HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Velodyne HGS-15
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/13 :  22:39:19  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Tar tacksamt emot era synpunkter och åsikter om Velodynes subbar och då framförallt HGS-15. OM det blir en sådan för mig så kommer den användas i hembion här, inte när jag spelar 2 kanaler...

SOTA
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/13 :  22:41:22  Show Profile Send SOTA a Private Message
HGS15 låter i mina öron tämligen rent och artikulerat.
Kanske en av det bättre "subbar" jag hört.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/13 :  22:52:12  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Kanske är dags att ta med Minosen nästa gång för lite skaktest i Pjotre-hemmet...

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/03/13 :  23:02:55  Show Profile Send n/a a Private Message
Ujuj. Har också hört Minos. Va inte så våldsamt det jag hörde... Men det fanns bas!

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/13 :  23:06:04  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Nä, den tar ju vid där vanliga biosubar ger upp...

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/03/13 :  23:07:48  Show Profile Send n/a a Private Message
Ahh.. Precis. Men så kostar den som 5-6 vanliga subbar också...

Hört Snell Reference A?

Jag har hört HGS-15 en del men framför allt tolvan.. Och jag säger såhär sent på nattkvisten, jag var ganska suger på en själv! Till jag gjorde misstaget att bekanta mej med Minos dårå.. hmm...

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn

Edited by - n/a on 2003/03/13 23:09:00
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/13 :  23:08:02  Show Profile Send ekman a Private Message
frågan är om minos är idealisk för film? den kanske är lite för "bra" för det =)
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/03/13 :  23:09:51  Show Profile Send n/a a Private Message
Spelar inte Minos en bit över 120db vid hyfsat låg frekvens? = helt okej för film

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/13 :  23:11:22  Show Profile Send ekman a Private Message
var det inte kronosen som kunde spela 120db vid 20hz? =) ganska ok iaf
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/13 :  23:12:12  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
En "vanlig" sub samt en Minos under den skulle nog sitta fint till film.

Jag har förresten hört den tjusigaste och torraste basen hittills i ett 2-kanalsystem. Jisses j-lar vad rent, precist, djupt och nyanserat de nya monstren i Ankeborg spelar..... Hur ofta hör man rena bastoner?

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/03/13 :  23:13:47  Show Profile Send n/a a Private Message
Kronos duger som surround!

Men dom högtalarna e ju vrålfula sladd! Men ska bli intressant att höra... Antar att det e premiär 2004 på Arken...?

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/13 :  23:15:26  Show Profile Send ekman a Private Message
vrålfula var ordet =) ska bli intressant att höra som sagt ja

surround alltså? =) hehe personligen skulle jag inte vilja ha ett par sådana högtalare bakom mig när jag ser på film man skulle ju hjärtattack om det kommer e helikopter eller nåt =)
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/03/13 :  23:17:39  Show Profile Send n/a a Private Message
Eller koppla dom till en Jammmaha reciver...som front surround! Spika upp skiten på vägen bredvid 14 tums Loewen!

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/13 :  23:18:36  Show Profile Send ekman a Private Message
är det det som kallas för hifimissbruk? =)
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/13 :  23:20:09  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det finns väl en tecknad serie från förr med ett gäng gamar på ett gammalt dött träd som sitter och språkar med varandra. Lite djungelboken över det hela, minns inte riktigt. Tycker Jupitern liknar dem lite på stuket, framåtböjda, nedblickande, väntar på att du skall dö...

Går man nära idag så är i alla fall finishen perfekt i minsta detalj. Och det är ju en prototyp ännu. Lite putsning på designen skall vi nog få till med lite mild övertalningsförmåga. (tumskruvar, spanska stövlar och vegetariska tallrikar för Mårtensson )

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/03/13 :  23:28:06  Show Profile
Minos ???

Velodynen bör ha mk2 förstärkaren annars kan (jag skrev kan) man få problem med hummmmmande ton från subben.

HGS15 är alltså en servostyrd sub, som har så pass låg dist att en icke servostyrd knappast har en chans vid en direkt jämförelse. Två stycken HGS-15 är givetvis bättre än en :)
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/13 :  23:31:15  Show Profile Send ekman a Private Message
audio physic minos =)
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/03/14 :  00:22:07  Show Profile
Hehe... Jodå jag vet vad minos är - mina frågetecken skall tydas/läsas som vad man skall med en minos till när det finns Velodyn HGS-serien...

Som det så vackert heter: Smaken är som baken, delad :)
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/03/14 :  00:42:13  Show Profile Send Pelle a Private Message

Tillbaka till lyssningsintrycken då: Till hembion torde den passa riktigt bra. Lyssnade på HGS-15 till en Bond-film (minns inte vilken i raden det var) och attans vilken kontroll! Djup och kontroll av sällan skådat slag.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

SOTA
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/14 :  01:25:21  Show Profile Send SOTA a Private Message
Minos ser väldigt liten ut. Någon som vet nettovolymen?
Någon som vet hur mycket den distar, vid låt oss säga, 100dB och 30Hz?

\SOTA
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/14 :  02:26:52  Show Profile Send ekman a Private Message
eller så kan man lyssna på den och se vad man tycker? =)
Go to Top of Page

SOTA
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/14 :  02:42:21  Show Profile Send SOTA a Private Message
Jag är inte intresserad av vad andra tycker, Utan enbart av hur saker är :-)
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/03/14 :  02:43:08  Show Profile
Helt rätt, storleken på en subwoofer har inget med dess kaapcitet att göra. Med dagens utveckling så kan man använda ett mindre baselement med låååång slaglängd tillsammans med kraftig förstärkning, kanske tom en digital förstärkare, och med lätthet slå en bamsesubwoofer. Mao. det går inte att dömma en sub utifrån dess fysiska form.

Det enda som är säkert är att en subwoofer med servostyrning (alltså en subwoofer, där man mäter högtalarkonens utslag och jämför detta med insignalen för att på så sätt forcera fram en mera korrekt respons från subwoofern) har markant lägre dist. En vanlig sub, och jag syftar nu INTE på Minos som jag inte har någon information om i huvudet, kan lätt ha 10% dist eller mer vid 20 Hz. En servostyrd ligger på under 1% om subwoofern är korrekt konstruerad.

Utöver detta så är det viktigt att man kan justera subwoofern på något sätt. Antigen via reglage på subwoofern, eller via extern kontrolbox som t.ex. en Behringer 8024DSP (digital parametrisk EQ, för 3000 sek - jädrans bra för dom pengarna till att styra en sub !!! och den fungerar himla bra även till normala högtalare oxå).
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/14 :  02:45:06  Show Profile Send ekman a Private Message
jag menade inte att du ska va intresserad av andras åsikter däremot borde ju din egen åsikt vara ganska värdefull för dig själv tycker man

och ingenting absolut "är" saker "är" bara i förhållande till varandra så LYSSNA SJÄLV och skit i dist% mm =)
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/03/14 :  02:46:21  Show Profile Send David A a Private Message
Jag har levt med HGS-12 och FSR-18(motsvarande HGS-18) i flera år nu. Kan inte på rak arm klaga på något hos HGS-12 förutom ett visst brummande, men det är som sagt borta på mkII serien. HGS-12 är såpass torr och snabb i karaktären att den kan delas ganska högt. FSR-18 är desto mer fysisk i sin presentation av basen, och därför borde väl antagligen HGS-15 ligga därimellan. Djupbasförmågan hos dessa subbar är helt otrolig, speciellt med tanke på storleken på lådan. Har använt min HGS-12 till 2-kanal, så då duger det nog till hembio oxå.
Go to Top of Page

SOTA
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/14 :  03:39:50  Show Profile Send SOTA a Private Message
Bamsefar,

Du är delvis ute och cyklar
Vid kompression av luft är inte sambandet mellan
volym och partialtryck linjärt, varför
luften, per se, kommer att bidra till distortion.
Detta upptäckte Dalton redan på 1800-talet, vilket
resulterade i den berömda lagen: "Daltons lag om partialtryck"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000