HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nattliga upptåg...akustiska irrfärder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 117

Fuling
DIY-Harry 2006, 300.000-klubben

8567 Posts

Posted - 2026/05/12 :  01:08:29  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, det finns faktiskt en del intressanta metoder att testa för att få det tyst. Särskilt enkelt verkar det dock inte vara, börjar man mata in brum medvetet så är det mycket som ska stämma om det ska bli bättre istället för sämre

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling

8567 Posts

Posted - 2026/05/17 :  01:53:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Upptäckte att jag hade en väldig massa inarbetat tid på jobbet så jag tog en vecka ledigt för att snygga upp lite här hemma.
Det blev en hel del grejor som fick åka till tippen, med resultat att jag äntligen fick loss utrymme att inreda en liten testhörna för mina byggen.
Har märkt genom åren att jag är lite lat när det gäller att mäta, delvis beroende på att oscilloskop och liknande alltid stått undanstuvat så att det varit förenat med lite besvär att plocka fram och koppla in grejorna.
Ett litet bord från Jula och en hemslöjdad hylla löste den biten.

Inte direkt oceaner av arbetsyta men åtminstone en plats tillägnad just för att mäta och kanske modifiera färdiga byggen:

Att provköra nybyggen ut i stora horn är en ganska dålig idé har jag märkt. Ett par gamla CSS 125FR bredbandare och två skrangliga trälådor från Rusta fick bli testhögtalare med lite beskedligare känslighet ifall det händer några högljudda misstag:

Testade att köra dem open back med bara lite ull som dämpning först men det lät lite väl illa så det fick bli att såga till ett par bakstycken av plywood.

Igår kväll fick jag infallet att, mot bättre vetande, testa att driva mina subwoofers passivt. Tidigare mätningar har visat att känsligheten är väldigt mycket lägre än hos fronthögtalarna så jag har inte ens brytt mig om att fundera nämnvärt på saken förrän nu.
Ett snabbt test med enklast tänkbara filter (22mH i serie med vardera subwoofer) och sen direkt på samma förstärkare som fronthögtalarna visade att jag hade både rätt och fel:
Känsligheten är för låg, men det blev ändå en märkbar utfyllnad i djupbasen.

Intressant, kanske nåt att spinna vidare på. Lite tråkigt dock att riktiga filterspolar och kondingar för såna frekvenser kostar mer än ett aktivt delningsfilter och ett hyfsat slutsteg

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9116 Posts

Posted - 2026/05/17 :  15:48:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Snygg hörna!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

pix
400.000-klubben

4256 Posts

Posted - 2026/05/17 :  18:35:46  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det är en stor befrielse att inte behöva plocka fram- och tillbaka allt när lusten att löda infinner sig.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling

8567 Posts

Posted - 2026/05/18 :  00:13:02  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, det ska bli skönt att kunna ha ett projekt framdukat en stund utan att ockupera köksbordet eller nån annan yta i "bostadsdelen"

Funderar på att installera en liknande hörna för lite grövre arbeten med plåt och trä i förrådet innanför hobbyrummet.

Go to Top of Page
Page: of 117 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000