HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Det började med ett besök..nya utmaningar..
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

maal
Member

830 Posts

Posted - 2025/01/01 :  23:03:52  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Bygget närmar sig målsnöret.
Återstår bara ett antal strykningar med lack.
Att jobba i plywood är ju ganska enkelt, jämfört med dom horn jag byggde för några år sedan. Nackdelen är att alla misstag blir synliga och svåra att trolla bort.
De förra hornen i ek/ask har den fördelen att man ganska enkelt kan mejsla ur och limma i en ny bit om man klantar till det med fräsen.
Jag har tyvärr lyckats med att slinta med fräsen och gjort mitt bästa att åtgärda missarna.
På lördag ska vi göra nya mätningar och förhoppningsvis så låter det som förväntat.

DIY och rör.

Edited by - maal on 2025/01/01 23:14:22
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1754 Posts

Posted - 2025/01/02 :  10:45:57  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Imponerade! Hoppas dom låter lika bra som Amatörens då jag lyssnade på dom med TAD drivers. Det ljudet hemsöker mig fortfarande då och då. Vågar man hoppas på lite mätningar senare?

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

maal
Member

830 Posts

Posted - 2025/01/06 :  19:13:48  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
I lördags genomförde vi mätningar och ställde in försteget Flex Eight.
Delningarna hamnade på 600 Hz respektive 6kHz. Har tyvärr inga bilder från mätningarna, men det lär bli flera mätningar.
Systemet är bestyckat med 2235 i mina gamla lådor. I Yuichi hornen sitter det 2450 med original membran i titan. Som diskant har jag ett par helt nya D220TI i ett par billiga plasthorn.
Förstärkeriet består av Firstwatt Amp Camp Amp till diskanterna, två tummarna drivs av mitt gamla F5 och till basarna kör jag med ett NAD 208.
Om jag ska göra en jämförelse med min gamla setup och Yuichi hornen med passiva filter så är detta en helt annan grej.
Ljudbilden betydligt mer sammanhållen och mer stampa takten känsla.
Skulle påstå att jag inte ägt ett system som spelar bättre än detta. Till saken hör väl också att rummet är betydligt bättre anpassat än det mitt gamla system spelade i. Vardagsrummet i förra bostaden var vinkelformat och med det bjöd på en del svårigheter.
Härnäst blir det att jobba med akustiken i rummet. Ska även testa med mina 2446 som ska få nya coatade membran.
Har även ett par D305 på väg hem från USA, ska bli spännande att höra hur dessa låter. Delar till en ny streamer baserad på Raspberry Pi finns hemma.
Fortsättning följer!

Edit: stavfel.

DIY och rör.

Edited by - maal on 2025/01/06 19:58:32
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1754 Posts

Posted - 2025/01/12 :  10:52:39  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Underbart system! Det är väl bara Amp Camp Amp som kan bidra med lite väl hög dist men det kanske inte märks av när den endast spelar i diskanten? Ser fram mot fortsättning med akustik och mätningar.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1555 Posts

Posted - 2025/01/12 :  12:46:19  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Mycket fint och inspirerande!

Jag klurar på materialval innan jag själv ger mig på att börja bygga ett par, men jag tror jag har lite idéer...

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

maal
Member

830 Posts

Posted - 2025/01/28 :  19:01:56  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
quote:
Underbart system! Det är väl bara Amp Camp Amp som kan bidra med lite väl hög dist men det kanske inte märks av när den endast spelar i diskanten? Ser fram mot fortsättning med akustik och mätningar.

Ett annat slutsteg från Firstwatt står på bänken, ett Return of Zen. Ska testa det med några olika kylflänsar innan jag bygger en ny låda.

quote:
Mycket fint och inspirerande!

Jag klurar på materialval innan jag själv ger mig på att börja bygga ett par, men jag tror jag har lite idéer...

Bra Tomas! Bara att du hör av dig om du funderar på något.

Plywoodhornen står och spelar, det låter riktigt bra i mina öron. Dom har bestyckats med ett par D305 med membran i phenol.

Som jag nämnt tidigare i tråden så fanns ju planer för ett par lite större horn
Mest för att jag har några bitar bänkskiva som blivit över från då jag renoverade köket i gamla radhuset. Har dock kompletterat med lite material från Bauhaus, då jag gissar att det inte räcker till riktigt.
Har börjat såga lite smått.

DIY och rör.
Go to Top of Page

Perfector
Member

568 Posts

Posted - 2025/01/28 :  19:20:19  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
WAOW!
Jag får en helt annan vibe av virket.
Limma ihop och borra ur för en Dualspelare för vinyler
Tänk er vad det skulle se vackert ut på eget bord, lackad och polerad med bivax.
Men, det är väl ingen som lyssnar på sån't numera.

"Clarity by Choise"
Klaga inte på att du inte får det du vill ha
var glad att du inte får vad du förtjänar
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1754 Posts

Posted - 2025/01/29 :  21:29:27  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Wow, det där kommer gränsa till konst! Tycker dom första också gör det

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

maal
Member

830 Posts

Posted - 2025/02/08 :  12:50:10  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Arbetet med dom nya hornen fortgår. IWATA, 570MM djupa, 350mm höga och 840mm breda.
Eftersom jag inte har tillräckligt med material så har jag fått kapa upp alla bitar i remsor och sedan limmat ihop dom för att minimera spillet. Totalt blir det 4 skikt i varje hornhalva, varav det första lagret är 26mm, de övriga tre är 40mm. Det första lagret är av bänkskiva jag kompletterat med från Bauhaus. Ska fortsätta såga idag.
En fräsmall är klar.
Har klurat lite på hur jag ska gå tillväga med sidorna. Ska göra ett försök med att såga spår i sidostycket och därmed kunna limma och skruva det på den svängda sidan.

DIY och rör.

Edited by - maal on 2025/02/08 12:52:49
Go to Top of Page

maal
Member

830 Posts

Posted - 2025/02/08 :  20:15:53  Show Profile Send maal a Private Message  Reply

https://i.imgur.com/lwRj6Az.jpeg[code]

DIY och rör.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2765 Posts

Posted - 2025/02/08 :  20:26:05  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Oj!
Här händer d grejjer.
Klokt å ta spillbitar å limma ihop.
Å snyggt blir de åxå

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

maal
Member

830 Posts

Posted - 2025/02/10 :  18:47:48  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Galet tungjobbat träslag. Jag har ett antal helt nya frässtål, ändå så sackar fräsen. 1200w motor är inte tillräckligt. Får fundera på en alternativ lösning. Alla skikt måste ju fräsas i samma profil på sidorna eftersom det är svängda sidor.
Arbetet fortgår, 5 av totalt 16 bitar klara för att limmas samman.

DIY och rör.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1555 Posts

Posted - 2025/02/10 :  21:30:38  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Är det Akacia tro?

Jag gissar att jag åker på samma bekymmer med ett snarlikt bygge jag pysslar med, upptäckte att det var väldigt svårt att hitta rätt tjocklek på materialet man behövde!
Lösningen fick bli att köpa en limträskiva, såga i småbitar och limma ihop till en ny limträskiva, men det har ju du redan kommit under fund med

Go to Top of Page

maal
Member

830 Posts

Posted - 2025/02/10 :  22:14:57  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
@Tomas J
Det stämmer, den ljusare skivan är Akacia.
Den mörkare är en blandning mellan Dabema, Padouk, Sapelle & Acajou.
Skivan av Akacia är något mjukare, den andra är galet hård. Man får gå på försiktigt med stålet när man fräser för det hugger lätt.
Det går åt mängder med lim, mycket kapa och passa ihop. Jag har limmat ihop bitarna i etapper, för att slutligen sätta ihop ett komplett skikt. Sätter man ihop alltför många småbitar så glider det lätt iväg när man pressar ihop paketet med limknekten.
Go to Top of Page

maal
Member

830 Posts

Posted - 2025/02/17 :  22:03:39  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Arbetet fortgår och kan sammanfattas med ett ord: limma.
Återstår bara tre skikt att foga ihop, sen är det dags att börja fräsa igen.
Eftersom det skräpar ner något otroligt så är der enda alternativet att göra jobbet utomhus. Helgen som gick bjöd på ymnigt snöfall så det blev att limma inne i garaget istället.
Om allt går som planerat så blir det att montera upp fräsbordet utomhus i helgen som kommer.
Fortsättning följer!

DIY och rör.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1789 Posts

Posted - 2025/02/18 :  10:04:08  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Jäklar vilket jobb du lägger ner! Beundransvärt!
Hoppas slutresultatet gör mödan värt.
Vilka drivers tänker du använda?

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

maal
Member

830 Posts

Posted - 2025/02/20 :  19:43:21  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Då är alla skikt limmade och klara. Ska erkänna att jag var lite less på att limma mot slutet. Totalt så blev det lite drygt 200 bitar som limmades samman.
I helgen blir det sågning och därefter fräsning om vädret tillåter.

quote:
Vilka drivers tänker du använda?

Det lutar åt ett par 2446 med coatade membran. Har ju även ett par D305 med phenolmembran och ett par 2450 med nya membran i aluminium.
Just nu spelar jag med D305 i plywood hornen och det låter riktigt bra tycker jag.

DIY och rör.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2765 Posts

Posted - 2025/02/21 :  04:49:55  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Shit!
Vilket jobb

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

maal
Member

830 Posts

Posted - 2025/02/23 :  18:41:03  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Arbetet fortgår. Snart är samtliga skikt frästa, återstår 6st.
Monterade i en kortare fräs och kör halva tjockleken i varje omgång, det blev mer lättjobbat och mindre flis och splitter.
Mina Yuichi horn ter sig som små diskanthorn i jämförelse

DIY och rör.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1555 Posts

Posted - 2025/02/23 :  19:56:42  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Vilka monster!

Jag nöter på i mitt garage... nu väntar jag på ett nytt frässtål.

Go to Top of Page

maal
Member

830 Posts

Posted - 2025/03/10 :  05:50:51  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Samtliga skikt är färdiga och jag har börjat limma ihop dom. Har börjat skissa lite smått på frsäsjiggen. Det blir en liknande konstruktion jag byggde till Yuichi hornen.

DIY och rör.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1754 Posts

Posted - 2025/03/17 :  22:36:13  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Man kan gissa att det kommer bli helt magiskt häftigt! Men jag hade nog fegat och testat med en 3D-skrivare först och fyllt formen med något lämpligt för att prova geometri och kombinationer innan jag hade gjort den slutliga versionen i trä... Ser fram mot fortsättningen!

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2765 Posts

Posted - 2025/03/17 :  23:38:27  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
De krävs en stöddig 3d skrivare t dom hornen.

Ja va me More10 å hämtade en prototyp han caddat å låtit en firma 3d printa.
Deras 3d printer grejjade 1500x1500x1500mm.
Hela maskinen va ett monster å dom printade hans prototyp m 4mm munstycke

Å ändå tog de en hel helg å printa.

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8142 Posts

Posted - 2025/03/17 :  23:58:01  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Finns skrivare som går på räls och printar hus i betong. Guldläge om man planerar in stora horn redan från början när man ritar kåken.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8142 Posts

Posted - 2025/03/18 :  00:00:54  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Finns skrivare som går på räls och printar hus i betong. Guldläge om man planerar in stora horn redan från början när man ritar kåken.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.4 sekunder. Snitz Forums 2000