HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi-anläggning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

musiclover
Member

345 Posts

Posted - 2003/02/17 :  20:42:27  Show Profile Send musiclover a Private Message
Jag har provlyssnat detta: Nad S100 Försteg, Nad S200 Slutsteg, Nad S500 CD-Spelare och B&W Nautilus 803 Högtalare med Tara Labs Air 3 signal/högtalar-kablar och jag tycker att ljudet låter inte så där varmt och behagligt, lite vasst i diskanten, diskanten liksom tar överhanden. Beror det på högtalarna, förstärkaren eller cd-spelaren att ljudet låter lite vasst, inte så varmt och behagligt som jag vill ha det?

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/17 :  20:52:26  Show Profile Send Anders47 a Private Message
musiclover,
du har många sådana här frågor ute. Svårt att tro att du är seriös, vilket man kan vara även om frågorna är dumma.
Varför startar du en ny tråd när du hade samma i en annan?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/17 :  21:00:52  Show Profile Send marens a Private Message
Det beror antagligen på högtalarna eller något annat (typ inspelningen är väl det vanligaste) men jag tror inte elektroniken eller kablarna. Det är liksom uteslutet att så dyr elektronik ska ska göra ljudet vasst, det är mycket billigt och är inte i motsats till något annat att göra elektronik "ovass". Sen får man tycka att något som drar åt det mjuka hållet inte låter lika vasst som något som varken låter mjukt eller vasst i kombination med något som låter vasst(en viss inspelning tex).

Börja om från början och lyssna ut ett par högtalare som verkligen låter bra på så mycket som möjligt av den musiken som du testar, sen kan du börja leta förstärkare och cd mm som verkligen är värda sitt pris. Att bara köpa ett paket som någon säljare säger att "den ena saken är värd att användas ihop med den andra" osv blir ofta mycket dyrare och inte blir det rätt saker man får heller.
Go to Top of Page

nik
Member

74 Posts

Posted - 2003/02/17 :  22:50:20  Show Profile Send nik a Private Message
quote:
Originally posted by musiclover

Jag har provlyssnat detta: Nad S100 Försteg, Nad S200 Slutsteg, Nad S500 CD-Spelare och B&W Nautilus 803 Högtalare med Tara Labs Air 3 signal/högtalar-kablar och jag tycker att ljudet låter inte så där varmt och behagligt, lite vasst i diskanten, diskanten liksom tar överhanden. Beror det på högtalarna, förstärkaren eller cd-spelaren att ljudet låter lite vasst, inte så varmt och behagligt som jag vill ha det?

Lyssningsrummet kan också ha inverkat på lyssningsintrycket...
Mvh
Nik
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/02/17 :  23:42:32  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag har ett nad s100 försteg och det är inte det minsta vasst. beror nog mycket på resten av anläggningen. mitt slusteg spelar ganska varmt ljud men diskanten blir klar och detaljerad hos mig. lite mullrigt fortfarande, men mycket försvann när jag bytte kablage och dac. så nu väntar jag bara på ett nytt slutsteg... . allt är ju individuellt men hemma hos mig låter det inte för vasst utan mer behagligt.

kanske skulle du tycka det lät för vasst hemma hos mig med.. svårt att säga låna hem grejerna och testa för bästa resultat. sen om jag inte minns fel så är väl kanske inte den cdn någon höjdare? har inte hört den själv dock. men när jag kopplade in en dac hos mig så blev allt ljud underbart till skillnad från innan då det var urtrisst . slut med gojja för idag. godnatt

Edited by - j0akim on 2003/02/17 23:44:28
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/17 :  23:45:24  Show Profile Send ekman a Private Message
tara labs är ofta kyliga som få också =)
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/18 :  09:01:05  Show Profile Send brumel a Private Message
Nad brukar inte låt vasst, snarare tvärtom. Jag har funnit att dom oftast varit för "mulliga" för min smak. Det är möjligt att ljudet i det här fallet kommer att ändras vid byte av högtalare.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/02/18 :  10:10:27  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Min erfarenhet av Nautilus serien är att de vinner mycket på inspelning... Under de första 3 veckorna efter inköpet av mina 805:or blev diskanten påtagligt mjukare. Ljudet alltså

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/02/18 :  10:17:43  Show Profile Send Jadde a Private Message
Taralabs låter väl ganska så mjuka och goa??
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/02/18 :  10:18:02  Show Profile Send NtR a Private Message
Fel högtalare och CD-spelare troligen. Väldigt få CD-spelare låter mjukt, B&W högtalare låter, i mina öron, alltid vasst och instängt på samma gång. Underligt det där.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/02/18 :  10:31:53  Show Profile Send danielbas a Private Message
quote:
Originally posted by Anders47

musiclover,
du har många sådana här frågor ute. Svårt att tro att du är seriös, vilket man kan vara även om frågorna är dumma.
Varför startar du en ny tråd när du hade samma i en annan?

Skum prick den här musiclover. Han har startat 13 trådar med frågor om oftast samma prylar i varje. Han har dessutom inte följt upp en enda av frågorna eller svaren utan bara startat nya trådar hela tiden. Hmmm...
Eller är det jag som lägger för mycket dötid på att snoka...?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/18 :  12:56:18  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
quote:
Som jag sa förut en gång: Hälften tycker att en viss kabel låter ljust och hälften tycker att den låter mörkt. Vad det beror på kan man ju fundera kring.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/18 :  13:03:57  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by marens

quote:
quote:
Som jag sa förut en gång: Hälften tycker att en viss kabel låter ljust och hälften tycker att den låter mörkt. Vad det beror på kan man ju fundera kring.

Den var bra!!
Go to Top of Page

musiclover
Member

345 Posts

Posted - 2003/02/18 :  22:35:14  Show Profile Send musiclover a Private Message
Tack för era synpunkter, jag får prova mig fram, lyssna på lite andra försteg/slutsteg, högtalare och jämföra.

Edited by - musiclover on 2003/02/18 22:56:49
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000