Author |
Topic |
|
Daniel2
Starting Member
9 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 00:20:32
|
Har en Project RPM-4 med orginalmonterad Project K4 (Grado-tillverkad)pickup. Motsvarar ett mellanting av Grado black och Grado red. Låter mycket bra men funderar ändå på att uppgradera PUn. Hur stor blir förbättringen om jag byter nål till gold (kostnad 6-700 kr)?
Antag att jag istället gräver riktigt djupt i börsen och lägger 2-3000 kr på ny PU, vilket är då bästa köp? Har sett på ett par alternativ, bl a Goldring eroica, sumiko blue point och Benz mc20. Någon som har erfarenhet av dessa i kombination med Project? Riaa är Musical fidelity X-LPS.
|
|
n/a
deleted
552 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 09:37:27
|
Jag har också en RPM-4 och förvånas ständigt över ljudkvalitén med K4 pickupen. Men det ska vara en klart hörbar skillnad mellan K4 och Grado-gold, har jag fått höra av andra.
|
Man borde inte sova. |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 14:12:17
|
K4 har jag inte lyssnat på. Men jag har däremot lyssnat på Grado black och gold. Mellan dessa är det ganska stor skillnad. Golden plockar fram en hel del mer musik. Ja tycker att golden passar extra bra för lite mer "aukustisk" musik. Vil man ha en pu som rockar lite mer så finns det nog andra som gör detta bättre. |
Oops! I did it again |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 14:59:33
|
quote: Originally posted by Daniel2
Har en Project RPM-4 med orginalmonterad Project K4 (Grado-tillverkad)pickup. Motsvarar ett mellanting av Grado black och Grado red. Låter mycket bra men funderar ändå på att uppgradera PUn. Hur stor blir förbättringen om jag byter nål till gold (kostnad 6-700 kr)?
Antag att jag istället gräver riktigt djupt i börsen och lägger 2-3000 kr på ny PU, vilket är då bästa köp? Har sett på ett par alternativ, bl a Goldring eroica, sumiko blue point och Benz mc20. Någon som har erfarenhet av dessa i kombination med Project? Riaa är Musical fidelity X-LPS.
skall du ha lite dyrare puppa tycker jag att du skall kolla clearaudio alpha (kunde ni nog gissa) den kostar 2300 eller den nya classics för ca 1200.
sayonara
|
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
|
|
Daniel2
Starting Member
9 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 23:44:18
|
Tack för svaren. Ingen mer som kan kommentera frågan? Är lite extra nyfiken på Benz MC20 som jag hört en del gott om och som dessutom är billig för att vara en MC. |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 23:56:51
|
quote: Originally posted by Daniel2
Tack för svaren. Ingen mer som kan kommentera frågan? Är lite extra nyfiken på Benz MC20 som jag hört en del gott om och som dessutom är billig för att vara en MC.
Den är mkt bra !!!, har hört den på en Pro-ject 6.9, lät helt fantastiskt |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
|
Topic |
|