HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är Amplifix så grym som alla säger?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2003/02/20 :  19:03:33  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Hejsan,

jag går i uppgraderingstankar (som alla andra antar jag ) och funderar på att komplettera min tämligen veka 5-kanalsreceiver med en tvåkanals integrerad förstärkare. Vad jag har hört/läst av andra är att Amplifix ska vara en riktig dräpare för sin prisklass (och högre) och den verkar i princip sakna svagheter. Är det verkligen så? Hur är den i jämförelse med andra föstärkare i samma prisklass typ NAD S300, Audio Analouge (kommer inte ihåg vad modellen heter) eller kanske någonting från Musical Fidelity? Dela gärna med er av er kollektiva kunskap på området.

/Jonas

When knowledge ends, superstition begins

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/02/20 :  19:15:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är en smaksak samt beroende på vad du kopplar till förstärkaren.
Vill du ha en massa tyckande så lär du få det här.
Tyvärr lär du inte bli klokare.
Så det finns nog bara en sak att göra.
Försök att låna hem en och testa om den faller dig i smaken.
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/02/20 :  19:40:29  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Det beror lite på vad du gillar som sagt. Personligen kan jag inte förstå vad som skulle vara bra med Amplifix eller andra produkter från den tillverkaren. Livlöst, tråkigt omusikaliskt och brist på detaljer.
Men de som gillar den gillar den just för att den inte är livlös och brister i detaljerna. De ser också till den höga effektsiffran och känner snålvattnet rinna i munnen.

Nä jag tipsar om Cambridge, Arcam eller Linn. Cambridge A300 för 2500 blir genast väldigt underprissatt (eller snarare ett väldigt bra klipp för pengarna) när man ställer den brevid en Amplifix. En Arcam modell eller Linn Majik blir det ju iofs bara bättre med. iaf om du frågar mig.

Men förmodligen gillar du amplifix och skulle nog inte alls förstå varför jag tycker som jag gör. I så fall kan jag ju tipsa om att dom ofta brukar finnas begagnade så det finns ju chans att minska skadan när du köper den

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2003/02/20 :  20:00:58  Show Profile Send MaS a Private Message
MMMM Såga dom jävlarna vid fotknölarna, jag lyssnade runt lite när jag skulle köpa Stärkare och min läpp föll på Amplifix, nu lyssnade jag ju inte på allt och jämförde inget rätt upp och ner men,,,,, jag gillade Amplifixen skarpt.

Snygg å läcker, grym fjärr otroligt välbyggd., låter bra men om det är någon superkiller vet jeg ej, men vad jag drog mig till minnes så tyckte jag den spöade nad rätt upp och ner. Så den är väldigt prisvärd anser jag.

Att det är en Killer låter nästan som du ringt till ett ställe ovanför Borås.

MördarMange det är jag det är jag

eller vad Persons Pack sjöng

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/20 :  20:07:34  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by Kraniet

Det beror lite på vad du gillar som sagt. Personligen kan jag inte förstå vad som skulle vara bra med Amplifix eller andra produkter från den tillverkaren. Livlöst, tråkigt omusikaliskt och brist på detaljer.
Men de som gillar den gillar den just för att den inte är livlös och brister i detaljerna. De ser också till den höga effektsiffran och känner snålvattnet rinna i munnen.

Nä jag tipsar om Cambridge, Arcam eller Linn. Cambridge A300 för 2500 blir genast väldigt underprissatt (eller snarare ett väldigt bra klipp för pengarna) när man ställer den brevid en Amplifix. En Arcam modell eller Linn Majik blir det ju iofs bara bättre med. iaf om du frågar mig.

Men förmodligen gillar du amplifix och skulle nog inte alls förstå varför jag tycker som jag gör. I så fall kan jag ju tipsa om att dom ofta brukar finnas begagnade så det finns ju chans att minska skadan när du köper den

Jag förstår inte vad det är med er linninister & Cambridge & Arcam?!

Jag har en Cambridge CD-spelare & har tidigare haft en Arcam-förstärkare... Min bror har en A300 som du rekommenderade... Fast, den kostar väl bara 2000kr(åtminstone utan phonokort, väl?).

Hursomhelst, Arcam-förstärkaren var oerhört tråkig att lyssna på. Jag köpte den enbart för att den hade både hörlursingång & phono-ingång som standard & möjligtvis var snäppet vassare än Cambridge gamla Atac 3 eller Rotels 920...

Men jag förstår INTE vad vare sig Cambridge eller Arcam har med musikalitet & glädje att göra?! Mer än att de är så jäkla tråkiga att Linn måste ses som ett stort steg framåt efter dem. När det gäller förstärkeri tycker jag att både Cyrus, Naim & även Thule(!) gör roligare apparater än Linn.

Fast... Det är ju JAG då. Däremot kan jag hålla med dig om att Bladelius-apparaterna inte är vidare roliga.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/02/20 :  20:20:17  Show Profile Send Gebex a Private Message
För pengarna så tycker jag att Amplifixen är ett mycket bra köp (jag har en själv). Du bör dock vara medveten om att den har slutat tillverkas (Primare la ner tillverkningen konstigt nog). Det är möjligt att du kan hitta en ny hos HiFi-konsult om de har någon kvar. Du kan naturligtvis även köpa begagnat. Med tanke på att den skall spelas in 200 timmar så tycker jag nog att det är ett bättre alternativ. Att vänta flera veckor på att förstärkaren skall låta så bra som den kan tycker jag är mödosamt.

Om jag inte missminner mej så går amplifixen att köra som endast tvåkanalslutsteg i ett 5-kanalssystem. Det innebär att du kan få ut mer av din nuvarande reciver.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/20 :  20:39:50  Show Profile Send Anders47 a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Det är en smaksak samt beroende på vad du kopplar till förstärkaren.
Vill du ha en massa tyckande så lär du få det här.
Tyvärr lär du inte bli klokare.
Så det finns nog bara en sak att göra.
Försök att låna hem en och testa om den faller dig i smaken.

Bästa rådet jag sett på länge!
Det finns massor här som tycker. Ibland kan det vara bra råd men alltför ofta handlar det bara att man vill hypa upp en komponent för att man har den, eller har hört den någonstan och skulle vilja ha den.
Eller att man har fått för sig att vissa saker är dåliga utan att egentligen ha lyssnar på dem. Typ Krell = skit eller Linn = skit.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/02/20 :  21:24:28  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Håller med till fullo! Blir bara bråk av en sån här topic...

Bättre att ta hem och lyssna själv!

Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/02/20 :  21:26:46  Show Profile Send Nagra a Private Message
Nyss var det Krell som var grym...

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2003/02/20 :  23:19:31  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Neodynium: Förstår jag dig rätt när jag tolkar ditt svar som en indirekt antydan att min frågeställning bara leder till bråk, "Blir bara bråk av en sån här topic..."? Givetvis är det bäst att ta hem och lyssna själv, men om en fråga om andras åsikter "bara leder till bråk" så kan man ju lägga ner hela hifitidnings-branschen; deras (om än välgrundade) åsikter leder ju i sådant fall bara till bråk. För att inte tala om detta och andra forum, där skulle ju regelrätta krig utbryta om folk helt fritt fick uttrycka sina åsikter i ett ämne...

Vad jag vill få sagt är att jag givetvis helst lånar hem förstärkaren i fråga, men att jag är intresserad av vad andra tycker om den. Jag har på liknande forum bl.a. fått reda på att Amplifixen har en tendens att "knäppa" när man ändrar volymen, vilket jag kommer lyssna efter när jag provlyssnar. Skulle jag inte ha den informationen skulle jag kanske inte veta vad jag ska lyssna efter. Vidare anser jag att den information jag får härifrån är mindre vinklad än vad en säljare kan tillhandahålla. Nog för att nöjda ägare öser den med beröm och kanske bortser från eventuella brsiter, men folk som valt bort den till förmån för ett annat märke har säkert också någon info att komma med. Det är alltid bra att få höra båda sidorna... För övrigt vill jag tacka alla som bidargit med sina åsikter och tips på andra tillverkare/modeller.

When knowledge ends, superstition begins
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2003/02/21 :  01:13:32  Show Profile Send lbstr a Private Message
Har lyssnat på Aplifix vid ett antal tillfällen, bl.a. A/B jämförelser med KAV300i och Classé CAP151.
Mitt intryck är att Amplifixen är en habil, välbyggd produkt som egentligen inte sticker ut. Upplevde den som subjektivt kraftigare jämfört med KAV300i.
Killer? Nej, men prisvärd kan jag sträcka mig till.
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/02/21 :  05:51:28  Show Profile Send JM a Private Message
Jag tycker att man skall lyssna på Roksan Caspian innan man köper ngt annat i den här prisklassen ! Det är en mästerlig förstärkare på alla sätt enl mig...

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2003/02/21 :  07:37:01  Show Profile Send x2000 a Private Message
hi

vill bara meddela att Bestsound säljer ut sina demoex
av amplifix och cdfix iallafall enligt deras hemsida
har själv haft en amplifix och tyckte kanske att den var lite "ljus"
men som vanligt testa själv
mvh
thomas
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/02/21 :  08:37:19  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by k98_jbn

Neodynium: Förstår jag dig rätt när jag tolkar ditt svar som en indirekt antydan att min frågeställning bara leder till bråk, "Blir bara bråk av en sån här topic..."? Givetvis är det bäst att ta hem och lyssna själv, men om en fråga om andras åsikter "bara leder till bråk" så kan man ju lägga ner hela hifitidnings-branschen; deras (om än välgrundade) åsikter leder ju i sådant fall bara till bråk. För att inte tala om detta och andra forum, där skulle ju regelrätta krig utbryta om folk helt fritt fick uttrycka sina åsikter i ett ämne...

Vad jag vill få sagt är att jag givetvis helst lånar hem förstärkaren i fråga, men att jag är intresserad av vad andra tycker om den. Jag har på liknande forum bl.a. fått reda på att Amplifixen har en tendens att "knäppa" när man ändrar volymen, vilket jag kommer lyssna efter när jag provlyssnar. Skulle jag inte ha den informationen skulle jag kanske inte veta vad jag ska lyssna efter. Vidare anser jag att den information jag får härifrån är mindre vinklad än vad en säljare kan tillhandahålla. Nog för att nöjda ägare öser den med beröm och kanske bortser från eventuella brsiter, men folk som valt bort den till förmån för ett annat märke har säkert också någon info att komma med. Det är alltid bra att få höra båda sidorna... För övrigt vill jag tacka alla som bidargit med sina åsikter och tips på andra tillverkare/modeller.

Jag valde bort SATAmplifix den till förmån för en Primare A30.1 för några år sedan. Anledningen var att den inte kunde fungera med den Vantas påhängsprocessor som jag hade då.

MvhKristofer
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2003/02/21 :  08:41:44  Show Profile Send Otto a Private Message
DU har private messages.
Klicka på den blinkande fyrkanten uppe i vänstra hörnet.

/ Otto
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/21 :  08:46:11  Show Profile Send brumel a Private Message
Den ampfix jag lyssnade på för några år sedan lät bra, särskilt i basen där den hade mycket "andning" på svår orgelbas.
Den enda anmärkningen är att det var som om ljudet inte ville släppa riktigt från högtalarna men det kan också ha berott på dom (panelhögtalare från Magnepan har jag för mig).

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/02/21 :  08:51:08  Show Profile Send K-man a Private Message
Ang knäppningar vid volymändring på Amplifix...

Själv har jag ingen Amplifix, men jag har lyssnat på den och lagt märke till att den knäpper ibland när man ändrar volymen. Jag frågade Hifi-consult om detta och de sa att de berodde på att den kopplade in transistorerna (eller ngt liknande) i olika steg och att det sker mellan de olika volymvärdena.... jag kan i stort inget alls om sådan elektronik, så jag kan inte göra annat än att anta att det stämmer. Jag har utifrån mina erfarenheter och min kontakt med Hificonsult ingen anledning att tro att de skulle ljuga om det...? ...man borde väl kunna testa om det är fallet genom att se om knäppningarna kommer på samma (eller nästan samma) volymvärde varje gång.... när jag testade på Hificonsults exemplar så var det fallet.....

Det låter ju ungefär som elektrohopp....

\\K-man
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/02/21 :  09:05:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
På min Advantage P1 (samma konstruktör) blir det en svag knäppning
vid ett tillfälle när man höjer volymen. Det är alltid vid samma värde så
det är kanske så att ett förstärkningssteg kopplas in.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/02/21 :  15:42:24  Show Profile Send markku a Private Message
Jag har Amplifix fortfrande. För att antyda, hurdan icke-svenskar värderar Amplifix i förhållande till konkurrerande alternativ, bifogar jag sluttomdömme av grupptest i grafisk form:

Han J.E. är audio-pro, som fast blindlyssnar alla testade produkter hos HIFI.

Själv har jaag jämfört Amplifix mot Densen Beat B-100 och AudioNet SAM, men bryr mig inte att byta.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000