HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken PU till RPM4?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Daniel2
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/02/18 :  00:20:32  Show Profile Send Daniel2 a Private Message
Har en Project RPM-4 med orginalmonterad Project K4 (Grado-tillverkad)pickup. Motsvarar ett mellanting av Grado black och Grado red. Låter mycket bra men funderar ändå på att uppgradera PUn. Hur stor blir förbättringen om jag byter nål till gold (kostnad 6-700 kr)?

Antag att jag istället gräver riktigt djupt i börsen och lägger 2-3000 kr på ny PU, vilket är då bästa köp? Har sett på ett par alternativ, bl a Goldring eroica, sumiko blue point och Benz mc20. Någon som har erfarenhet av dessa i kombination med Project?
Riaa är Musical fidelity X-LPS.

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/02/18 :  09:37:27  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har också en RPM-4 och förvånas ständigt över ljudkvalitén med K4 pickupen.
Men det ska vara en klart hörbar skillnad mellan K4 och Grado-gold, har jag fått höra av andra.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/18 :  14:12:17  Show Profile Send divander a Private Message
K4 har jag inte lyssnat på. Men jag har däremot lyssnat på Grado black och gold. Mellan dessa är det ganska stor skillnad. Golden plockar fram en hel del mer musik. Ja tycker att golden passar extra bra för lite mer "aukustisk" musik. Vil man ha en pu som rockar lite mer så finns det nog andra som gör detta bättre.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/02/18 :  14:59:33  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Daniel2

Har en Project RPM-4 med orginalmonterad Project K4 (Grado-tillverkad)pickup. Motsvarar ett mellanting av Grado black och Grado red. Låter mycket bra men funderar ändå på att uppgradera PUn. Hur stor blir förbättringen om jag byter nål till gold (kostnad 6-700 kr)?

Antag att jag istället gräver riktigt djupt i börsen och lägger 2-3000 kr på ny PU, vilket är då bästa köp? Har sett på ett par alternativ, bl a Goldring eroica, sumiko blue point och Benz mc20. Någon som har erfarenhet av dessa i kombination med Project?
Riaa är Musical fidelity X-LPS.

skall du ha lite dyrare puppa tycker jag att du skall kolla clearaudio alpha (kunde ni nog gissa) den kostar 2300 eller den nya classics för ca 1200.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Daniel2
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/02/19 :  23:44:18  Show Profile Send Daniel2 a Private Message
Tack för svaren. Ingen mer som kan kommentera frågan?
Är lite extra nyfiken på Benz MC20 som jag hört en del gott om och som dessutom är billig för att vara en MC.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/19 :  23:56:51  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Daniel2

Tack för svaren. Ingen mer som kan kommentera frågan?
Är lite extra nyfiken på Benz MC20 som jag hört en del gott om och som dessutom är billig för att vara en MC.

Den är mkt bra !!!, har hört den på en Pro-ject 6.9, lät helt
fantastiskt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000