HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Projekt Pukor & Trumpeter. Dagboken
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 91

pix
200.000-klubben

4244 Posts

Posted - 2026/03/23 :  18:40:17  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Som jag nu tänkt så ligger utgångsrören samt LTPerna med AC-glöd. Dvs de rör som har höga signalnivåer samt låg förstärkning (ca 4-8ggr).

DC-glöden är primärt tänkt att mata grammofonsteget (i sitt eget chassi) men jag tyckte det vore snyggt att även ingångsröret till slutsteget fick DC.
Dessa rör har låga signalnivåer och hög förstärkning.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4244 Posts

Posted - 2026/03/24 :  12:50:27  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Monterade in AC-DC kortet och allt funkar (än så länge..) bra.
På kortet så monterades 0R5 motstånd (hade inga 1R enligt schemat) för att undertrycka att ström-spikar skall fortplanta sig in i AC-delen.
Räcker det med 0R5 så är det ju en fördel, då det ger lite större marginal till regulatorns dropout.
Jag har ju ännu inte grammofonsteget inkopplat (lasten ersatt med en motsv. resistor) men kör nu DC till ingångsröret (5963) och AC till de övriga (4st EL34 och 2st 5963).
Spelar fn. på små lådhögtalare (inte hornriggen), men ändå, inget brum, sprak, knaster, rökpelare eller gnissel.
Har även dragit fram följande spänningar till oktal-sockeln (för att senare kunna plocka ut, via en kabel till grammofonsteget):
- 12,6Vdc glöd
- Jord glöd (40V eleverad mot signaljord)
- B+ höger (310Vdc, CLC filtrerad)
- B+ vänster (310Vdc, CLC filtrerad)
- B+ höger (300Vdc, CLCRC filtrerad)
- B+ vänster (300Vdc, CLCRC filtrerad)
- Signaljord

Mönsterkortet blev i minsta laget, så jag fick inte plats att montera detta på skruvtorn. I stället fick jag göra en liten specialare.

Det börjar bli trångt nu

Sådär nu lirar hon igen

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2026/03/24 16:22:18
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4244 Posts

Posted - 2026/03/25 :  12:53:32  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tillbaka till grammofonsteget.
Efter lite knåp i verkstan så blev detta gjort

Denna lilla platå är tänkt att inhysa ingångskortet (på distanserna) och utgångskondensatorerna

Iom att planen är att bygga ett traditionellt steg för MM först, och sedan uppgradera med en hybrid- (jfet) ingång senare, så ville jag ha ingångskortet lättilgängligt.
Det blir ett litet avlångt mönsterkort på dessa stöd som lätt kan lödas på och bytas ut.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4244 Posts

Posted - 2026/03/25 :  14:30:07  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Först ut är vanlig ac-shuntad katodbias för samtliga 4 trioder.
Jag har sedan tidigare en förkärlek till LED-bias. Men nackdelen med denna är att den kan vara svår att pricka in rätt arbetspunkt med. Därför valde jag att här en traditionell R//C bias.

Edited by - pix on 2026/03/25 14:36:45
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2914 Posts

Posted - 2026/03/25 :  19:28:11  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ere GZ37 i slutsteget.
Den ser lite mörk ut.
Va har du för konding efter likriktaren?

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4244 Posts

Posted - 2026/03/25 :  22:02:42  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Förstärkaren har byggts om åtskilliga gånger. Initialt satt där 4st kall-katodrör (150 + 95V om jag minns rätt) i oktalsocklar för att shunt-reglera B+. Då hade jag enbart film-kodningar i nätdelen (inga elektrolyter alls) monterat inuti chassit.
Regleringen gjorde dock ingen nytta (och sänkte tyvärr B+ med ca 55V) så kall-katodrören plockades bort. Filmkondingarna ersattes då även med elektrolyt-, allt för att få upp spänningen (till de 310V som jag har nu).
Elektrolytkondingarna monterades upp genom hålen med hållare där de bakre oktalsocklarna suttit. Två outnyttjade socklar fanns dock ännu kvar. Den ena skall nu användas för att via en kontakt/kabel mata det externa grammofonsteget. Den andra sockeln är ännu outnyttjad.

Steget har kisel-likriktning. Röret du ser har ingen funktion längre. Röret på bilen var ett rör som låg nära till hands när jag tog bilden, och har blivit kvar sedan dess.
Jag vill gärna (helst) använda rörlikriktare. Om inte annat för att få mjukstarten. Men i detta fall så tror jag att kisel-dioder är ett bättre val. Jag kör visserligen klass A på samtliga rör vilket ger konstant strömuttag, men den totala strömmen är ändå relativt hög (runt 250mA från B+). Visst finns det rörlikriktare som kan leverera 250mA men spänningsfallet blir då avsevärt.
Iom att jag använder kisel-dioder så kunde jag även öka på kapacitansen i nätdelen rejält. Även detta höjde B+ till en rimlig nivå.
Jag har för mig att nättrafon är på 210Vac, så jag fick ta till alla medel för att få upp denna.
EL34 klarar ju betydligt högre spänning än den jag har här (och även högre ström). Men jag har nu ca 300V på Anoden med jordad Katod (ca 25V fixed bias på gallren). Tomhångsströmmen ligger strax under 50mA per rör. Totalt sett så kör jag dessa ganska snällt.

Edited by - pix on 2026/03/25 22:18:04
Go to Top of Page
Page: of 91  Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000