HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nattliga upptåg...akustiska irrfärder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 95

Ryssen
100.000-klubben

8746 Posts

Posted - 2024/12/31 :  17:57:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
ser på fotot ovan att det heter PWR2 kör du den på enkel spänning?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8063 Posts

Posted - 2024/12/31 :  18:04:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nä, jag kör på PWR1, +-9V för tillfället.
PWR2 verkar fuska fram en fuskjord med hjälp av två motstånd, har dömt ut det som en nödlösning men i skenet av den senaste tidens händelser så är det kanske nåt man borde testa.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling

8063 Posts

Posted - 2025/01/01 :  03:07:47  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det är skönt när man kan skylla på andra...:

På grund av annat som skulle hinnas med under kvällen så blev provkörningen av det nya filtret så hastigt utförd att jag först inte märkte att det var tyst, eller nästan tyst, i höger fronthögtalare.
En vända med oscilloskopet visade att höger kanal på filtret betedde sig väldigt märkligt med nån slags tidsberoende klippning av den negativa vågformen när signalen översteg ca. 1V.

Lite mätande med multimeter visade på att likspänningarna in och ut från ena opampen i den filtersektionen var helt tokiga och dessutom ändrades långsamt medan man mätte, vilket fick mig att misstänka att felet på ett eller annat sätt hade med nån kondensator att göra.

Det antagandet visade sig vara delvis rätt: Efter en massa mätande och en ingående granskning av ett obestyckat kretskort av samma modell kom jag fram till att det saknades en kopparbana på kortet...
På ett ställe där ett motstånd från högpassdelen och en konding från lågpassdelen skulle gå till en gemensam jordpunkt saknades jordanslutning på ena kanalen, med resultat att både DC-nivåer och filterfunktionerna blev helt uppåt väggarna.

Enkelt fixat med en kabelstump men det säger en del om KMTechs kvalitetskontroll...
Nu lirar det som det ska, så vitt jag kan bedöma, men lite irriterad blir man ju på folk som säljer produkter utan att kolla om konstruktionen är färdig.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8746 Posts

Posted - 2025/01/01 :  14:56:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Nu lirar det som det ska, så vitt jag kan bedöma

Utan brumm oxå?Tur att du kom underfund med det då.
Kanske det var samma med dom andra korten oxå?

quote:
Enkelt fixat med en kabelstump men det säger en del om KMTechs kvalitetskontroll...

Kanske bäst du talar om för KMTech.

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2025/01/01 15:17:44
Go to Top of Page

Fuling

8063 Posts

Posted - 2025/01/01 :  15:47:22  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Märkligt nog så påverkades inte brummet märkbart av felet på kretskortet. Det lilla som är nu får jag nog jaga genom bättre systemjordning.

Jo, tänkte skriva ett mail till dem och påpeka felet. Känns som att det är värt att kolla funktionen hos det andra filtret också även om jag inte märkt några konstigheter med det (förutom brum då...).

Överlag kan jag nog inte riktigt rekommendera KMTechs kretskort nu när jag tittat närmare på dem. Utifrån vad jag lärt mig om jordning, avkoppling m.m. så ser de inte särskilt väldesignade ut, även bortsett från den saknade kopparbanan.

Go to Top of Page

Fuling

8063 Posts

Posted - 2025/01/01 :  20:06:40  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Sådär, nu har jag skrivit till KMTech och påpekat felet och hur jag åtgärdade det. Är de måna om sitt rykte så kanske det dyker upp ett par korrigerade kort med posten framöver, men det är kanske optimistiskt att tro.

I övrigt märkte jag att brumnivån ökade lite igår när jag lödde in en pot mellan filtret och chipslutsteget som driver basarna. Efter att ha jordat plåthöljet på poten så minskade brummet till en lägre nivå än innan jag lödde in poten, nu är det mest ett svagt brus kvar som hörs om man lyssnar nära basarna. Går det att montera in nätdelar, filter och slutsteg i en låda och ligga kvar på den här nivån av brum/brus så kan jag leva med det utan problem.

Ska kika om det finns nån färdig låda på eBay som rymmer alltihop utan att kosta skjortan, är ganska mätt på trä- och metallslöjd för tillfället...

Edit: Fick bli ett rackchassi från Thomann, en beprövad och estetiskt neutral lösning i alla fall: https://www.thomann.de/se/adam_hall_87408v_leergehaeuse_2he.htm

Edited by - Fuling on 2025/01/01 21:31:11
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8746 Posts

Posted - 2025/01/01 :  21:52:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Håller tummarna att det ska funka det här gången nu då..

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

8063 Posts

Posted - 2025/01/01 :  22:01:42  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tack, det lär behövas...
19" racklådor är i alla fall stora så man kan montera nätdelen i ena änden och elektroniken i den andra, att undvika trängsel brukar minska risken för brum.
Vore ju skönt att få ihop det här bygget och ställa det i en vagn ihop med TZ20-förstärkaren så kan man ta nya friska tag med andra filter och basslutsteg till T20, 808 och 6S4S sen framöver.

Det där med opampar och billiga kretskort sålda av folk som inte orkat kolla att de fungerar kan man väl lämna bakom sig sen och ta sikte på lite tyngre grejor. Pass och hans fanclub har ju några filterkonstruktioner med Jfetar som går att köpa som byggsatser på Diyaudio och rörfilter ska väl testas för sakens skull det också.

Go to Top of Page
Page: of 95 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000