HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/02/19 :  19:30:35  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Hej!
Hade nyligen en tråd om uppgradering av förstärkare. Fick då rådet att börja med att uppgradera CD:n. Då de flesta på detta forum verkar vara rutinerade hifirävar har jag nu beslutat mig för att börja i just denna ände.
Just nu har jag en H/K 3470 receiver, H/K 750 CD och Dynaudio 42. Jag har tänkt mig en CD-spelare i prisklassen 5-10 kkr. Jag lyssnar på alla typer av musik; från Sjostakovitj till Looptroop. Jag är ingen uttalad baspundare, men föredrar en mörk ljudbild framför en ljus, då jag tycker en djup, fyllig bas bidrar till en bättre ljudupplevelse.
Har ni några tips på vad jag ska välja för CD för att få just detta. Ska ta en dag snart och springa runt och provlyssna, men behöver hjälp med "ställa in siktet". Jag vill undertryka att även förstärkeriet ska bytas snart.

Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/02/19 :  19:32:15  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Arcam till exempel?
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/02/19 :  19:45:18  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Har funderat på Arcam och Cambridge... bl a. Kan de tänkas stämma in på mina önskemål?

Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/19 :  19:52:31  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by RigorMortis

Har funderat på Arcam och Cambridge... bl a. Kan de tänkas stämma in på mina önskemål?

Hehe, jag måste tyvärr säga att jag(om jag var du, med de preferenser du tycks ha) inte skulle valt vare sig Arcam eller Cambridge. Jag har själv Cambridge & visst, de gör fina spelare... Men du snackar ju prisklassen 5-10kkr. Då hänger inte Cambridge riktigt med tyvärr. Arcam tycker jag gör ganska trista CD-spelare. Tyvärr.

JAG skulle istället kollat in Quad 99CDP(10500kr, tror jag), som du sedan kan koppla slutsteg direkt till... Eller Cyrus Quattro(11800kr), som fungerar på samma vis som Quad:en med inbyggt försteg, men nog ligger lite mer åt det ljudet du jagar... En annan fin CD-spelare är Vincent CD-S1 för 8000kr... Även Thule gör en bra spelare...

DE spelarna skulle JAG kollat in hellre än Arcam & Cambridge. Men... DU gör som DU vill.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Peter_Å
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/02/19 :  20:59:20  Show Profile Send Peter_Å a Private Message

Jag köpte själv nyligen en Nad C541i HDCD-spelare till mitt hörlurssystem och den låter väldigt trevligt. Ljudet är fylligt, har pondus, bra driv i basen, mycket homogent över alla register. Du verkar som jag lyssna på alla typer av musik, själv lyssnar jag på allt från Mahler till Boards of Canada (Electronica) och Nad:en är mycket allround. Den är något varm och fyllig till karaktären eftersom den använder Burr & Brown D/A och op-först. Arcam och dylika dyrare spelare har antagligen högre upplösning och är mer avslöjande, men Nad:en är en väldigt bra och prisvärd spelare.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/02/19 :  21:09:29  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Du kan också kolla in en beg.CDFIX,doen har fått fin kritik och går att få för runt 9-10',eller kanske en Marantz av nyare modell.
Mvh
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/02/19 :  22:53:33  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
NAD verkar ju vara väldigt prisvärd. Ska ta en närmare titt på den. Någon som har någon åsikt om Primares D20? Man har ju inget emot att stödja svensk hifi...

Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/02/19 :  23:21:26  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
quote:

Hehe, jag måste tyvärr säga att jag(om jag var du, med de preferenser du tycks ha) inte skulle valt vare sig Arcam eller Cambridge. Jag har själv Cambridge & visst, de gör fina spelare... Men du snackar ju prisklassen 5-10kkr. Då hänger inte Cambridge riktigt med tyvärr. Arcam tycker jag gör ganska trista CD-spelare. Tyvärr.

JAG skulle istället kollat in Quad 99CDP(10500kr, tror jag), som du sedan kan koppla slutsteg direkt till... Eller Cyrus Quattro(11800kr), som fungerar på samma vis som Quad:en med inbyggt försteg, men nog ligger lite mer åt det ljudet du jagar... En annan fin CD-spelare är Vincent CD-S1 för 8000kr... Även Thule gör en bra spelare...

DE spelarna skulle JAG kollat in hellre än Arcam & Cambridge. Men... DU gör som DU vill.

//Jakob

quote:

Du får gärna uveckla det där med "trista" CD-spelare... Tänkte iaf kolla upp thulen. Verkar vara många som gillar den.

Edited by - RigorMortis on 2003/02/19 23:23:38
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/19 :  23:29:27  Show Profile Send DasIch a Private Message
Jag letar själv cd-spelaren i den prisklassen, och jag gillar lite värme i ljudet så att säga.
Arcam eller Cambridge tror inte jag heller passar. De låter mycket bra, men är lutar åt det ljusare hållet. Arcam tycker jag dock inte har några som hellst problem med bas. De klarar av att återge mycket och fin bas. Annars har jag erfarenhet av Arcam tillsammans med H/K och kan säga att de passar bra ihop. Värt att ge en chans tycker jag, fast räkna inte med att den kommer passa dig.

Själv är jag inne på tre cd-spelare just nu, och det kanske kan passa dig med.
Marantz CD6000 OSE LE och CD6000KI, samt Thule CD150b. De är lite varmare i ljudet än britterna.
Jag kan bara rekomendera dig att provlyssna dem. De är tokfina.

Objektivist
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/02/20 :  08:11:54  Show Profile Send binmarv a Private Message
Jag måste göra ett inlägg här och slå ett slag för Italienska Audio Analogue. Du får värme, detaljer och ett myller i bas och mellanregister. Något som får liv i det mesta och passar överallt. Jag har själv haft två stycken modeller och varit mycket nöjd. Innan jag köpte min Paganini testkörde jag cd-fixen och arcam cd82t. Mitt val föll på Paganinin. Nu har jag dock sålt den för en spottstyver och nåt nytt är på gång, fast det lär bli fasligt mycket dyrare om jag ska komma förbi Paganinin i ljud. Ta och lyssna !

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

Explora
Member

65 Posts

Posted - 2003/02/20 :  08:54:30  Show Profile Send Explora a Private Message
En spelare man inte ska förbise ( förbihöra? ) är Rotel RCD-1070 ,kostar 9000:- och är ett riktigt klipp om man uppskattar en spelare som inte hittar på något själv så att säga.
Den spelar med ett härligt driv och absolut kontroll över musiken.
Jag tycker att det är den mest "ärliga" spelaren i köpbar prisklass!
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2003/02/20 :  09:05:17  Show Profile Send mus a Private Message
Skulle inte Unison Research Unico CD-spelaren kunna passa? Har bara hört den en gång (med Unico integrerad och Spendor S8) men det lät väldigt trevligt.
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/02/20 :  10:39:52  Show Profile Send wallraff a Private Message
quote:
Originally posted by mus

Skulle inte Unison Research Unico CD-spelaren kunna passa? Har bara hört den en gång (med Unico integrerad och Spendor S8) men det lät väldigt trevligt.

'
Har den redan kommit? Vart lyssnade du på den?

Mortis, V-twin låter mumma

/Walter

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2003/02/20 :  13:33:16  Show Profile Send mus a Private Message
quote:
Originally posted by wallraff

quote:
Originally posted by mus

Har den redan kommit? Vart lyssnade du på den?

Ja, det är väl en månad sedan eller två jag hörde den. Det var i Genève men har den kommit ut har den väl ocksa kommit ut i Sverige. Jag vet dock inte vem som säljer Unison Research i Sverige.
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/02/20 :  13:45:46  Show Profile Send wallraff a Private Message
Unison går via Golden Age har jag för mig.
Och Sverige är sällan snabba med att ta hem nyheter, oavsett ämnesområde :)

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/02/20 :  18:23:43  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Men hur är det med italiensk och engelsk byggkvalitet? Det här må låta fördomsfullt, men efter att ha ägt en engelsk motorcykel och haft en kompis med en italiensk så är min tilltro till dessa länders tekniska produkter minst sagt liten. Men det är klart... det här gäller ju elektronik.

Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/02/20 :  18:25:13  Show Profile Send mucke a Private Message
Varför inte en Vincent cd-s6?
Jag kommer nog att köpa den själv till min H/K 670.
Rör hybrid.

Mvh Mucke.
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/20 :  18:30:39  Show Profile Send DasIch a Private Message
quote:
Originally posted by mucke

Varför inte en Vincent cd-s6?
Jag kommer nog att köpa den själv till min H/K 670.
Rör hybrid.

Mvh Mucke.

Jag tänkte försöka hinna med att provlyssna den i helgen. Kan du inte berätta lite vad du tycker om den?

Objektivist
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/02/20 :  19:00:04  Show Profile Send mucke a Private Message
Tyvärr så har jag inte köpt den ännu. Faktum är att jag inte ens har lyssnat på den ännu.
Har tills för ett par dagar sen fått reda på att reference audio har den, ( Bor i stockholm ).
Ska försöka komma i väg nu i helgen och lyssna på den.

Mvh Mucke.
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/02/20 :  19:08:04  Show Profile Send DasIch a Private Message
Aha, du har kommit ungefär lika långt som mig i planerna alltså. Jag tänkte också lyssna på den hos Reference Audio. Rätt trevligt att de har alla spelare jag hittils varit intresserad av under samma tak.

Mvh Das

Objektivist
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/02/20 :  19:10:42  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by RigorMortis

Men hur är det med italiensk och engelsk byggkvalitet? Det här må låta fördomsfullt, men efter att ha ägt en engelsk motorcykel och haft en kompis med en italiensk så är min tilltro till dessa länders tekniska produkter minst sagt liten. Men det är klart... det här gäller ju elektronik.

"Ingen rök utan eld" ett talesätt du lugnt kan lita på vad det gäller dessa länder även i fråga om elektronik.

Skeptiker
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/02/20 :  19:42:43  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Är det verkligen ingen som har någon åsikt om Primare??

Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/02/20 :  23:43:42  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Jo klart det finns!

Jag kör själv primare D20mkII och är nöjd. Den representerar mitt ljudideal och är lite mer "laid back" än vissa andra jag har lyssnat på.
Dock inte alla som gillar det. Men jag tycker att du ska prova den..

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2003/02/21 :  00:58:50  Show Profile Send lbstr a Private Message
Har en D20. Perspektiv och djup helt OK.
Mer "mjuk" än "analytisk".
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/02/21 :  11:20:42  Show Profile Send NtR a Private Message
Jo då, Quad är det hetaste tipset hittills.

Jag har nog ett liknande klangideal, och när jag letade för ett år sen så hittade jag bara Quad och Meridian. Övriga (och det var många) lät för ljust.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000