HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Det började med ett besök..nya utmaningar..
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

maal
Member

821 Posts

Posted - 2025/01/01 :  23:03:52  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Bygget närmar sig målsnöret.
Återstår bara ett antal strykningar med lack.
Att jobba i plywood är ju ganska enkelt, jämfört med dom horn jag byggde för några år sedan. Nackdelen är att alla misstag blir synliga och svåra att trolla bort.
De förra hornen i ek/ask har den fördelen att man ganska enkelt kan mejsla ur och limma i en ny bit om man klantar till det med fräsen.
Jag har tyvärr lyckats med att slinta med fräsen och gjort mitt bästa att åtgärda missarna.
På lördag ska vi göra nya mätningar och förhoppningsvis så låter det som förväntat.

DIY och rör.

Edited by - maal on 2025/01/01 23:14:22
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1752 Posts

Posted - 2025/01/02 :  10:45:57  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Imponerade! Hoppas dom låter lika bra som Amatörens då jag lyssnade på dom med TAD drivers. Det ljudet hemsöker mig fortfarande då och då. Vågar man hoppas på lite mätningar senare?

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

maal
Member

821 Posts

Posted - 2025/01/06 :  19:13:48  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
I lördags genomförde vi mätningar och ställde in försteget Flex Eight.
Delningarna hamnade på 600 Hz respektive 6kHz. Har tyvärr inga bilder från mätningarna, men det lär bli flera mätningar.
Systemet är bestyckat med 2235 i mina gamla lådor. I Yuichi hornen sitter det 2450 med original membran i titan. Som diskant har jag ett par helt nya D220TI i ett par billiga plasthorn.
Förstärkeriet består av Firstwatt Amp Camp Amp till diskanterna, två tummarna drivs av mitt gamla F5 och till basarna kör jag med ett NAD 208.
Om jag ska göra en jämförelse med min gamla setup och Yuichi hornen med passiva filter så är detta en helt annan grej.
Ljudbilden betydligt mer sammanhållen och mer stampa takten känsla.
Skulle påstå att jag inte ägt ett system som spelar bättre än detta. Till saken hör väl också att rummet är betydligt bättre anpassat än det mitt gamla system spelade i. Vardagsrummet i förra bostaden var vinkelformat och med det bjöd på en del svårigheter.
Härnäst blir det att jobba med akustiken i rummet. Ska även testa med mina 2446 som ska få nya coatade membran.
Har även ett par D305 på väg hem från USA, ska bli spännande att höra hur dessa låter. Delar till en ny streamer baserad på Raspberry Pi finns hemma.
Fortsättning följer!

Edit: stavfel.

DIY och rör.

Edited by - maal on 2025/01/06 19:58:32
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1752 Posts

Posted - 2025/01/12 :  10:52:39  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Underbart system! Det är väl bara Amp Camp Amp som kan bidra med lite väl hög dist men det kanske inte märks av när den endast spelar i diskanten? Ser fram mot fortsättning med akustik och mätningar.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1553 Posts

Posted - 2025/01/12 :  12:46:19  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Mycket fint och inspirerande!

Jag klurar på materialval innan jag själv ger mig på att börja bygga ett par, men jag tror jag har lite idéer...

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000