HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför nämns inte Audio Analog, GamuT, ...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/07/26 :  22:15:34  Show Profile Send linkan a Private Message
Gryphon, ARC (gäller ej Morello då förståss) osv så mycket när det gäller stärkare? Är vi så fast i Krell, Mark Levinson, Advantage, Arcam, NAD, ROTEL, Audionet osv att vi inte vill/orkar bry oss i lite mindre märken, eller beror det på att de säljs på så pass få ställen att vi inte kommer i kontakt med rätt butik?
GamuT, Audio Analog, Audionet och Gryphon får ju lysande recensioner när det gäller lite tyngre stärkare men ingen nämner någon av dessa på detta forum!
Är det nån som har en plausibel förklaring eller är det helt enkelt så att ingen äger nån av ovan nämda märken?

Linkan

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/07/26 :  22:50:07  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag tror att det uppstår lite kultur även i hifi-kretsar. Om det skrivs om något eller liknande så testas gärna denna av andra. På grund av tidsbrist och liknande så testas kanske "säkra kort" det vill säga det som folk har hört ska vara bra. Detta ger ju lite moment 22 eftersom det som inte testas inte heller pratas om.

Kolla och jämför hur det är med hifi i olika länder. Nog ser man kulturyttrinagar även inom hifi.

John

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/26 :  23:09:28  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=694

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=632

Jorma

Edited by - Jorma on 2002/07/26 23:11:1
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/07/26 :  23:58:57  Show Profile Send Bland a Private Message
John, jag tror att du har helt rätt. Det finns en hifi kultur som varierar från land till land. I Tyskland är man fortfarande väldigt nyfiken på vinyl produkter. Det finns många nya spelare, armar osv ifrån detta land. Tittar man i Sverige så är det inte många som längre är roade av detta medium även om det har ökat lite de sista åren (nu går det att köpa nyvinyl). En vän till mig som är bosatt i italien och är hifi dåre berättade för mig att diy är mycket populärt där nere. Om man inte gör det själv köper man gärna ifrån små lokala tillverkare. Han hävdar att de gillar rör och vinyl. Vidare tror jag att olika tidningar betyder mycket för vissa produkter. Stereophile verkar vara "dominerande" i sverige inom high end. Personligen tycker jag att det är en helt "värdelös" tidning. Tyvärr verkar TAS gå samma öde nu när HP har lämnat chefredaktörsposten. Jag hoppas att R. Harley tänker om och gör tidningen mer lik sig själv. De produkter som inte kommer fram i "rätt" tidning kommer heller aldrig fram till "rätt" konsumenter. Tyvärr. Förresten, GamuT D200 är ett fantastiskt slutsteg. Ett slutsteg någonstans mellan ARC och Krell, med en renhet och ett soundstage få slutsteg har. Det enda minus tecknet steget har, är att kraften tar snabbt slut (och att många tycker att det är fult). Ett steg för snälla högtalare. Behöver man mer finns alltid deras nya 600w steg för dyyyra pengar.

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/27 :  00:45:24  Show Profile Send mag a Private Message
Gamuts nya monster stärkare

quote:
The amplifiers are available in silver look or black. Engraving of text and logo can be done to suit you. Serial no and owners name can be added to top plate to discourage theft (however the weight alone might do that). The top plate is 20 mm thick (8/10 inch) thick, and the 6 round items are the special locking screws holding it down.


Dom väger över 400lb dvs över 180kg st

Såg klart coola ut skulle defenitivt lyssna på dom om jag funderade på att handla stärkare i halvmiljon klassen

Hur mycket ligger 100 och 200 på ?



//Magnu
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/27 :  02:24:18  Show Profile Send n/a a Private Message
En kompis var och lyssnade på tung Gamutelektronik till Carlsson OA52.2. En makalös upplevelse tyckte han...


-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-
To Quad or not to Quad, THAT is the question
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/07/27 :  10:01:56  Show Profile Send bjorn a Private Message
GamuT M600S kostar 560.000:- paret och S300 kostar 290.000:-. Hur bra dom är, kan jag ännu inte uttala mig om då jag ännu inte haft möjlighet att lyssna på dessa "bestar" under kontrollerade former, (i mitt eget system).

Däremot har jag haft nöjet att använda D200 under en längre tid och kan bara konstatera att den lever upp till de lovord den mottagit världen över. Den kännetecknas av en renhet och neutralitet genom hela registret. En känsla av musikalisk homogenitet präglar spelsättet då inget register på något vis sticker ut. Man fokuserar på musiken, helt enkelt..

mvh

Björn Wiman
Audionord AB

Björ
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000