Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7971 Posts |
Posted - 2024/11/26 : 18:51:16
|
quote: Ja har några nättrafos som e gjorda för EL34pp 50W. Ja kan skicka upp en t dej Fuling så kan du prova en.
Vore spännande, har haft mycket problem genom åren med morrande trafos utan att hitta nån riktig lösning. Funderar på om jag kan ha mycket överlagrad likspänning på nätet som mättar kärnorna, bor ganska nära ett stort sågverk som kanske kan ställa till med ett och annat på elnätet.
quote: 3-fas industri-trafos borde ju gå att finna.
Jag har nåt svagt minne av att en gammal bekant testat 3-fasare och kom fram till att de inte gick att använda på nåt vettigt sätt men jag minns så lite av de resonemangen att jag låter bli att säga nåt mer. Dock finns det enfastrafos med högre primärspänningar än 230V, 380/400V är vanliga och det finns ändå uppåt 600V. Såna kan vara intressanta och brukar vara billiga, men frakten blir ju dyr istället.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2692 Posts |
Posted - 2024/11/26 : 18:59:53
|
Ja skickar en bild i helgen. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
7971 Posts |
Posted - 2024/11/26 : 22:12:04
|
quote: Ja skickar en bild i helgen.
Blir bra. Ingen brådska, jag har redan köpt järn och trafokåpor för lite mer pengar den senaste veckan än vad jag vill medge... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2692 Posts |
Posted - 2024/11/26 : 22:42:31
|
Ha ha! Shit happens |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
7971 Posts |
Posted - 2024/11/26 : 22:52:17
|
Behövde nättrafo och drosslar till 300B plus kåpor att gömma alla fula Lundahltrafos under, sen råkade det dyka upp ett par stora järnkärnedrosslar på Tradera som jag villhövde till nåt framtida bygge... |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2024/11/28 : 09:54:43
|
Jag tog för många år sedan ner några björkar. Det mesta blev till ved, men några sågades upp till plank. Hade helt glömt av dessa, då de legat inkilade under taket till mitt förråd. Några var lite maskätna med små hål i, men några hade klarat sig bra. Jag har bara 12 tums klinga på min såg så bredare plank måste därför sågas från två håll. De blir därför långt ifrån plana, så de blir en hel del hyvlande efter klyvningen Lägger dem då på hyvelbänken och grovhyvlar med elektrisk handhyvel. När jag har en sida plan nog så plankan inte vickar, så kör jag dem plans i planhyveln.
Lådan till grammofonsteget är gjord av denna björk. Laxarna är tillverkade i mörk teak. Passade även på att fräsa ut en liten nedsänkning för en aluminiumskylt som skall pryda lådans front. För att göra denna nedsänkning så har jag gjort en mall som spänns fast på ytan, en överhandsfräs med styrlager följer då mallens uttag invändigt, så risken för sne-skär är liten.
Fötterna är gjorda av mässing som polerats upp med filttrissa och polerpasta. De är tunga med en en material tjocklek på 5mm, men i mitten är de öppna. Där stoppar jag in en cylinder av tempur-gummi, vilket ger en stadig men också dämpad funktion. Jag vet inte om detta påverkar mickrofoni. Men det skadar ju inte om det finns en viss mekanisk dämpning till underlaget
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2024/11/28 10:05:50 |
|
|
Fuling
7971 Posts |
Posted - 2024/11/28 : 19:16:22
|
Imponerande träarbete, som vanligt! |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2692 Posts |
Posted - 2024/11/28 : 19:47:06
|
Stiligt
Ja vibrations dämpning i riaa steg e bra! |
|
|
Topic |
|