HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ryssens Stereo Saker --> Just nu div slutsteg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 75

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8315 Posts

Posted - 2025/06/30 :  16:07:03  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
6CG7 verkar vara en novalversion av 6SN7, borde vara ungefär i stil med ECC82 då som Millett körde med. 6N6P har bra mycket högre branthet men de vill väl ha ganska mycket högre anodström också då, plus att de drar mycket mer glödström.
Nåt i stil med ECC88 vore kanske en lagom kompromiss. Dyra, men det kanske finns nån rysk variant till bra pris eller omsn kan hitta ett gäng PCC88.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8961 Posts

Posted - 2025/06/30 :  16:51:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jo det finns en rysk variant av ecc88,6N23P.
Men hur hög ström tror du att 6N6P behöver?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8961 Posts

Posted - 2025/06/30 :  17:17:24  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har 4st 6N23P hemma,då finns det lite att välja mellan...

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

8315 Posts

Posted - 2025/06/30 :  17:21:25  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja just det, 6N23P låter bekant. Kollade på 6N1P lite snabbt också, de var i alla fall billiga om än med ganska klen branthet.
Skulle tro att 6N6P vill ha 15mA eller mer för att vakna till liv, enligt allt jag hittat att läsa om dem trivs de bäst med hög anodström.

Man skulle, helt på riktigt, kunna peta ner Jfetar i rörhållarna också...!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2025/06/30 18:27:06
Go to Top of Page

Fuling

8315 Posts

Posted - 2025/06/30 :  18:41:41  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Så länge pinouten stämmer och man anpassar motståndet eller vad man nu har mellan katod och minusmatning så borde det gå bra att blanda olika rörsorter. Jag har för mig ryska rör har glödtrådarna kopplade på ett lite annat sätt än västerländska, det får man väl se upp med.

Jag kollade lite snabbt och det verkar finnas konstantströmdioder upp till 18mA/50V, det borde räcka långt även för lite kaxigare rör tycker jag. Möjligtvis att man får montera zenerdioder eller nåt som överspänningsskydd så att det inte blir nåt knas vid uppstart eller vid väldigt stora signaler, har inte riktigt funderat klart kring det där än.

Vill man göra sig märkvärdig så skulle det gå att använda drosslar istället för katodmotstånd också, Piemme har några modeller för 18-19 euro som borde funka men det går ju åt några stycken.

Personligen skulle jag nog nöja mig med 12dB/oktavs branthet, då går det bara åt fyra dubbeltrioder och jag skulle klara mig på de 6N6P jag har hemma. 6,3V 3A glödström dock, och helst DC tänker jag mig när det är på lågnivå och med kretskortsbanor istället för tvinnat glödkablage. 120mA till högspänningen också, det blir en hyfsad nätdel faktiskt.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8961 Posts

Posted - 2025/06/30 :  18:52:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Det finns en E-153 som ska avge 15mA.
quote:
Man skulle, helt på riktigt, kunna peta ner Jfetar i rörhållarna också...!

Nej nej inget fusk nu....

Learning by burning..
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8961 Posts

Posted - 2025/06/30 :  19:05:17  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
https://frank.pocnet.net/sheets/112/6/6N23P.pdf
Här står att varje anode ska ha 15mA,eller är det max anodström som anges?

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

8315 Posts

Posted - 2025/06/30 :  19:53:27  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
De där ryska databladen är lite svårtolkade men jag tycker 15mA låter lite högt för en ECC88. Fungerar säkert bra men risken är väl att det går ut lite över livslängden.

Ren gissning dock, jag hade nog googlat lite och bildat en uppfattning om vilken anodström folk kör med för respektive rörsort.
Inbillar mig att 10-12mA är vanligt för 88:or.

Rent tekniskt är det nog bra att lägga strömmen högt, brantheten ökar med ökande anodström vilket ger lägre distorsion och utimpedans. Det sistnämnda är viktigt i filterkopplingar.
Nackdelen är förstås att man bränner slut på rören fortare, det blir väl att väga in pris och tillgång i ekvationen också.

Go to Top of Page
Page: of 75  Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000