Author |
Topic |
rockdemon
Member
58 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 18:23:50
|
Jag funderar om det finns några knep för att trycka ut mer bas ur ens stereo/högtalare. förstärkaren ligger på 2X125W(8ohm)och jag har ett par vega högtalare med en 12" i varje. men jag kan inte få ut mycket bas förrän jag drar på med rejäl volym. |
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 18:25:51
|
Överväga att köpa separat aktiv subb!?? Är det "bara bas" du är ute efter är detta ett tips.
Annars kan du testa att skjuta in högtalarna närmre bakvägg. TESTA!
Vilken förstärkare är det du har? Wattangivelsen är inte speciellt beskrivande! ;-)
// Pär E |
|
|
rockdemon
Member
58 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 18:27:56
|
jag har en denon stärkare. funkar det med nåt slags delningsfilter? |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 18:50:35
|
Jag kommer ihåg när jag för en del år sedan flydde ut från Hifi-klubben när de demade Cervin-Wega på hög volym. En flytig, blöt och ospecifik bas som fyllde hela rummet. Om man är på rätt humör kan man kanske få en kick av hur det trycker mot magen och kroppen. Grejen med Wega är att det blir mycket bas, men den har låg kvalitet. Inte tight och väldefinierad där man kan skilja på trumman och basgitarren och höra när pinnen slår i trumman. Kanske de inte fungerar så när man kör på lägre volym, men om jag fattat konceptet rätt så handlar det om att köra på max.
Ett dåligt råd: sätt högtalarna i hörnen på rummet. Du får då ännu mer bas men med kraftigt accenturade rumsresonanser, dvs. kraftiga höjninga vid vissa frekvenser även om de finns i musiken eller inte.
Bra råd: Fundera på en annan högtalare. Säger inte att du skall gå in på finliret, men kanske en JBL, som bör vara häftigare i alla avseenden.
|
|
|
rockdemon
Member
58 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 21:03:55
|
ok, det kanske är så att man måste ha hög volym för att få ut basen. men jag vill ändå kunna få ut bas på lägre nivåer. alltså högre volym på basen än på resten så att säga. som exempelvis vid filmtittning. jag är faktiskt skitnöjd med vegorna för övrigt. med min gamla utrustning som bestod av en 4X250w pioneer förstärkare och nästan identiska högtalare(pioneer)som min vegor. SÅ fick jag betydligt mer bas på låg volym. men sämre ljud. |
|
|
SpLiX
Member
523 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:08:38
|
Kolla hur strömstark din förstärkare är. Som det nämndes ovan, 2*x watt säger inte mycket. Framförallt inte hur linjärt den driver dina högtalare. Själv kör jag en Krell 2*150W/8 ohm. Den räcker skit långt för att driva en DJUP bas ur mina B&W 802. Hade en NAD 216 på 2*125 W. Kan säga att det blev helt annan bas med Krellen. Lånade en NAD 218 innan och den ligger på 2*225 tror jag. Krellen spöar skiten av den med, eftersom Krellen ligger 2*150/8, 2*300/4 och (2*1200/2 ospecificerat) mot NAD 2*225/8, 2*430/4, 2*660/2.
Kanske dax att uppgradera din förstärkare? |
Låter det?? BRA! |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
|
Jakob_S
Member
665 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 11:35:24
|
Eller trycka in loudness-knappen & vrida baskontrollen till + istället för -
//Jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 16:01:29
|
quote: Originally posted by Jakob_S
Eller trycka in loudness-knappen & vrida baskontrollen till + istället för -
//Jakob
|
Trött på folk utan vett |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 18:22:34
|
eller ställ högtalarna i varsitt hörn och lyssna nära väggen bakom dig. Eller häng varsin filt över högtalare så dämpas diskanten. |
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 18:55:52
|
Eller byta högtalare..... |
No hay banda!! |
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 23:19:50
|
Pioneer har väl aldrig tillverkat en förstärkare specad med 4x250W?! |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
|
|
Fanatic
Starting Member
42 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 23:44:24
|
"Alla högtalare från Cerwin-Vega låter bäst när de spelas högt, och detta är inget undantag. Det krävs effekt för att de stora elementen ska vakna till liv och börja spela tung bas med en extrem dynamik."
Där ..
|
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 06:50:52
|
Extrem dynamik i cerwin????? Vart då? |
No hay banda!! |
|
|
SpLiX
Member
523 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 11:03:25
|
quote: Originally posted by molsson
Extrem dynamik i cerwin????? Vart då?
LOL... |
Låter det?? BRA! |
|
|
s60761
Member
312 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 15:20:05
|
quote: Originally posted by rockdemon
ok, det kanske är så att man måste ha hög volym för att få ut basen. men jag vill ändå kunna få ut bas på lägre nivåer. alltså högre volym på basen än på resten så att säga. som exempelvis vid filmtittning. jag är faktiskt skitnöjd med vegorna för övrigt. med min gamla utrustning som bestod av en 4X250w pioneer förstärkare och nästan identiska högtalare(pioneer)som min vegor. SÅ fick jag betydligt mer bas på låg volym. men sämre ljud.
NAD har bra bas... Ett hett tips. Hade själv NAD 218 och ett par Cerwin-Vega DC15 vi pratar party ...
Köp till en EQ!! Detta gör nog susen till ditt system.. I bland handlar inte HIFI om att spela upp precis som det är inspelat utan man kan färga ljudet till man själv tycker det låter bra ... EQ kan man få tag i begagnad för högst nån Tusenlapp.. Cerwin-Vega förgar för övrigt ljudet ganska bra som de gör..
Tredje tipset ställ högtalarna närmare hörnen, ju närmare ju mer BAS.... Man kan också laborera med avståndet i från väggen för att få bättre bas!! Vid riktigt extrema situationer, vilda fester, ställ båda högtalarna i ett hörn BAAASSS!!!...
|
- När argumenten tagit slut, skyll på rummet - //Björn... |
|
|
s60761
Member
312 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 15:30:20
|
Extrem dynamik i cerwin????? Vart då?
DE HAR DYNAMIK.... kan jag säga DYNAMIK...
Jo Cerwin-Vega har extrem dynamik... Deras hemhögtalare 15" versionen klarar upp emot 130dB på 3 meters avstånd utan någon större distortion (om du har steg till detta).. De blåser verkligen skummet av ölen!!! !! Har själv upplevt detta!!
När två 15" basar rör sig kontrollerat 4cm (±2cm) då fladdrar det i byxbenen vill jag lova...
Så är man ute efter dynamik, party, rock är Cerwin märket... Sedan är det en annan sak att ljudet aldrig kommer att släppa från högtalarna och att de färgar ljudet så in i bomben, men det är en annan historia... |
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 15:40:29
|
Ahhh, dynamik=ljudtryck. Att jag aldrig har fattat det.
/Marcusoft (Som genast skall köpa en cerwin vega stroker, denna dynamikens häxmästare) |
No hay banda!! |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 15:40:31
|
Kan hålla med på att det är rätt skoj när det är fest! Kommer ihåg mina gammla AL-1000! mmmmm! Riktigt kul vid höga volymer... Men man har blitt mer sansad nu! |
|
|
s60761
Member
312 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 15:55:55
|
/Marcusoft (Som genast skall köpa en cerwin vega stroker, denna dynamikens häxmästare)
Dynamik = ljuttryck är inte riktigt helt sant.. Dynamik är skillnaden mellan högsta och lägsta signalen eller ljudtrycket en högtalare kan spela... Och alla högtalare kan spela väldigt lågt då detta beror på kringutr. Således har dessa ett dynamik omfång på 0-130dB = 130dB.... (Om vi pratar över hela det hörbara området frekvensmässigt)...
Sen kan man uppleva att med olika högtalare få mer eller mindre nivå skillnader (dynamik) när man spelar musik.. Detta beror mest på högtalarens frekvensgång, känslighet, impedans över frekvensregistret.... Bla Bla Bla |
|
|
goran
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 16:06:40
|
Det här är ju ett klassiskt problem. det handlar ju om örats känslighet. Örat är ju betydligt mindre känsligt för lågfrekvent ljud vid låga nivåer. Vill man att det skall låta rätt så har man att välja på volymkontrollen eller någon tonkontroll. |
|
|
Jakob_S
Member
665 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 19:53:23
|
quote: Originally posted by s60761
/Marcusoft (Som genast skall köpa en cerwin vega stroker, denna dynamikens häxmästare)
Dynamik = ljuttryck är inte riktigt helt sant.. Dynamik är skillnaden mellan högsta och lägsta signalen eller ljudtrycket en högtalare kan spela... Och alla högtalare kan spela väldigt lågt då detta beror på kringutr. Således har dessa ett dynamik omfång på 0-130dB = 130dB.... (Om vi pratar över hela det hörbara området frekvensmässigt)...
Sen kan man uppleva att med olika högtalare få mer eller mindre nivå skillnader (dynamik) när man spelar musik.. Detta beror mest på högtalarens frekvensgång, känslighet, impedans över frekvensregistret.... Bla Bla Bla
Jag har lyssnat på Cerwin Vega flera gånger, de är lika dynamiskt kapabla som moderna mulltoaletter. Antingen surrar de, eller också surrar de högre. |
|
|
|
Jakob_S
Member
665 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 19:54:24
|
Herregud! Du har ju missuppfattat det här med dynamik helt & hållet!
//Jakob |
|
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 21:14:00
|
Bli inte förbannad nu, men har du kollat fasen? Nu säger vän av ordning att om det var felfasat skulle det inte bli ngn bas på hög volym heller. Fel, eller snarare det beror på hur burkarna är placerade. Ställ burkarna nära bakvägg, kolla fasen så att plus går till plus och minus till minus, njut av ditt sätt att lyssna på musik eller vad du gör och tänk på mig som skulle lida i samma situation.
Effekten tror jag inte det är några problem med, om jag inte minns fel är Cervin väldigt lättdrivna.
Vill du göra ngt riktigt kul skaffar du ett par Klipschorn och ställer dem där de skall stå, i hörnen. Då JÄVLAR I ALLT INKLUSIVE BÅDE DIN OCH MIN LILLA LÅDA, skall du få se på dynamik. Konstigt nog med en viss finess dessutom. Underligt. |
Nicke the Rocker |
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 21:32:45
|
Jag byter mina thiel mot ett par cerwin. Men dom ska vara dynamiska!! |
No hay banda!! |
|
|
s60761
Member
312 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 08:09:06
|
Jag byter mina thiel mot ett par cerwin. Men dom ska vara dynamiska!!
Lägg av med karrikatyren.....
Hoppa av tråden om ni inte har något vättigt att säga. Tråden handlar nämligen inte om att håna Cerwin-Vega... Nog för att de saknar många HIFI-faktorer men läs överst vad frågan va om.. ...
Och Molsson kan du beskriva vad dynamik innebär eftersom dina Thiel ska va mer dynamiska än Cerwin...... |
|
|
Topic |
|