Author |
Topic |
|
Slumpen
Member
73 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 19:46:38
|
Åhej,
Jag har suttit och tittat med stort intresse på alla dessa intressanta högtalar konstruktioner. Och funderade nu på dessa horn (VH-1) Priset för ett par färdiga högtalare verkar helt klart intressant det också för en fattig...
Vad är egentligen fördelarna respektive nackdelarna med hornhögtalare. Jag har läst mig fram till att Känsligheten ökar i en hornhögtalare, men hur?
Vad är dom egentliga ljudskillnaderna med ex ett Voight horn och en basreflex?
Jag är även intresserad av alla möjliga tankar och kommentarer angående hornhögtalare, så ut med språket / Tomas |
Det kliar i mina fattiga fingrar... |
|
lenwac
Member
244 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 09:18:56
|
Hej
Jag har tre olika kvartsvågspipor. Zigmahornet, VH-1 och Buschhorn Mk II. Ljudmässigt tycker jag VH-1 och Buschhornen ligger bäst till. Nu kör jag enbart på Buschhornen, det är lite märkligt vad ett par små 4" kan prestera. Jag kör en subba till för att ge lite stöd i dom nedre regionerna. Tänk på att VH-1 blir stoooora!
/lenwac |
"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd" |
|
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 11:57:35
|
mycket stora!!! Mycket rent och öppet ljud, hyffsat mycket bas med en varm förstärkare, dock lite vass diskant. jag har ett par här hemma och jag är nöjd, man kan ju inte begära hur mycket som helst för ca 2000kr paret (färdigt med låda). om man jämför med en basreflex så tror jag i många fall att basen är mycket snabbare i VH-1:orna, och jävligt bra känslighet :-)!!!!!!! |
Har någon sett en bordshare? |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 12:58:10
|
Nu ska jag tjata i nattmössan igen...... Med en hornkonstruktion kan du bygga en högtalare som återger hela frekvensområdet med ett enda bredbandselement. Hornet ger betydligt högre känslighet (mindre effekt/membranrörelser med samma ljudvolym) och kan gå lägre i frekvens än en basreflexlåda med samma element. Och då slipper man delningsfiltret och att försöka matcha ihop olika element som kanske inte alltid vill det. M a o en enklare konstruktion.
Linus |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 14:36:05
|
flintan Du har nog rätt om nattmössan. Det är omöjligt att konstuera ett horn som täcker hela tonområdet med samma verkningsgrad. Resultatet blir mer det motsatta, att återgivningen kan bli väldans gropigt. Visst finns det duktiga hornbyggare och konstruktörer men det är lätt att få rejäla toppar och dippar. Kör man horn så är min erfarenhet att det bör vara horn hela vägen för att få en ljudbild som håller ihop och då blir det minst ett trevägssystem. |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 15:39:13
|
visst, visst det är ingen enkel sak att konstruera horn, men det det är/kan vara en enkel konstruktion. Och man måste ju oftast kompromissa. Frekvensgången kanske inte blir spikrak men å andra sidan så vinner man i punktformighet, 3D känsla, transientrespons osv. Sen är det väl en smaksak (trofråga) men det är något speciellt med att höra allt ljud från samma element. Snyggt namn förresten
Linus |
|
|
trocadero85
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 17:31:34
|
Jag håller på att bygga ett par VH-1:or.
Gissa vad jag ska ha för element? Philips AD9710! I princip bara dämpning och en sida kvar...
Det blir kalas.
De 135cm höga, 25 cm breda, 40 djupa. Observera att de är djupare än vad de är breda. Bredbandselementet hamnar precis i öronhöjd om man sitter ner i en hyfsad fotölj. Så om man vill komplettera med diskanter hamnar de anting ovanför eller under...
|
|
|
Slumpen
Member
73 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 18:33:13
|
Jag är synnerligen medveten om VH-1'ornas storlek, men det verkar lite som om storleken har betydelse
Förslag på förbättringar? typ dämpa diskanten, eller kanske tom byta diskant? De element jag tänkt använda vid ett bygge är de som dom använder här --> http://www.valutronic.se/vh1.html
/T |
|
|
vagabond
Member
152 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 19:23:11
|
Jag har byggt ett par och tänkte från början att det bara skulle bli på skoj men gissa om jag blev överraskad Var på HiFi-klubben för några dagar sen och fick lyssna på ett par högtalare ā 15000:-/paret -de kom inte ens i närheten av mina VH-1:or som kostade 1500:- att bygga . Jag föreslår därför att du bygger dem, det går på en eftermiddag, se bara till att få bitarna utsågade där du köper dem. Har du dessutom en OK förstärkare så får du se. Och det där med basen - det beror helt och hållet på inspelningskvaliteten, t ex några av Mary J Bliges och Erykah Badus låtar kan jag inte ens lyssna på pga mycket bas - och jag som inte har tonkontroller |
Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt. |
|
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 15:16:07
|
Vagabond, roligt att du är nöjd med dina. Som sagt är jag också nöjd, men att det skulle vara så där mycket bas kan jag inte hålla med om...
Hur dämpade du dina?? Jag köppte Zachry-dämpmatta från ljudia och satte i. Mellanväggen, bakre och ena sidoväggen. kanske jag har dämpat fel?? dom är nämligen lite vassa och inte så mycket bas, och inte så ljud bas ca 40-45Hz skulle jag tippa på.
MEN Slumpen, ta detta som lite tweak, dom är helt klart värde pengarna!!! Jag har bara lyssnat på ett par speakers som lät bättre!!! Ett par golvare från Linn! |
|
|
vagabond
Member
152 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 17:50:34
|
Jag dämpade dem på samma sätt fast med biltemas dämpfilt(3mm). När det gäller basen så har både du och jag rätt det är många gånger som jag önskar mer bas men det är många gånger som det låter helt perfekt också så jag tror att det har med inspelningen att göra. Men å andra sidan så bör man ju inte förvänta sig dunder och vrak från horn och man kan alltid komplettera med en baslåda, eller hur? |
Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt. |
|
|
Jan-Erik
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 18:07:04
|
Hur mycket o väl stagade ni när ni byggde VH-1:an? Jag har också länge gått och funderat på att bygga mig ett par, men pengarna måste räcka för hela anlägningen Surt att allt kostar så gruvligt i denna sport, menmen
|
|
|
Slumpen
Member
73 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 18:45:46
|
Det står på ritningen MDF, vanlig spånskiva eller dylikt. Vad använde ni för material?
Jag tänkte använda MDF, men...? |
|
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:32:21
|
hmmm, jag har facktiskt lyssnat på ett par som var byggda i HDF (hans pappa jobbade på "skiv"-fabrik) och dom lät mycket sämre än mina...
jag tror att det bidrar till lite plankigare ljud, för dom var ännu vassare än mina i spån!
Jag tror inte man ska staga lådan, det är nog meningen att lådan ska "sjunga med" och värma på ljudet lite (dock bummla till det också), men bara en kännsla jag har...
jag har till och med haft tanken på att bygga dom i 12mm spån bara för att testa om mina teorier stämmer...
Som ni kanske redan vet så tror jag en jäkla massa konstiga saker!!!
Tjao så länge!
KUL TRÅD!!! |
|
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 22:37:54
|
Det där med att komplettera med subb, kan jag hålla med om. Men det känns konstigt att hjälpa två enorma monsterhögtalre med basen...
också en tanke jag har...
Men jag ska facktiskt bygga två subbar till högtalarna, när vet jag inte, men det ska jag! |
|
|
Slumpen
Member
73 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 20:36:00
|
16mm spån verkar som ett gott val således, och ett billigt val inte minst
Jag har ett litet vred som kan hjälpa mig med bas på min förstärkare. Funkar faktiskt över förväntan... men visst högtalare med inbyggd bas är bättre än digital bas...
/T
"vars fattiga fingrar det kliar i..." |
|
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 09:01:53
|
Det låter som du tänker bygga...GÖR DET!!! |
|