pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2024/11/17 : 21:58:58
|
Det finns många vägar till rom. Jag har en hel del komponenter i mina gömmor. Försöker först att nyttja dessa.
En drossel fungerar som ett mekaniskt svänghjul. Om den lastas hårt så kommer spänningen att öka, för att bibehålla ett konstant strömdrag. En unik egenskap som inte går att ersätta med en kondensator. Man kan säga att den fungerar som en konstantström-källa (ccs).
En kondensator laddas upp och agerar mer som ett batteri. Den töms när den lastas och fylls på när den inte lastas. På så sätt eliminerar den spänningsrippel och jämnar ut spänningsvariationer.
Jag inbillar mig att ett slutsteg, med högt strömdrag och högt strömsving, främjas av en dominerande induktiv nätdel. Dvs mycket drosslar och relativt låg kapacitans eftersom lågt rippel är av moderat betydelse. En grammofonförstärkare är dock annorlunda. Där är strömsvinget nästan obefintligt, och kravet på mycket lågt rippel högt. Mer kapacitans än induktans torde vara på sin plats här. Filtret kommer att bli: (c)-L-C-L-R-C för reaktive ingångsrör. Och (c)-L-C-L-C för respektive utgångsrör. (c) blir en mindre plastkonding som provas ut praktiskt. Övriga kondensatorer lutar åt 100uF elektrolyt. Jag har visserligen en hel del ovala pio-kodningar, vilket vore snyggt som sista konding i respektive filter. Men de tar mycket plats, så vi får se vartåt vi landar. Iom att strömdraget är relativt konstant, så kan man även montera en kondensator parallellt med drossel nummer två. En induktans, parallellt med en kapacitans utgör en resonanskrets. Och om dess värden väljs rätt så kan man skapa ett extremt högimpedivt element med låg resistans. I detta fall så skulle denna resonans isf läggas på 100Hz, dvs dubbla nätfrekvensen. Nåväl detta blir en senare test, huruvida detta går att realisera irl.
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2024/11/17 22:12:46 |
|
|