| Author |
Topic  |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 300.000-klubben

8584 Posts |
Posted - 2026/10/08 : 18:55:32
|
| Nu är det nåt spännande på gång! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
|
pix
400.000-klubben

4272 Posts |
Posted - 2026/10/09 : 09:27:26
|
Jag har tidigare labbat lite med E180F. Tycker att det är intressant med pentod, då den går att använda på flera olika sätt. Tidigare bygge med 2SK170/E180F(Triod)/CCS i Kaskod/GG föll väl ut. Dock är det en extrem koppling. Känslig för last och kräver fingertoppskänsla för att trimmas in. Men den funkar så pass bra att jag nu vill undvika att labba vidare, med risk att ställa till denna. Bygger därför nu ett nytt utgångssteg med E180F som jag tänkt skulle bli lite mer stabil och universell. Den tidigare kopplades mot PCM1792 dac. Den nya blir nog en PCM61P dac. Det betyder lägre ström ut och SE-utgång mot tidigare balanserad utgång.
Men först lite plåtjobb  Så här gör jag för att få hålen på rätt ställe. Skjutmått, strålskala och en uttjänt fruktkniv som ritsare.
 |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2026/10/09 09:45:15 |
 |
|
|
pix
400.000-klubben

4272 Posts |
Posted - 2026/10/09 : 12:22:20
|
Iom at jag vill lasta dacen så hårt som möjligt så blir signalnivån efter I/V-konkretionen minimal. Så utgångssteget därefter måste ha en mycket hög förstärkning. PCM har fullt utstyrt +/- 3mA utsignalswing. Det är dock inte alltid hela det dynamiska omfånget nyttjas, så jag räknar med +/- 1mA swing. Låt säga att jag använder en passiv I/V (resistor) på 20R. Då har jag ett spänningsswing på +/- 20mV (40mVpp) som input. Om jag skall förstärka denna signal till ca 2Vrms så behöver jag ungefär 150ggr förstärkning. Det är 43dB, dvs i nivå med ett riaa-steg. Så, i princip handlar det om ett sådant, men utan riaa-eq. Tanken är att skapa detta i ett steg, därav ett så häftigt rör som E180F

|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
 |
|
Topic  |
|
|
|