HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bi-wire - Rätt eller fel???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sajtam
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/02/21 :  15:06:54  Show Profile Send Sajtam a Private Message
Har hört ganska olika åsikter om detta mystiska fenomen. En del tycker det blir bättre separation i ljudbilden, medans andra tycker att det skapar en känsla av "sameness" på alla skivor mna lyssnar på.

Vad tycker ni?

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/02/21 :  15:53:07  Show Profile Send NtR a Private Message
Tycker inte det är ngn skillnad över huvudtaget. Köp vettiga kablar, men skjut inte över målet kostnadsmässigt. Det är mycket hokus pokus när det gäller kablar, och pengarna hamnar inte i dina fickor. De lämnar desamma.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/02/21 :  16:09:20  Show Profile Send yalpa a Private Message
Lyssna själv, hör du skillnad så är det skillnad, men det är farligt att trissa upp förväntningarna innan dess. Sen kan det vara skillnad även om du inte hör det just nu, men du får provlyssna om några månader till, då kanske hifi-hörseln har utvecklats. Hursomhelst ska man aldrig köpa nåt bara för att nån annan tycker att det låter bättre.
Jag kör biwire, mest för att Linn K400 kabeln är så jävla fet.

Edited by - yalpa on 2003/02/21 16:10:18
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/02/21 :  16:39:58  Show Profile Send s60761 a Private Message
Dynaudio tror som sagt inte på biwire pga de impedaskompenserar högtalaren om ja inte minns fel...

Man delar ju upp strömmen att gå genom olika kablar vid biwire och har de olika karaktäristik kan det göra lite!! Det kommer alltså flyta en betydligt högre ström genom bas kabeln...

Den största vitsen med biwire högtalare är att man kan biampa dessa och det gör en vessentlig skillnad..

Men som Nicke Löfmark säger sikta inte på allt för stora skillnader...

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/21 :  16:45:02  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Tycker absolut att det är värt att prova. Jag fick fram en helt annan fasthet i ljudbilden när jag körde "biwirat" på mina AE1:or tillsammans med ett Linxslutsteg.
Det är inte jordens åttonde underverk dock.
Hör man ingen skillnad så finns det ingen anledning att spendera massa tusenlappar på dessa övningar.
Det finns som sagt ingen anledning att låta bli att prova.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2003/02/21 :  17:01:47  Show Profile Send Kreator a Private Message
Du adderar både stokastiska och statiska fasfel på ljudet som lämnar membranen genom att göra detta! Många uppfattar detta som bättre rumsinformation och mer levande och luftigare återgivning. Dessvärre så är detta något som går igen på alla skivor du lyssnar på. Detta är alltså inte en höjning av återgivningskvalitén utan en karaktäristik du byggt in i systemet.

Allt detta beror på en strömobalans som uppstår i de olika ledarna eftersom dessa jobbar under olika förutsättningar (ena jobbar med ett lågpassfilter och den andra med ett högpassfilter, därav de olika förutsättningarna!).

Visserligen ser du till att ingen intermodulation uppstår mellan de två membranen genom att köra biwirat, men den vinsten är mindre än förlusten!

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!

Edited by - Kreator on 2003/02/21 17:03:30
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/02/21 :  17:04:13  Show Profile Send matså a Private Message
Oj och jag som trodde att alla superhögtalare mår bäst av att biwiras.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/02/21 :  17:07:12  Show Profile Send s60761 a Private Message
quote:
Originally posted by Kreator

Du adderar både stokastiska och statiska fasfel på ljudet som lämnar membranen genom att göra detta! Många uppfattar detta som bättre rumsinformation och mer levande och luftigare återgivning. Dessvärre så är detta något som går igen på alla skivor du lyssnar på. Detta är alltså inte en höjning av återgivningskvalitén utan en karaktäristik du byggt in i systemet.

Allt detta beror på en strömobalans som uppstår i de olika ledarna eftersom dessa jobbar under olika förutsättningar (ena jobbar med ett lågpassfilter och den andra med ett högpassfilter, därav de olika förutsättningarna!).

Visserligen ser du till att ingen intermodulation uppstår mellan de två membranen genom att köra biwirat, men den vinsten är mindre än förlusten!

Ja Dynaudio vet nog vad de gör....

Hmmm hur blir det vid biamping resp. fasfel??

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/21 :  17:10:01  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Mmmmmmmmmm!
Jag tror fortfarande att man skall lyssna.
Tycker man att det blir en förbättring så kör.
Om inte låt bli.
Vad som rent tekninskt sker är väl egentligen av underordnad betydelse?

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/02/21 :  17:50:50  Show Profile Send erik a Private Message
>Det är inte bara högtalarberoende utan hänger dessutom på förstärkartyp. Prova fram och tillbaks. Förändring är inte alltid förbättring.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/21 :  17:53:35  Show Profile Send marens a Private Message
quote:

Blir det ingen intermodulation? Du får det all låta som att det är så stor skillnad att de avskärmas helt från varandra när man biwirar, så är det verkligen inte.

Enda skillnaden mellan biwire och singelwire är att det blir lite, lite, högre impedans mellan bas och diskantdelen i filtret om man biwirar. Man får inte "högre stöm till basen" eller "mer avskärmad diskant" eller något sådant utan bara kablarnas sammanlagda resistans adderat mellan de två filtergrenarna. Detta har bara betydelse precis runt delningsfrekvensen där impedansen på både diskantens filtergren och basens är i samma storleksordning och har relativt låg impedans, där de extra 10:åndelarnas ohm kan göra att filtrena påverkar varandra överhuvudtaget. Från förstärkarens synvinkel att driva högtalarna med spänning och ström i varje register för sig blir det exakt samma som att bara köra ena kabeln så där blir det varken vinst eller förlust, tyvärr!

Jag ser faktiskt ingen anledning att prova för det gör detsamma, det påverkar så pass lite att det är vilket som hur man kopplar på en normalt konstruerad högtalare(förutsatt att kabeln är bra då, om den är mindre bra så påverkar det ljudet mera). Om man har riktigt noggrant ingenjörsmässigt designade högtalare så är det säkrast att köra singlewire så att inte filterfunktionen påverkas det minsta lilla.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/21 :  18:06:01  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jag tycker att resonemanget börjar påminna om Fransk lednings och organisationsfilosofi.
"Jaja, det där fungerar säkert i praktiken, men det kommer aldrig att fungera i teorin.

Som sagt, igen, prova och lyssna. Funkar det så gör det, om inte, tja inte har man förlorat särskilt mycket på experimentet.
Jag begriper inte varför det skall vara så svårt att lyssna på olika konstelationer och prova lite. Låter det bra, bättre, sämre eller inte alls? Vem fanken tänker hindra er? Det är lite besvärligt å så, men annars?
Det är lite "humla" över det hela nu tycker jag.
Nä, den kan inte flyga i teorin, men konstigt nog gör den det ändå.
Ingen har väl talat om det för humlan, antagligen.

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/02/21 :  18:11:15  Show Profile Send yalpa a Private Message
Personligen tycker jag att det blir bättre att satsa på en kabel för säg 200kr/m än 2st för 100kr/m.

Biwire är nog bara nödvändigt om man vill köra biamp. Åt andra sidan så är det högst osäkert om 2 slutsteg för 10kkr kommer prestera bättre än en för 20kkr! KISS principen gäller nog även här.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/21 :  18:17:47  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Oftast brukar KISS regeln fungera bäst i de flesta fall.
Men som sagt varför inte testa istället för att köra ner huvudet i sanden (tekniska magiska ord och dyligt)
quote:
Originally posted by yalpa

Personligen tycker jag att det blir bättre att satsa på en kabel för säg 200kr/m än 2st för 100kr/m.

Biwire är nog bara nödvändigt om man vill köra biamp. Åt andra sidan så är det högst osäkert om 2 slutsteg för 10kkr kommer prestera bättre än en för 20kkr! KISS principen gäller nog även här.

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/21 :  18:40:25  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Som sagt, igen, prova och lyssna. Funkar det så gör det, om inte, tja inte har man förlorat särskilt mycket på experimentet.
Jag begriper inte varför det skall vara så svårt att lyssna på olika konstelationer och prova lite. Låter det bra, bättre, sämre eller inte alls? Vem fanken tänker hindra er? Det är lite besvärligt å så, men annars?
Det är lite "humla" över det hela nu tycker jag.
Nä, den kan inte flyga i teorin, men konstigt nog gör den det ändå.
Ingen har väl talat om det för humlan, antagligen.

Nu finns det iaf en anledning till att det inte blir bättre med biwiring. En väldigt bra och vettig anledning tycker jag. Jag har inte hittat någon bra anledning till att det skulle bli bättre med biwiring ännu. Alla tekniska resonemang om biwiringens fördelar som jag har sett har hittils varit väldigt fantasifulla och oftast direkt felaktiga.

_____

Humlan kan visst flyga i teorin, bara för att någon för längesedan räknade ut att den inte kunde flyga, betyder det då att just han räknade rätt och att det är teorier i största allmänhet som det är fel på?

Kommer inte ihåg vad det kallas riktigt men här är ett par:

-Det här är en sten.
-Den kan inte flyga.
-Jag är ingen sten, därför kan jag flyga.

-En humla kan i teorin* inte flyga men den kan det i praktiken.
-Teori är motsats till praktik.

*En viss teori bland många.

Edited by - marens on 2003/02/21 18:46:47
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/21 :  18:58:50  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Nej, teorier i största allmänhet är det inget fel på.
Men jag fick för mig att det man huvudsakligen använder teorier till är att försöka beskriva verkligheten?

Sedan tycker jag fortfarande att teorier är värdelösa om de praktiskt sett inte fungerar.

"Vi står på grund!
Jaha, men enligt sjökortet finns det inget grund här. så det är omöjligt."

Alltså, de tekniska resonemangen till varför det inte blir bättre med "biwiring" är väl lika goda som de icke tekniska att det blir bättre?

Eftersom, vilket skulle bevisas, om man upplever en subjektiv skillnad till det bättre så är det bättre.
Öronen som sagt, öronen.
Och som jag sa, om man inte gör det så är det inte så.
Med eller utan tekninska bevisningar.

Jag förstår inte problemet/disskussionen, tekniskt eller inte.
Lyssna och bilda dig en uppfattning och problemet är ur världen.

www.musikhemma.se

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/21 :  19:13:28  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Eftersom, vilket skulle bevisas, om man upplever en subjektiv skillnad till det bättre så är det bättre.

Missförså mig inte nu, man ska lita på sina öron, det är därför t.ex. blindtest är bra så att man verkligen kan lita på att det bara är öronen man lyssnar med. För det är ju bara de man kan lita på när det gäller ljud, eller hur?
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/21 :  19:16:15  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jomensan.
Så sant som det är sagt.
Och nej, jag är inte en teoriföraktare på ngt sätt.
Tvärtom.
Lite less är jag dock på strutssyndromet.

www.musikhemma.se

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000