Author |
Topic |
|
FCX
Member
154 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 01:20:26
|
Har precis köpt en Primare A20 begagnad. Men nu undrar jag hur jag ser vilken version det är? om det är en MKII eller inte. Enligt den förra ägaren var den inköpt hösten 2000. Såg att i senaste numret av hifi & musik så stog där att om man ville ha phono så var det ett tillägg. Min har Phonogjord uttaget. men ingen specefik phono ingång. Den primare de testade i HM hade inte phonogjord uttaget. Ingick phono i de tidagare versionerna? Någon som vet hur jag kollar vilken version jag har?
Tack på förhand Fredrik |
Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen! |
|
JohanH
Member
74 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 02:23:54
|
Hej!
Jag har en Primare A20 (mkII tror jag). Nu har jag inte varit bakom stärkaren och kollat (det är sent ). Men har för mig att det ska stå mkII på en klisterlapp eller nåt. Min är inköpt 2001 (sommaren). Intressant att din har phonojord, det har inte min . Däremot ska jag kolla upp det där med att man ev. kan bygga in phonosteg. Man har ju blivit vinylfreak på yngre dar
mvh |
/JohanH
"Life is to short for bad Hifi" |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 11:03:09
|
Jo det är ett klistermärke på baksidan som skiljer de olika versionerna åt. Jag har för mig att det kostar ett par tusenlappar att få den uppfraderad till dn senaste versionen. Och det borde väl bli I20. Jag har för mig att A20 även fanns som MKIII. Men jag är inte säker. |
Oops! I did it again |
|
|
FCX
Member
154 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 11:44:32
|
Tack så mycket för svaren! Jag har inget klister märke på min där bak Då har väll jag den första versionen. Hmm undrar hur stor ljudskillnad där är på denna och MKII och den nyaste I20?? |
Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen! |
|
|
Iqulah
Member
162 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 12:02:28
|
Maila serienummret till Primare så kan dom tala om vilken version det är! |
Shengya CD-S10MkII - Analog Research Golden Raincoat - CAV A12 - Xindak FS-5 - Audio Pro Avanti A.100 |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 12:06:31
|
Om jag har fattat rätt så är det störst skillnad mellan MKI och MKII. Jag tror att det kan vara ganska vettigt att skicka iväg den på uppgradering. JAg vet inte vad det är som skiljer mellan de olika versionerna. För ett år sedan så hörde jag av mig till dom för att ta reda på det. Men de hade ingen lust att svar på vad en uppgradering innebar. Bättre ljud var det enda svar jag fick. Jag ville veta hur mycket och vilka komponenter de bytte ut. Men de tyckte att det räckte med att veta att det blev bättre ljud. |
Oops! I did it again |
|
|
FCX
Member
154 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 13:44:03
|
Okej. Man vill ju gärna veta vad de gör. Får väll skicka serienummret till dem och höra mig för lite. Undrar vad det kostar att få den uppgraderad till I20? Kostar det flera tusen är det ju inte lönt. Då kan ja ju lika bra sälja min och köpa den ny direkt.
Tack för hjälpen! |
|
|
IOS
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 16:10:03
|
Jag köpte en A20 1999 på en fabriksutförsäljning, försäljarna visste inte mycket om grejorna men dom kom tillslut fram till att det skulle vara en mkII. Efter ca 1 år så fick jag reda på att det var en mk I jag verkligen fått så jag mailade till Primare för att klaga å dom skickade en bild föreställande insidan på en mk2 (bifogad nedan), och sa att om de fyra kondensatorerna i mitten sitter som dom gör på bilden är det en mkII annars en mkI. Min var en mkI (kondensatorerna satt ute i kanterna på min) så jag skickade in den å dom uppgraderade till mkIII utan kostnad ,det hela tog ca 1 vecka. Otroligt bra bemötande från Primares sida måste jag säga (dom som sålde den till mig från början jobbade bara på lagret så deras okunskap får ursäktas)
Otrolig skillnad på Ljudet mellan mkI och MKIII (MKIII är samma som I20 tydligen).
|
Edited by - IOS on 2003/02/21 16:16:20 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 16:22:30
|
Med all säkerhet har du mkII. Vill du ha Riia blir det att köpa den separat. Har förresten En Primare R20 till salu för 3800 sek A20 fanns/finns i mkIII version, nästa steg blev nuvarande I20 |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
|
|
FCX
Member
154 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 17:46:51
|
Hmm nu börjar det låta bättre mina kondingar sitter som på bilden ovan. Då är det med andra ord en MKII jag har? Men hur kan det komma sig att jag har en phonogjord? när jag endå inte har något riia kort. Vilket jag såg på primares hemsida att man fick köpa seperat. men varför i alla värden har min förstärkare då phonogjord, men andra inte? Finns kanske en vettig förklaring på detta? Bör itne phono gjorden sitta på R20:en i såfall?
Tack för erbjudandet akktustakki. Men jag har ingen skivspelare ännu |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 18:28:17
|
Skivspelare kan jag också fixa
Jorden är inte samma sak som Phonoingång. Man har en jordning för att där kunna jorda ex. skivspelare o.dyl. A20 har inte phonoingång. Jag har kikat på baksidorna på en del A20 och inte riktigt kunna lokalisera vad du frågar om.
Jag blir lite osäker på vad du pratar om just nu och eftersom jag inte är någon ingengör så föreslår jag att du kontaktar www.audioactive.se för närmare hjälp.
|
|
|
|
FCX
Member
154 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 18:37:07
|
Ursäkta, jag kanske uttryckte mig lite klumpit. Jag är väl medveten om att jag inte har någon phono ingång Jag bara undrade varför vissa A20:or har phonojord och vissa inte? |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 19:43:01
|
Det vet jag tyvärr inte, men som sagt, fråga Hasse på Audioactive så är jag övertygad om att du får den hjälp du vill ha. |
|
|
|
|
Topic |
|