HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Technics
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

musiclover
Member

345 Posts

Posted - 2003/02/17 :  18:38:46  Show Profile Send musiclover a Private Message
Jag undrar om denna skivspelare: Technics SL-1200 mkII direktdriven låter sämre än en remdriven skivspelare i samma prisklass med likvärda MM-pickuper på?

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/02/17 :  19:19:58  Show Profile Send poppop a Private Message
Vad får du köpa den för? Om du köper den billigt kan du göra en bra affär eftersom 1200 (silverfärgade) är ganska eftertraktad idag... Om du inte menar en ny 1210 förståss...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/02/17 :  19:28:51  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Ok, det här är bara andrahandsinformation, men förmodligen gör den det, bla pga att armen inte är den bästa. Detta är vad jag har läst mig till. Det finns flera diskussioner om detta på www.audioasylum.com

Sök där under vinyl så hittar du.

Vad kostar en sådan ny förresten?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/02/17 :  19:57:11  Show Profile Send n0p a Private Message
1200 är en dj-spelare, så jag tror nog inte att den har hifi som högsta prioritet. Varför den är direktdriven är väl främst för att den gör den startsnabb skulle jag tro.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/02/18 :  00:21:00  Show Profile Send Melker a Private Message
Jag vill bara påpeka att 1200/1210 INTE är utvecklad för att vara en DJ-spelare, det är bara så att det fanns inget annat som var tilräckligt bra för DJ-bruk på 70-talet då den första versionen kom. Eftersom den vär så överlägset användarvänlig så blev det ju en branchstandard. Diskussionen går hög på många DJ-forum om 1210:ans lämplighet som DJ-svarv nu när det finns mycket bättre moderna alternativ. En 1200/1210 ligger i dag på ett begagnat värde runt 3500:- en ny kostar mellan 5500 och 7000 (självklart utan pickup) Tyvärr så kan man sällan hitta några billigare eftersom suget på begagnat marknaden är så stort att man nog kan få ut 2500 oavsett skick.

Jag blev dessutom positivt överraskad över hur bra min 1210 mkII med Ortofon Concorde nightclub S låter. Den kan säkert låta ännu bättre med en eliptisk nål och med en pickup som är byggd fär välljud och inte för stryktålighet.

Här finns en FAQ om 1200/1210 tänk bara på att den är skriven ur en DJ:s synvinkel
http://music.hyperreal.org/dj/sl1200.html

Ha' de'
Melker

Halmstad
Go to Top of Page

musiclover
Member

345 Posts

Posted - 2003/02/18 :  22:39:08  Show Profile Send musiclover a Private Message
Jag ska nog kolla vidare på en del remdrivna skivspelare.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/02/18 :  22:43:58  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

På bordet, en SL 1210 som är samma spelare som SL 1200 technicst sett:)

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000