Author |
Topic |
|
holmgrenstefan
Member
390 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 20:29:26
|
.Jag har nu riggatt upp så att min mic är i taket och högtalaren spelar uppåt.hur myckett påvärkar taket min mic skall man räkna det som en reflekterande yta som allt annat?bakom mic alltså.. |
[size=1]driver R.A.L
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 20:43:54
|
hur stort är avståndet mellan mic och tak?
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 20:45:19
|
Det man måste ha koll på är reflektionerna. Med den uppställningen som du gör får du en reflektion bakom micken som kommer väldigt fort. I och med att den kommer så fort kan du inte filtrera bort den ev. påverkan den har.
Varför låter du inte micken komma ner någon meter från taket så att du kan se och ev. spärra bort reflektionen?
Vänligen, P
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
holmgrenstefan
Member
390 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 20:45:23
|
quote: Originally posted by Nagref
1 mic ca 30 cm |
[size=1]driver R.A.L
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 20:46:05
|
Då gäller PAC's synpunkt... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
holmgrenstefan
Member
390 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 20:49:54
|
quote: Originally posted by holmgrenstefan
1 mic ca 30 cm
Jo jag bygger en 3 vägare och måste bort ca 1 m för att det skall stämma annars blir det myckett svårt att få ett medel värde av all spl av högtalarna... |
[size=1]driver R.A.L
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 20:53:36
|
Du kan väl spela ett element åt gången och summera i något mät/simuleringsprogram? |
|
|
holmgrenstefan
Member
390 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 20:54:17
|
quote: Originally posted by holmgrenstefan
.Jag har nu riggatt upp så att min mic är i taket och högtalaren spelar uppåt.hur myckett påvärkar taket min mic skall man räkna det som en reflekterande yta som allt annat?bakom mic alltså..
vad tror ni om att dämpa bakom eftersom att det är litet mellan kommer inte basen att reflekteras där..eller |
[size=1]driver R.A.L
|
|
|
holmgrenstefan
Member
390 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 21:02:15
|
Du kan väl spela ett element åt gången och summera i något mät/simuleringsprogram?
jag har gort det men jag får inte till det å stämma. |
[size=1]driver R.A.L
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 21:24:08
|
Varför ställer du den inte upp så att micken hamnar precis mellan tak och golv(kan behövas en liten pall för högtalaren) och sedan dämpar du tak och golvreflexerna med tex Ikea's duntäcke i ett grönrutigt överdrag..
På detta viset kan man mäta hela högtalaren, men du får inte med de låga oktaverna. Gränsen för denna mätning var ca 150Hz. Men med häftigare dämpning på golvet och i taket kan man komma avsevärt mycket lägre.
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 21:37:26
|
Gör en så fristående uppställning som möjligt sen går du in på impulsvaret och kollar var första reflexen ligger i tid. Sätt sedan tidsfönstret strax innan så får du med maximalt tillförlitligt frekvensområde. Med kortare mätavstånd och större reflektionsavstånd så får du mer användbar tid. Kom även ihåg att dämpa bakgrundsbuller som datorn, ventilationsfläktar, trafikbuller utifrån mm mm. Lycka till. |
|
|
|
Topic |
|