HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tips på bra enkomponentslacker sökes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/24 :  20:50:01  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Ska lackera om ett par gamla Sonab OA14 som jag håller på att renovera och söker tips på bra enkomponentslacker. Har fått tips från diverse håll att lägga ett par lager av den tänka kulören med skumgummiroller, och sedan lägga 5-6 lager klarlack, med samma typ av roller, följt av våtslipning med 1200-1500 papper och sedan rubbing polish följt av vax.

Detta låter som en lämplig metod, och nu söker jag efter tips på lämpliga lacker. Underarbetet görs med sprutspackel, då jag har mycket goda erfarenheter av det sedan tidigare, samt att jag över hela högtalarna behöver fylla igen träet då de är fanérade och sedan har endast ett tunt lager svart färg utanpå fanéren. Ytan behöver således fyllas igen och slipas helt jämn inför omlackeringen och till detta bör väl sprutspackel vara perfekt?

Sen då till lacker. Jag har tittat på Internationals Toplac som verkar lämplig till detta. Har även hittat en kulör av Toplac´en som jag tycker är mycket fin.

Om jag då skulle använda Toplac, behöver jag grunda först eller biter den bra på den finslipade träytan (med sprutspackel i porerna)? Har även tänkt använda klibbduk för att få bort allt damm från den finslipade träytan innan jag börjar lackera (oavsett om det är grundlack eller Toplac´en) då jag även där fått det tipset från så gott som alla jag frågat.

Sen till sist, klarlacken. Där har jag kikat på Internationals Goldspar Blank som ser ut att vara som klippt och skuren för detta, men vad vet jag? Hade jag vetat så hade jag ju inte frågat.

Vad tror ni om detta? Tips mottages tacksamt!

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/02/24 20:55:03

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/02/24 :  21:47:49  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Jag tror inte Knut skulle uppskatta ditt tilltag.

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/24 :  21:55:54  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Tro mig, vem som helst som ser hur dessa högtalare ser ut skulle acceptera en omlackering!

Det är för mycket smårepor i fanéren för att det ska gå att få snyggt. Det är inga allvarliga skador men som sagt smårepor överallt. Sen att jag inte vill att de ska vara svarta.

/Erik
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/02/24 :  22:06:52  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
kanske lite drickamålade Carlsson i valnötsimitation ? :-)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22016 Posts

Posted - 2003/02/24 :  22:08:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Erik!

Du har inte funderat på billacker?? Oavsett vilken typ av lack du använder skulle jag nog råda dig till att använda en grund och ev. även göra en slipning i grundlacken. På det viset kan du nå väldigt jämna ytor.

Om du vill in i "båtlacks-djungeln" så gör Hempel väldigt bra produkter även om inte International behöver skämmas så värst mycket heller

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/24 :  22:14:41  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Hej PAC!

Anledningen att jag tittade på International var att jag blivit rekommenderad att använda dem. Hur tror du förresten att det skulle fungera med Goldspar ovanpå Toplac (kan ta fram länkar om du inte har)?

Kan man få bra resultat med "vanliga" billacker typ sprayburkar? Det jag använt dem hittills (dock ej på trä) har inte givit speciellt övertygande resultat. Ett litet slag med dammsugaren så har det lossnat stora flagor (dock på plåt-ytor, datorchassi).

Några rekommendationer vad gäller Hempels färger?

Anledningen att jag är intresserad av båtlacker är att jag verkligen gillade idén med skumgummiroller, sådana är ju kanon att arbeta med.

Ett annat alternativ är ett spackla igen alla småskador på högtalarna och skaffa Deco fanér och fanéra om dem. Men men, lackering är det som vore lämpligast tror jag.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/02/24 22:30:33
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/24 :  22:20:27  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Tanken är att mina OA14 ska få samma färg som Tux´s OA12 som jag tycker är vansinnigt snygga:

/Erik
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/02/24 :  23:04:44  Show Profile Send Björn N a Private Message
Att slösa massa pengar på Sprayburkar är inget jag skulle rekommendera, ska man polera behövs ett ganska tjockt lager lack, och det blir väääldigt många sprayburkar!
Vh Björn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/24 :  23:14:37  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Det var det jag tänkte.

/Erik
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/25 :  07:47:10  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Speakerpro:
Du rekommenderade i nån gammal tråd att man skulle använda vattenbaserad färg i önskad nyans som över vilken man sedan lägger minst 6 lager International Goldspar. Har du några tips på lämplig vattenbaserad färg till detta jobb? Och hur tycker du själc att resultatet blir?

/Erik
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/02/25 :  11:16:46  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag använde en vattenabaserad färg från Jotun, Lady har jag för mig att den hette.
Anledningen att jag rekommenderad vattenbaserad färg är att den har bättre täckförmåga än lackfärg och ytan blir inte lika "noppig".
HUr bra resultat man får hänger på ambitionsnivån!
Det man ska komma ihåg är att slutresultatet aldrig blir bättre än underarbetet! när man målar en yta som Ser slät ut framträder det nästan alltid massa ojämnheter när man målar den.

Mvh BJörn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/25 :  12:55:23  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Ok tackar för tipset. Just vad gäller underarbetet så har jag och mina vänner som sagt haft mycket goda resultat när vi använt sprutspackel på modellflygplan som efter att först klätt balsaytorna med 20 grams glasfiberväv och epoxy. Sprutspacklet ger efter finslipning på 400-600 papper en helt underbar yta att lacka på.

Använde du grundfärg under Jotunfärgen?

Jag kollade på: http://www.jotun.se/DEKORATIV/INTERIOR/Products.htm och såg att det fanns många varianter av Jotun Lady. Du minns inte vilken du använde?

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/02/25 13:06:28
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22016 Posts

Posted - 2003/02/25 :  17:19:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
ska man polera behövs ett ganska tjockt lager lack, och det blir väääldigt många sprayburkar!

Som kulör har jag haft ganska goda resultat med sprayfärg. Men det är klart skall man ha tjocka lacklager så är inte sprejning det bästa man kan göra. För att få riktigt tjocka lager bör man ha en lack som bygger mycket och de går ofta inte att spreja eftersom de ofta har en något trögflytande konsistens.

Men, varför vill du jobba med enkomponentslacker? Den typen av lacker är ofta inte gjorda för det du vill. Att polera på en enkomponentlack har jag inga bra erfarenheter av. Om du skall få en riktigt bra polering måste ytan på lacken bli riktigt hård och den blir oftast hårdast på två komponentlacker. Det gäller också att lagren är lagda så att de biter bra i varandra, annars ser du det i slutresultatet om poleringen skulle gå igenom ytlagret någonstans.

Ja, det är mycket att tänka på

Vänligen, Per

Edited by - Pac on 2003/02/25 18:31:43
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/25 :  17:52:49  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Hej PAC!

Jag blev rätt intresserad av International Goldspar. Den lär bli väldigt hård och vara lämplig att polera. Det koncept som Speakerpro beskriver verkar också mycket smidigt. Att jag helst vill arbeta med enkomponentslacker är att det känns smidigast. Och som sagt då att Goldspar verkar vara perfekt till detta.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/02/25 17:53:09
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22016 Posts

Posted - 2003/02/25 :  18:43:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Erik,
men då är det ju bara att pröva då.
Skall bli kul att se vilka resultat du får med den fernissan.

Vänligen, P

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/25 :  21:24:54  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Det viktigaste verkar vara att låta fernissan torka ordentligt (minst ett par veckor) innan man går på och börjar polera. Det är vad jag hört i alla fall.

Ska prova som sagt så får vi se, skulle det gå helt illa så blir det ju bara till att tillbringa x antal timmar med att slipa ner lacken och göra det på nytt och försöka trösta sig med att det var läropengar.

Men som sagt, jag tror det kommer bli kanonbra.

/Erik
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22016 Posts

Posted - 2003/02/25 :  21:54:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Det viktigaste verkar vara att låta fernissan torka ordentligt (minst ett par veckor) innan man går på och börjar polera. Det är vad jag hört i alla fall.

Ska prova som sagt så får vi se, skulle det gå helt illa så blir det ju bara till att tillbringa x antal timmar med att slipa ner lacken och göra det på nytt och försöka trösta sig med att det var läropengar.

Men som sagt, jag tror det kommer bli kanonbra.

/Erik

Ja, du har ju bestämt dig så då är det bara att köra. Lycka till!!

Vänligen, P

P.S. har du föresten kollat på http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=7726 ??

Edited by - Pac on 2003/02/25 22:03:42
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/25 :  22:16:08  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Tja bestämt mig och bestämt mig. Jag är öppen för förslag om någon skulle tycka att det är en katastrofal idé.

Tackar för länken, kollade den för ett tag sedan men det är trevligt att fräscha upp minnet lite. Det var Speakerpro´s förklaring i den tråden tillsammans med en kortare i en annan tråd som fick mig intresserad av Goldspar ovanpå vattenbaserad färg.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/02/25 22:19:22
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2003/02/26 :  17:21:47  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Sedär ja...

Tycker att du har väl höga ambitioner med lackandet...
jag har bara slipat och spacklat mina ett par ggr innan jag lade på 2 lager halvmatt färg som jag slipade med fint papper innan jag lade på lager 2.
Det duger alldeles utmärkt såvida man inte tittar med förstorningsglas i rätt ljus...

Ännu har ingen klagat på lacken på mina burkar...

Mvh Pontus

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Tux

490 Posts

Posted - 2003/02/26 :  17:24:15  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Jag skall även försöka att komma ihåg att kolla vad det är för nyans på mina burkar så skall jag meddela dig vad du skall ha.

// Pontus

Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/26 :  19:34:44  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Hej Pontus!

Hur applicerade du färgen? Sprutade du eller använde du roller eller pensel?

Och vad använde du för någon färg?

Klarlacken är mest för att jag vill ha en slagtålig yta. Behöver inte vara pianolackfinish.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/02/26 19:40:08
Go to Top of Page

Tux

490 Posts

Posted - 2003/03/04 :  18:23:57  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Jag målade väldigt noga med vanlig lackpensel. Det var ett rätt pilligt jobb men det vart tillslut riktigt bra.
Tror att Rishna kan intyga att det var pilligt då han var med och kikade på.
Sprutlackning är för fegisar som inte kan hantera en pensel... (eller sådana som har råd med fina lacksprutor.)

Mina håller riktigt bra med mina mått mätt. De har överlevt en flytt, så så illa är det inte.
Jag ville helst ha mina i sidenmatt, men det skall tydligen bara vara spruta som gäller då. Halvmatt blev dock alldeles utmärkt.
Jag har inte riktigt förstått mig på att ha spegelblankt, det blir bara en massa fingeravtryck och annat på.

Skall försöka komma ihåg vart jag lagt min färgpyts bara, för jag har inte hittat den än, men sen skall jag meddela vad det är för färg jag använt.

Mvh Pontus

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/03/04 :  18:32:00  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Hej Tux!

Det ligger 3 lager blå färg på mina OA14 nu. De ser riktigt snygga ut på nån halvmeters håll. Men jag ska allt fernissa dom. Ytan blir nåt otroligt slagtålig om inte annat.

Jag lägger på färg och lack med finskumroller.

/Erik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.98 sekunder. Snitz Forums 2000