och vinkla dom så att dom spelar in mot rummet , det borde ge lite mer basstöd.
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/09/21 : 19:12:29
|
mag,
Tack!
Angående tillverkning av trähorn så har jag och en kollega faktiskt funderingar på det. Vi har dock vissa produktionssvårigheter i dagsläget men det kanske blir föremål för förändring i framtiden. Vem vet?
Det är bara att höra av dig om du vill komma på besök. Du är hjärtligt välkommen
quote: Kan du inte prova att ställa in baslådorna i hörnen och vinkla dom så att dom spelar in mot rummet , det borde ge lite mer basstöd
Hehe .. been there, done that! ... Faktum är att om jag placerar basarna i hörnen så blir basstödet för kraftigt. Jag har dock inte laborerat så mycket med delningsfrekvenser och sånt när jag haft basarna i hörnen så det kan mycket väl hända att det går att få riktigt bra bas så oxå
|
|
|
|
Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare
238 Posts |
|
Topic |
|