| Author |
Topic  |
|
pix
200.000-klubben

4236 Posts |
Posted - 2026/01/03 : 22:02:53
|
Några lugna (-kalla) dagar framgent. Blir bra att plocka fram EL34 (pp) steget och greja lite 
För att göra steget mer flexibelt så behövde jag mer förstärkning. 6201 (ECC81) i LTP-fasdelaren ger med nöd och näppe full utstyrning av utgångssteget (50Vpp) men jag vill ha mer. Dels för att möjliggöra återkoppling, men också för att senare kunna nyttja steget vi högre uteffekt (klass AB). Fn. går steget i strikt klass A med 8W uteffekt.
Att byta 6201 mot ett ECC83 skulle öka förstärkningen något, men till priset av en tveksam ork att driva utgångsrören. Efter mycket funderande, så slutade det hela i att montera ytterligare ett rör (5963) som ingångsrör, och sedan byta 6201 i LTPn mot ytterligare två 5963. Dessa är en sk. long plate-variant av ECC82 (liknande ECC802s) med ett Mu på ca 20. (Obs, fel i schemat. 6963 skall vara 5963).

Ont om plats är det kanske inte  Men att puncha nya hål i topplåten gör sig inte lätt när elektroniken redan är monterad. Jag valde därför att montera det nya ingångsröret inuti chassit. Röret är inte speciellt varmt och på detta sätt så kunde jag montera det väldigt nära ingångs kontakterna, och undviker på så sätt risk för brum.

|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2026/01/04 12:51:16 |
 |
|
|
pix
200.000-klubben

4236 Posts |
Posted - 2026/01/04 : 07:18:54
|
Med högre förstärkning så öppnar sig möjligheten att nyttja återkoppling. Om dess vara, eller inte är omdiskuterat, så jag ville ha bägge alternativen. Via en switch kan global återkopplas väljas. Och om denna nyttjas så kan mängden återkoppling ställas in via en pott.

Denna pott är på 10K (2st längst ner på kortet), vilket ger en bred justeringsmöjlighet. Jag valde initialt att ställa denna pott i ca 2K, vilket ger en återkoppling på ca 8dB. Utöver potten så monterades en kompenseringskondensator (2st med svart krypslang) på 400pF, vilket tillsammans med 2K bildar ett hf-filter på 180KHz. Värdet hittas genom att mata förstärkaren med en fyrkantpuls på 10KHz, och med kondensatorvärdet minimera ringning. 8dB återkoppling är ganska normalt vilket i mitt fall ger förstärkaren en känslighet på 1,7Vpp (0,6Vrms) för full utstyrning. Detta kan låta högt. Men då jag senare tänkt prova driva förstärkaren i klass AB så behöver jag en marginal för ett större signalswing till utgångsrören.
 |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2026/01/04 07:27:24 |
 |
|
|
pix
200.000-klubben

4236 Posts |
Posted - 2026/01/04 : 10:04:11
|
Lite mätningar (enbart vänster kanal visas nedan). FFT-spektrat är typiskt för en PP-förstärkare, med en snarlik 3rd och 2nd harmonic, iom att en utsläckning mellan de båda faserna sker (alla rör har genetiskt en 2nd harmonic, då det negativa anod-swinget är längre än det positiva, men då två rör jobbar i pp så elimineras detta).
Testutrustningens begränsningar visas med förstärkaren inkopplad men avslagen. Det finns en peak vid 16kHz som jag inte lyckats härleda. Antagligen är det ett lysrör, elpanna (bergvärmepump) eller någon liknande elkälls som spelar ett spratt. Nivån är dock så låg att man nog kan bortse från denna. Dessutom höjs brusgolvet när aktuella mätningar utförs, varför denna peak drunknar däri.

Förstärkaren på, men utan stimuli (signal). Jag har medvetet skalar bort <1KHz. Detta område har alltid 50Hz-brum (och multiplar på denna). Dessa är dock inte relaterade till signaldistorsion, utan ett helt eget område. Generellt är förstärkaren mycket tyst.

Distspektra vid 2,81Vrms (1W) @ 8R last utan återkoppling Den totala harmoniska distorsionen samt brus (Thd+noise) ligger på 0,56%.

Distspektra vid 2,81Vrms (1W) @ 8R last med återkoppling Den totala harmoniska distorsionen samt brus (Thd+noise) har nu sjunkit till 0,29%.

Dist vs. frekv vid 2,81Vrms (1W) @ 8R last utan återkoppling Vid FFT graferna ovan används en 1KHz grundton. Vid dessa mätningar så sveps signalen över hela audiobandet. Man kan konstatera att dessa inte sticker ut nämnvärt, och att 2nd harmonic (röd) är som högst, just vid 1KHz. Distspektrat påvisade ett fallande, vilket också syns här. 2nd harmonic (röd) är högst. Sedan 3rd harmonic (orange) osv. En intressant iakttagelse är att de låga övertonerna (2nd och 3rd) dippar vid 4kHz, vilket blottlägger e högre (4th och 5th). Önskvärt är att distspektrat är fallande (2nd, 3rd, 4th, 5th..) då detta för örat har en maskerande effekt. Iom att detta här är begränsat (och med mycket låg nivå) till en frekvens, så tror jag inte det är något att bry sig om.

Dist vs. frekv vid 2,81Vrms (1W) @ 8R last med återkoppling Grafen ändrar sig inte nämnvärt från ovan. Nivåerna sjunker något när återkoppling tillförs, vilket också påvisas i FFT graferna ovan.

Frekvensgång vid 2,81Vrms (1W) @ 8R last utan återkoppling (orange). Frekvensgången är i det närmaste spikrak inom audioområdet.

Frekvensgång vid 2,81Vrms (1W) @ 8R last med återkoppling (blå). Frekvensgången ändras inte nämnvärt med tillförd återkoppling. En liten dipp syns vid 6Hz som jag inte kan förklara. Dock tror jag inte att den påverkar återgivningen då den ligger långt under audioområdet.
 |
Edited by - pix on 2026/01/04 11:31:46 |
 |
|
|
pix
200.000-klubben

4236 Posts |
Posted - 2026/01/04 : 12:35:22
|
Signalmätningar Ett tydligare sätt att se skillnad på ett återkopplat system är att jämföra en fyrkantpuls vid olika frekvenser. Denna mätning illustrerar många olika aspekter, som bandbredd, ringningar och frekvenslinjäritet. Återkopplingen i nedanstående exempel är 8dB med 400pF kompenseringskondensator (180KHz hp-filter) monterad.
1KHz fyrkant-puls utan återkoppling

1KHz fyrkant-puls med återkoppling

10KHz fyrkant-puls utan återkoppling

10KHz fyrkant-puls med återkoppling

20KHz fyrkant-puls utan återkoppling

20KHz fyrkant-puls med återkoppling

30KHz fyrkant-puls utan återkoppling

30KHz fyrkant-puls med återkoppling

|
Edited by - pix on 2026/01/04 12:39:42 |
 |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ

2897 Posts |
Posted - 2026/01/04 : 13:31:03
|
Snyggt! Ja föredrar ett gammalt hederligt oscilloskåp |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
|
pix
200.000-klubben

4236 Posts |
Posted - 2026/01/04 : 14:37:42
|
Jupp. Analogin med digital- vs. analogt ljud är ju inte helt fel  Digitalt må vara perfekt, men analogt är lättare att ta till sig. Fyrkantpulsmätning är annars väldigt givande. En kompression av många parametrar. Här ett exempel på vad man kan utläsa från en sådan
 |
 |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ

2897 Posts |
Posted - 2026/01/04 : 21:13:21
|
Oj! Den kurvan va inte så vacker |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
Topic  |
|
|
|