HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cremona
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TB
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/15 :  22:39:18  Show Profile Send TB a Private Message
Hej, Audio vänner

Finns det någon på forumet som äger ett par Sonus Faber Cremona?
Jag är till 99,999% på väg att köpa ett par, men detta blir olyssnat vilket är emot min filosofi i vanliga fall.
Bossa Nova Audio har gett mig tid till att lyssna hemma för bedömmning, vilket känns seriöst. Men jag vill ändå vara så säker man kan bli före beställningen går iväg.
Samtidigt måste jag erkänna ett större ha begär än någon gång tidigare som sagt emot min filosofi, men nu

Följer Cremona samma ljudideal som deras övriga modeller?
GP är helt OK, vad är den stora skillnaden mot denna ?
Ja, om du har ett par hemma skriv en rad.
Tack på förhand

Livet blir desto intressantare en tid framövern

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/02/15 :  23:32:12  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Gör en sökning här på hififorum, det finns en hel del trådar med lyssningsintryck av Cremona. Jag hade ägt ett par om inte mitt rum krånglat. Jag är glad att jag släpade hem dem först och testade.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/02/16 :  11:08:45  Show Profile Send Peder B a Private Message
Hej TB!
Jag går i precis samma tankar som du!
Jag har lyssnat på Cremona i butik 2 ggr, första gången helt nyuppackade och installerade. Andra gången efter en veckas spelande i butik.
Tyvärr kan jag inte säga att alla parametrar faller mig på läppen än vad gäller 3D, pinpoint dvs. att kunna placera instrument och musiker, allt flyter liksom ihop. Jag skulle kortfattat vilja sammanfatta det som att en viss luddighet finns där och ett något okontrollerat nedre register (svullen bas).
Allt detta blir säkert bättre med längre inspelning eller så passar den elektronik som använts vid lyssningstillfällena inte speciellt bra.
Kanske så är inte Cremona mitt ljudideal helt enkelt men det får vi verkligen inte hoppas!
Jag har tänkt att låna hem Cremona om några veckor och jag hoppas att min uppfattning ändras då för jag gillar verkligen utseendet.

mvh // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/16 :  14:10:19  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
TB:

Vad är bekymret? Om Bossanova erbjuder dig att ta hem dem för provlyssning innan köp så är väl saken klar.

Mina lyssningar på Cremonan med Krellförstärkeri ger samma Sonus Faber-ljud som övriga bättre SF. Aldrig tröttande, levande och musikaliskt. Svullen bas som Peder skriver om har jag ej hört, det är kan man tänka kringutrustning men framför allt injustering i butiken. Svullen bas är all grötig återgivnings moder....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

TB
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/16 :  14:36:43  Show Profile Send TB a Private Message
Hejsan Sladd

Problemet är att jag lägger pengar för köpet, som ett öppet köp.
Men sen blir det fraktkostnader osv, men det är OK för mig.
Bossa är ganska nyöppnat, men en bra butik att göra med.
Jag kommer ändå fram till ett köp, av två alternativ.

Cremona eller
Audio Physics Virgo.

Jag ser att ni har erfarenhet av Audio Physics.
Har du lyssnat på Virgo ? vad tyckte ni om dessa i såfall.
Slutsteg kommer att bli från BAT familjen; VK200 alt. VK500

mvh




Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/16 :  16:00:02  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hoppsan, nu vart man ställd

Audio Physic är lite av husgud här hemma nuförtiden..... Virgon är en mycket trevlig högtalare men konstruerad för oss som gillar den svåraste vägen.... Öppet, transparent, rent, 3D, nyanserad torr bas... Kan så lätt gå i diket och bli skramligt om man inte passar sig.

Cremona är ett säkrare kort, blir aldrig vass eller stickig och har en inbyggd "musikkänsla" i sig. Sedan kan man ju tala om vikten att ha en högtalare som närmar sig den estetiska toppen vilket inte skall bortses ifrån med en pjäs som skall stå många år i vardagsrummet. Estetiskt är det ju ungefär 10 - 0 till Cremona.....

Ljudmässigt är det två olika saker, jag kan inte hävda att det ena är mer rätt. Ytterst sällan säljer folk bättre SF när de väl köpt ett par. Kan ju ge lite vägledning

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/16 :  17:51:44  Show Profile Send Timbre a Private Message



"Följer Cremona samma ljudideal som deras övriga modeller?"

Om du ger det hela lite tid (några veckor) kommer vi att ha en ordentlig genomkörare av Cremona och Cremona Auditor.
Det blir under ordnade former och du kan va´ säker på att det blir med Amati Homage och Electa Amator II i tankarna...


Go to Top of Page

TB
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/16 :  18:15:53  Show Profile Send TB a Private Message
Hej Timbre

Oj då, "några veckor" när det kliar så väldiga i öronen
Det skall bli intressant att läsa den test ni är på väg att göra.
Cremona mot dom bästa SFarna, så ska de va..

Jag tackar, bugar och väntar otåligt
Go to Top of Page

TB
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/16 :  18:25:46  Show Profile Send TB a Private Message
Tack Sladd för din beskrivning.

Det stämmer väl överens med dom artiklar jag läst om Virgo.
Anledningen till att jag funderar på bägge är just för deras skillnader.
jag kommer till en början spela med följande;
Wadia 23.ev Byte till Wadia 301.
BAT VK3i, rör
BAT VK 200 eller VK 500
Detta ger mig en anläggning som från grunden inte har någon tendens till aggresivitet/stickighet, men med mycket musikalitet.
Jag tvekar på grund av min räddsla det blir för mjukt och vackert med Cremona. Här kanske Virgo ger mer balans, men vem vet utan att ha provat. jag får väl komma tillbaka med mina upplevelser när, början har startat
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/02/16 :  19:16:59  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
tråd flyttad
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/02/16 :  19:41:31  Show Profile Send Peder B a Private Message
I min förvåning lät det enligt mitt ljudideal bättre med en integrerad Krell 300iL än med Audio Research SP16 & VS55 som jag har sett användas med Cremona i flera tester. Så visst påverkar både rummet och elektronikmatchningen ljudupplevelsen betydligt.

"A man got to now his limitations"

Edited by - Peder B on 2003/02/16 19:43:03
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/17 :  10:04:03  Show Profile Send Knoppen a Private Message
TB!

Högtalare tycker jag att det är den produktgrupp som man absolut inte ska köpa ohörda, just eftersom det skiljer så otroligt mellan märken (och även mellan samma märkes olika modeller). Bäst är också att prova högtalarna i den miljö de ska stå i, dvs hemma hos dig. Högtalare är lite lurigt att köpa. I början kanske det är något som fångar ditt intress, du tycker det låter förföriskt och köper dem. Sedan kanske det är något som du retar dig på i ljudet, då kan det bli outhärdligt. Men det kan bli åt andra hållet också; du vänjer dig vid ljudet. Sedan när du hör en annan högtalare så tycker du att det är den som låter konstigt.

Välj högtalare noggrant med andra ord.

Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/02/17 :  14:30:09  Show Profile Send Brosk a Private Message
Väl talat! Precis så är det.
Läskigt, sa Bill
Otäckt, sa Bull
Go to Top of Page

TB
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/17 :  20:59:00  Show Profile Send TB a Private Message
Tack alla på forumet!!

Många kloka ord och kunskaper från erfarna hifi-rävar.
Knoppen har givetvis helt rätt att högtalare väljer man med omsorg och att dom skall stå där det är tänkt för utvärdering, man får väl fråga frugan var bara. Skämt o sido.

Tack igen för alla inlägg och PM,
Stort TACK till er alla som jobbar med detta forum.
Ni har en stor betydelse för två kanal i landets alla
hörn, framförallt för oss som bör en bit från utbudet
jag köper CREMONA, på öppet köp, givetvis.
Återkommer med mina upplevelser
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000