|
pix
400.000-klubben

4262 Posts |
Posted - 2026/06/30 : 11:19:22
|
Jag har nu klurat vidare och konstaterat att mätningen är rätt utförd. 10mVpp in ger 100Vpp ut. Dvs 80dB gain! Makalösa siffror om man betänker att signalen förstärks 10 000 gånger utan nämnvärd distorsion. Kretsen är stabil och bägge kanalerna ligger inom några procent deviation. Ökar jag insignalen till 35mVpp in, så uppträder en tydlig 2a tons dist (se bild) Amplituden ut är då 300Vpp (5V/ruta och 10x probdämpning) vilket betyder att CCSen bottnar då det finns marginellt med ytterligare B+ att tillgå (B+ ca 350V). Vad jag ville se var just att röret klipper före JFETen, vilken har ett betydligt ohälsosammare klippspecktra (med otaliga övertoner, medan röret klipper i huvudsak med 2nd harmonic dist). Jag trodde i posten ovan att det var JFETen som klippte med sin låga Source bias (65-70mV) men så är inte fallet. Ingången torde klara i runda slängar 100mV innan Ugs blir positivt, vilket skulle klippa ingången. Bilden visar utsignalen från bägge kanalerna. Inställningen är 5V/ruta och med en 10x prob-dämpning. Bägge kanalerna klipper på ett nästan identiskt sätt.

Mätningen är naturligtvis praktiskt erelevant, för steget är i detta läge i princip olastat. En CCS utgör 100-tals KOhm och mätproben på skåpet utgör en last om 1MOhm. Men denna typ av extremmätning kan ge ledtrådar som annars är svåra att se. Nästa test blev med en utgångslast om 62K. Nu sjunker förstärkningen till mer hälsosamma 40-50dB. Det är nu det börjar bli intressant. Att bara förstärka spänning är inte svårt. Två ecc83 efter varandra, så har man ungefär densamma föreställningen som jag har här. Skillnaden ligger i att E180F och 2SK170 bägge har en transkonduktans (gm) på ca 20mA/V. Det finns mao muskler att driva nästa steg.Lägg därtill att ECC83 har en extremt hög Miller kapacitans. Något som här är minimal, pga kaskad-kopplingen. 10mVpp in ger 10Vpp ut, vilket gör att jag tror att jag ligger i rätt härad för att senare kunna samsas med dacens utgångsström. Bilden visar att insignalen (övre kurvan) respektive utsignalen (nedre kurvan) är 180 grader fasvända. Detta är något som jag senare kan vända rätt i signaltrafon som skall sitta i cd-spelaren.
 |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2026/06/30 13:39:01 |
 |
|