HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Beggad rega, eller ny pro-ject??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/02/17 :  19:20:10  Show Profile Send molsson a Private Message
Ok,

Startar en ny tråd på samma ämne...

Molsson skll oxå köpa sig en vinylsvarv (kors i taket), men frågan är om jag skall slå till på en ny pro-ject för 2500, eller gå på en beggad rega p2 för under 2000, eller kaske en pro-ject 2 för 1500.

Vad blir, enligt er, bästa köpet här? (Jorå, skall lyssna oxå).


/marcusoft

No hay banda!!

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/02/17 :  19:28:41  Show Profile Send nalle a Private Message
Jag skulle nog strunta i Pro-ject 2 och satsa på P2 och sedan lägga lite mer på en bra pu.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/02/17 :  20:15:31  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
Jag hade samma funderingar tills jag hittade en begagnad Rega Planar 3 för 2500 kr. Jag är mycket nöjd, så mitt tips är att satsa på en Rega. Har även hört att Regas tonarmar är bättre än Pro-jects.
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/02/17 :  20:25:53  Show Profile Send Jadde a Private Message
en rega såklart!

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/02/17 :  20:59:04  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Rega

www.selleri.de
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/02/17 :  21:31:21  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
I detta specifika fall så skulle jag ha valt P2:an och, som nalle sade, lägga de extra kronorna på en bättre pickup.

En intressant sak på detta forum är att Pro-Ject mycket sällan rekommenderas om de ställs mot Rega. Min fråga är om folk faktiskt har hört Pro-Jects modeller, främst då de dyrare, eller om man fortfarande går på den säkra linjen (vilket jag håller med om att den är) och rekommenderar Rega.

Ja, Regas armar är oftast bättre än Pro-Jects även om Pro-Jects nya kolfiberarmar (9c och 12c) är bra.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/17 :  21:57:19  Show Profile Send divander a Private Message
Även jag håller på P2 eller P3 som en bättre skivspelare än en Pro-ject för samma pengar (När det gäller radio håller jag däremot på P1 och P2). När man läser lite olika tester på Pro-ject (de lite billigare) får de nästan alltid minus på tonarmen. Regas armar är nog något av det bästa man kan ha i den prisklassen. Sen finns det en bra motoruppgradering att köpa till P2 och P3. Satsa sen på en hyffsad pu. Det är dom här spelarna värda.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/17 :  22:17:18  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by divander

Även jag håller på P2 eller P3 som en bättre skivspelare än en Pro-ject för samma pengar (När det gäller radio håller jag däremot på P1 och P2). När man läser lite olika tester på Pro-ject (de lite billigare) får de nästan alltid minus på tonarmen. Regas armar är nog något av det bästa man kan ha i den prisklassen. Sen finns det en bra motoruppgradering att köpa till P2 och P3. Satsa sen på en hyffsad pu. Det är dom här spelarna värda.



Vad kan vara en hyffsad pu ??? Grado Gold eller Rega Elys ???

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/17 :  22:26:15  Show Profile Send divander a Private Message
Jo det är väl två bra förslag. Kombinationen Grado och Rega kan ge lite "brum" när pu:n närmar sig motorn (slutet av skivan). Detta hörs knappast när man spelar. Men det hörs lite när man lyfter på armen. Annars så går det ju att skärma av motorn. Då hörs ingent brum

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/17 :  22:28:43  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by divander

Jo det är väl två bra förslag. Kombinationen Grado och Rega kan ge lite "brum" när pu:n närmar sig motorn (slutet av skivan). Detta hörs knappast när man spelar. Men det hörs lite när man lyfter på armen. Annars så går det ju att skärma av motorn. Då hörs ingent brum



Skärma av ??? hur menar du
Så du tror att Regan är ett bättre alternativ ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/17 :  22:39:27  Show Profile Send divander a Private Message
Jag har ingen egen erfarenhet av avskärmning. Men jag tror att det räcker sätta något magnetiskt på "insidan" av motorn. Det finns kanske någon annan som vet mer. Kanske som till och med har testat det själv.

Jag har hört brummet, men ej på min egen skivspelare (jag har inte själv någon Grado). Hade det varit på min så hade jag nog redan försökt få bort brummet och då hade jag kunnat komma med ett lite bättre svar.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/02/17 :  22:58:42  Show Profile Send nalle a Private Message
Grados Pick-uper är uppgraderingsbara genom nålbyte jag har för mig att det inte går med Regas, så jag skulle nog satsa på en Grado.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/17 :  23:10:23  Show Profile Send divander a Private Message
Jo det stämmer. Regas går inte att byta nål på. Det går alldeles utmärkt att fört köpa en Grado Black för att efter ett tag köpa ex. en goldnål.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000