Author |
Topic |
Imperial
Medlem i AÖ
2673 Posts |
Posted - 2024/11/17 : 01:18:26
|
Ja har även provat Photoflash kondingar m gott resultat. Men Rifas PEH å PEG serier e grymt bra. Enda abret m dom e att dom e väldigt känsliga för överspänning. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2024/11/17 : 21:58:58
|
Det finns många vägar till rom. Jag har en hel del komponenter i mina gömmor. Försöker först att nyttja dessa.
En drossel fungerar som ett mekaniskt svänghjul. Om den lastas hårt så kommer spänningen att öka, för att bibehålla ett konstant strömdrag. En unik egenskap som inte går att ersätta med en kondensator. Man kan säga att den fungerar som en konstantström-källa (ccs).
En kondensator laddas upp och agerar mer som ett batteri. Den töms när den lastas och fylls på när den inte lastas. På så sätt eliminerar den spänningsrippel och jämnar ut spänningsvariationer.
Jag inbillar mig att ett slutsteg, med högt strömdrag och högt strömsving, främjas av en dominerande induktiv nätdel. Dvs mycket drosslar och relativt låg kapacitans eftersom lågt rippel är av moderat betydelse. En grammofonförstärkare är dock annorlunda. Där är strömsvinget nästan obefintligt, och kravet på mycket lågt rippel högt. Mer kapacitans än induktans torde vara på sin plats här. Filtret kommer att bli: (c)-L-C-L-R-C för reaktive ingångsrör. Och (c)-L-C-L-C för respektive utgångsrör. (c) blir en mindre plastkonding som provas ut praktiskt. Övriga kondensatorer lutar åt 100uF elektrolyt. Jag har visserligen en hel del ovala pio-kodningar, vilket vore snyggt som sista konding i respektive filter. Men de tar mycket plats, så vi får se vartåt vi landar. Iom att strömdraget är relativt konstant, så kan man även montera en kondensator parallellt med drossel nummer två. En induktans, parallellt med en kapacitans utgör en resonanskrets. Och om dess värden väljs rätt så kan man skapa ett extremt högimpedivt element med låg resistans. I detta fall så skulle denna resonans isf läggas på 100Hz, dvs dubbla nätfrekvensen. Nåväl detta blir en senare test, huruvida detta går att realisera irl.
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2024/11/17 22:12:46 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7936 Posts |
Posted - 2024/11/18 : 01:43:09
|
Hm, resonemangen kring drosslar versus kondingar måste jag fundera en stund kring. Båda kan lagra energi, den saken är klar. Kondingar strävar efter att hålla spänningen över sig konstant genom att dra eller lämna ifrån sig ström medan drosslar anpassar spänningen över sig för att försöka hålla strömmen konstant.
Om man ska använda mycket av det ena eller det andra i nätdelen blir nästan en kulturfråga, inom triod-stofilkretsar har jag sett att det uppfattas som lite "fint" att komma undan med små mängder kapacitans till priset av mycket järn och att det ska vara gynnsamt för den alltid så omhuldade "dynamiken".
I lite sluskigare sammanhang skänker det däremot status att kunna visa upp kondensatorbanker som ser ut som ett sexpack öl eftersom det enligt lika luddiga resonemang ska vara gynnsamt för hur mycket dunka-dunka det går att pressa fram ur slutstegen. Jag kan nog tänka mig att båda sidor har rätt utifrån sina kriterier och lyssningsvanor. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2024/11/18 : 06:09:47
|
Jag tror att lagom brukar vara det optimala. Och visst är det så, att induktans och kapacitans inte ersätter varandra, bägge behövs i en bra nätdel, Överdrifter år något håll ger inte sällan otilltänkta problem, som till exempel strömspikar som vandrar bakåt i nätdelen eller oschilleringar. PSUD ger väldigt mycket information om sådant som kanske inte syns med blotta ögat,
Självklart så eftersträvar man ett lågt rippel, även i strömhungrande slutsteg. Men i ett grammofonsteg som skall hantera signaler på mickrovolt och med 1000x förstärkning, så blir det än mer aktuellt att rippel hålls till ett minimum. I ett se-slutsteg så kommer man inte sällan undan med 47uF-10H-47uF. Detta räcker sällan i nätdelen på ett tyst se-grammofonsteg, prioriteringarna är inte riktigt densamma. Är då ett L-C-L-C-L-C bättre än ett L-C-L-C ? Det är inte säkert. då ripplet på den senare redan är så låg, att andra faktorer spelar in, Det sista L-C steget kan orsaka mer problem än det löser. Åter igen, så tror jag på att hitta ett lagom. |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2024/11/18 07:42:46 |
|
|
Topic |
|
|
|