Author |
Topic |
|
mus
Member
262 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 13:49:05
|
Jag har ett par QLN Signature av tidig version. Jag tycker att de spelar väldigt mörkt och saknar en hel del detaljer. Röster låter underligt burkigt och onaturligt, ungefär som en gammal radioutsändning om ni vet vad jag menar.
Är detta som de låter eller är det något fel? Har jag blivit bortskämd mht ljudkvalitet av mina ProAc Response 3? Trodde inte det skulle vara så stor skillnad...
Är det någon som vet om det är möjligt att modifiera dem? Kanske delningsfiltret?
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 14:00:04
|
quote: Originally posted by mus
Jag har ett par QLN Signature av tidig version. Jag tycker att de spelar väldigt mörkt och saknar en hel del detaljer. Röster låter underligt burkigt och onaturligt, ungefär som en gammal radioutsändning om ni vet vad jag menar.
Är detta som de låter eller är det något fel? Har jag blivit bortskämd mht ljudkvalitet av mina ProAc Response 3? Trodde inte det skulle vara så stor skillnad...
Är det någon som vet om det är möjligt att modifiera dem? Kanske delningsfiltret?
Det finns en modell av Qln Signature som heter Spitfire. De kostade, eller kostar dock mer än den vanliga. Men denna har delningsfiltert utanför själva lådan. MvhKristofer |
|
|
mus
Member
262 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 14:20:03
|
quote: Originally posted by whiskyman Det finns en modell av Qln Signature som heter Spitfire. De kostade, eller kostar dock mer än den vanliga. Men denna har delningsfiltert utanför själva lådan. MvhKristofer
Ja kanske, men det är inte den jag har. Har den också tillbakdragen diskant och lite dovt ljud? |
|
|
J
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 14:50:07
|
Inte för att vara en sån där messerschmidt, men hette den inte Splitfield?
Jag har hört ryktesvägen att dom är lite mörka till karaktären om detta kan hjälpa. Jag har hört dom och tycker nog inte att dom är så farligt mörka (ljus elektronik kanske?). Du är nog kräsen antar jag |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 15:28:42
|
den hette splitfield och inget annat qln kan matchas väldigt fel och då blir dom precis som su säger mörka instängda och burkiga dom behöver dessutom helst en massa kraft för att släppa ordentligt
vad driver du dom meD? |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 15:34:44
|
quote: Originally posted by ekman
den hette splitfield och inget annat qln kan matchas väldigt fel och då blir dom precis som su säger mörka instängda och burkiga dom behöver dessutom helst en massa kraft för att släppa ordentligt
vad driver du dom meD?
Ja visst jag skrev fel men ni vet ändå vilken jag menade, eller? MvhKristofer |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 15:38:33
|
jo en qln signature hd2 med externt delningsfilter där man kunde ändra värden osv själv |
|
|
Jens
Member
100 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 16:09:47
|
quote: Jag har ett par QLN Signature av tidig version. Jag tycker att de spelar väldigt mörkt och saknar en hel del detaljer. Röster låter underligt burkigt och onaturligt, ungefär som en gammal radioutsändning om ni vet vad jag menar.
De flesta QLN högtalare drar lite åt det mörka hållet. QLN ljudet gick ut lite på att inte spela så "frammåt" som många andra högtalare gör. Detta mörka grundljud kombinerad med en för klen förstärkare blir ingen rolig historia.
Att ge sig på delningsfiltret i en signature, utan att byta ut det helt, är ingen enkel grej. I QLN signature sitter det ett ganska avancerat seriefilter. Det gör att varje komponetförändring påverkar både bas och diskant element.
Skaffa dig i stället en kraftig förstärkare (Om du nu inte redan har det) och njut av den extrema 3-dimensionella presentationen ifrån denna budget wilson högatalare. |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 16:19:27
|
tilläggas ska kanske att du aldrig kommer få luftig/bra diskant ur denna högtalare den är lite dov uppåt tyvärr |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 16:48:18
|
Inget fel på diskanten, känns naturlig och ren och inte överdriven som på vissa högtalare. HD2 har en bättre diskant men går inte lika djupt i basen. Däremot så får man inte ha elektronik och kablar som drar åt samma håll, men det handlar om systemanpassning som man måste göra med alla högtalare. Dom första QLN-Signature-högtalarna låter mörkare än senare versioner. Högtalaren har uppdaterats efterhand. |
|
|
mus
Member
262 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 17:12:44
|
quote: Originally posted by ekman
qln kan matchas väldigt fel och då blir dom precis som su säger mörka instängda och burkiga dom behöver dessutom helst en massa kraft för att släppa ordentligt
vad driver du dom meD?
Ja, kanske är det så. Jag har drivit dem med Sonic Frontiers Power 1, Edison 60 och en liten Rotel integrerad. Dessa väldigt olika förstärkare har alla givit samma ljudkaraktär hos QLN'erna. De nämnda förstärkarna är ju ingen av dem något riktigt muskelknippe, men Sonicen brukar kunna ta sig an det mesta. |
|
|
mus
Member
262 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 17:23:16
|
quote: Originally posted by Jens De flesta QLN högtalare drar lite åt det mörka hållet. QLN ljudet gick ut lite på att inte spela så "frammåt" som många andra högtalare gör. Detta mörka grundljud kombinerad med en för klen förstärkare blir ingen rolig historia.
Skaffa dig i stället en kraftig förstärkare (Om du nu inte redan har det) och njut av den extrema 3-dimensionella presentationen ifrån denna budget wilson högatalare.
Det kanske bara är effekten som fattas, men jag förundras över att den inte låter bättre med såpass hygglig elektronik. Jag har hört om andra som driver den med Edison 60 (till och med Edison Triod) och de är nöjda.
Jag håller med om 3-dimensionaliteten och att högtalarna försvinner, mycket imponerande! |
|
|
|
Topic |
|