pix
200.000-klubben

4224 Posts |
Posted - 2025/06/14 : 16:31:16
|
Snyggt ! Både funktionellt och estetiskt så gillar jag en låg låda, med trafos, drossla och kondensatorer monterat ovanpå chassit, smartare än en hög låda för att rymma dessa delar inuti.
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8289 Posts |
Posted - 2025/06/14 : 16:45:43
|
Jo, nog är det mer estetiskt att ha grejorna ovanpå, i alla fall så länge grejorna som sitter ovanpå ser bra ut Som synes har jag haft tur och fått tag på en del gamla järn som kommer väl till pass nu, värre är det med prylarna från Lundahl och Hammond men det får lösas med plåtkåpor.
Tyvärr ser det ut som att jag kommer få snickra ihop ett tredje chassi också, med direktupphettade rör i klass A2 blir det snabbt många olika matningsspänningar och ska det göras med stil (rör och järn) så tar det plats. Det lutar alltså i nuläget åt ett tredje chassi för glödnätdelarna men det är inga problem, virke har jag och jag måste ändå köpa mer plåt. Dunker-faktorn ökar förstås också med fler chassin, det är en fördel
quote: Tänkte just föreslå överhandsfräsen,men det tycktes ju ordna sig självt...
Till geringen? Det skulle förstås kunna funka, ja. Tänkte först fräsa ändarna i pelarborren på jobbet men den har för lågt varvtal och flisar upp ändträt. Att kapa och sen slipa i fixturen fungerade helt ok ändå, teak är lättslipat och är man noggrann vid kapningen så är det inte många tiondelar att slipa heller.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|