HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rotel RA-1060
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2003/02/20 :  13:56:39  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tjenare jag undrar om nån vet något om Rotels RA-1060 som fick 4+ i ljud och 5 i prisvärdhet i senaste HiFi & Musik? Ger den ett väldetaljerat ljud med bra och djup bas? Jag lyssnar mest på hårdrock, är de bra till detta?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/20 :  18:55:34  Show Profile Send marens a Private Message
Jag äger en Rotel RA02. Den låter mycket rent och bra, har inte hittat något fel på ljudet än faktiskt, den har djupare bas än 99.9999% av alla högtalare och väldigt detaljerat och rent ljud. Jämförde i butik mot RA1060 och det hördes ingen skillnad. Det går att lyssna väldigt högt, den lämnar säkert mer än 40W. Hifichoice har mätt upp den till 150W dynamiskt i 4 ohm. Dessutom har den hög dämpfaktor (150) och borde därför vara väldigt konsekvent med olika högtalarlaster. Det bästa med den är att volymen är helt "linjär" mellan kanalerna ända från noll på mitt exemplar. Det går alltså att lyssna på väldigt låg volym. Enda nackdelen är att hörlursuttaget brusar med känsliga hörlurar, det var samma sak på RA1060 och RA972. Annars har den typ alla funktioner man behöver, är liten och snygg och har bra kvalitetskänsla.
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2003/02/20 :  19:02:25  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Det är lite mycket Hjalle över ljudet, d behöver en Primare som ger en ärligare, nyktrare ljudbild, Rotel är som Kappahlreklamen

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/20 :  19:07:34  Show Profile Send marens a Private Message
Vet inte vad det är för oärligt eller onyktert med ljudet, kan inte urskilja någon av dessa egenskaper i ljudet hos de här förstärkarna.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/03/15 :  14:36:44  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Rotel RA-02 har ju phono-ingång, men klarar den bara moving magnet eller även moving coil pickuper?

/Staffan

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/03/15 :  19:28:38  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Provlyssnade nyligen på Roteln eftersom jag är på gång att köpa ny stärkare. Är faktiskt imponerad. Lyssnar du på hårdrock och är beroende av bra bas tror jag nog den levererar fullt tillräckligt. Dessutom gott om funktioner och för Rotel riktigt snygg design...

Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/03/16 :  18:16:50  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Även jag lyssnade precis på RA-02(om det var den du menade), och den hade ett jäkla driv och kontroll i basen. Även i övrigt lät den mycket bra.

Jämförde med HK 670 som inte hade lika djup bas (mycket bas men mer längre upp i basen) och spelade mer "framåt" i övre registret. Var mycket imponerad av Rotelns insats även på Anya (Deep Purple) där kontrollen och definitionen i basen lyfte låten minst ett steg. Ofta blir denna inspelning för ljus och vass, men var här klart njutbar.

Jag tror klart att denna förstärkare klarar hårdrock. Den är en av flera alternativ för att driva mina Audiovector M3 super, fast kanske förförstärkar/slutstegskombon RC-03/RB-03 vore mer i paritet med högtalarna. Fast jag måste hitta någonstans att provlyssna dessa.

Rotels 02 serie (där även RB-03 or RC-03 ingår ...) är dessutom grymt snygg!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2003/03/16 18:20:27
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000